חשוב לדעת – החיסרון הגדול של תעודות הסל!

לתעודות הסל אמנם יתרונות רבים, אבל גם סיכון "נחבא" שחשוב להכיר

בורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס
בורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס

הניהול הפאסיבי של ההשקעות שונה לחלוטין מניהול אקטיבי. בעוד בניהול אקטיבי המשקיע הן במישרין והן בעקיפין (קרנות נאמנות, ניהול תיקים) מנהל את השקעותיו  בצורה דינמית - בודק, מנתח, משנה את תיק ההשקעות בהתאם למסקנות וההערכות שוטפות, הרי שניהול פסיבי דרך מכשירים פסיביים  ובעיקר דרך תעודות סל, אין בעצם שום ניהול! יש מעקב אחרי מדדים, אחרי בנצ'מרק מסוים. הרעיון שאין טעם לחפש ולנתח כדי להשיג תשואה עודפת כי לרוב לא ניתן לאורך זמן להכות את המדד.

למדריכי תעודות סל - מהון להון, מדריכים פיננסים

 המאמינים במכשירים הפסיביים טוענים  שהניהול האקטיבי לא מוכיח את עצמו לאורך זמן; הניהול האקטיבי (בעיקר קרנות נאמנות)  לא הצליח (גם בהינתן דמי הניהול שגובים בניהול האקטיבי) לייצר תשואה עודפת על פני המדדים הרלבנטיים. אבל, רק כדי להשלים את התמונה, חשוב להדגיש שמנגד,  טוענים המאמינים בניהול אקטיבי, שיש (וזה נכון) גופים שעל פני זמן מייצרים תשואה עודפת (הבעיה שהם מעטים יחסית).

יש בהשקעות פסיביות נוחות גדולה.  מקבלים בהם את הממוצע, לטוב ולרע - לא מכים את השוק אבל גם לא נמצאים מתחת לתשואה הממוצעת.  היתרון הגדול של המכשירים העוקבים הוא דמי הניהול הנמוכים ביחס למכשירים המנוהלים. פשוט, לא צריך שם עבודת ניתוח, בדיקת אגרות חוב ובדיקת מניות, וגם לא צריך להכין אלוקציה של התיק (חלוקת תיק ההשקעות/ הקרן למרכיבים שונים) ולכן העלויות של המכשירים האלו נמוכות יותר. אבל וזה קריטי לדעת - יש בהן סיכון חבוי שנוטים להתעלם ממנו, סיכון שקיים בגלל שבסופו של דבר תעודת סל מונפקת על ידי גוף מסויים והיא מהווה התחייבות שלו כלפי מחזיק התעודות, ומי ערב שהגוף הזה יוכל לשרת את חובו? - קוראים לזה סיכון המנפיק.

תעודות הסל פועלות בעיקר דרך נגזרים שונים. התעודה לרוב לא קונה את הרכבי המדדים עצמם, אלא פועלת באופציות ונגזרים על המדד המסוים. הסיכון שיכול להיות כאן הוא שהתעודה תהיה חשופה מסיבות שונות לרבות מסיבות טכניות, לשינויים בערך התעודה מבלי שתהיה מכוסה על כך. במקרה כזה, מנפיק התעודה (הבית) עלול להפסיד סכומים ניכרים והמשקיעים בתעודה עלולים שלא לקבל את השקעתם; המשמעות היא שמעבר לסיכון בתעודה עצמה, קיים סיכון שנובע מכך שהתעודה היא בעצם סוג של התחייבות המנפיק כלפי מחזיק התעודה, ובמילים אחרות מעין אג"ח.

* המאמר נכתב על ידי כותבי מערכת האתר - www.hon.co.il , מהון להון, מדריכים לצרכנות פיננסית. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.