נתניהו החליט לא להעלות את מתווה הגז להצבעה ביום רביעי; ייתכן כי ההצבעה לא תתקיים כלל

דרעי מסרב לחתום על המתווה ■ בכיר במשק האנרגיה: "המתווה לא רק תקוע, הוא לא ייצא לפועל כלל; אף ממונה על הגבלים לא יסכים לחתום על פטור מהסכם כובל" ■ אתמול נודע כי Eni חשפה שדה גז טבעי "סופר-עצום" סמוך לחופי מצרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא להעלות את מתווה הגז להצבעה ביום רביעי הקרוב בכנסת. מועד חלופי עוד לא נקבע, וייתכן כי הצבעה כזאת לא תתקיים כלל.

כזכור, בשבוע שעבר הצהיר שר הכלכלה אריה דרעי כי ככל הנראה לא יחתום על "סעיף עקיפת גילה", סעיף 52, גם לא אם הוא יאושר בכנסת. במקום זאת, מבקש דרעי לחכות למינויו של הממונה על ההגבלים העסקיים הבא אשר ילמד את מתווה הגז ויחליט אם לאשר לחברות הגז פטור מהסדר כובל.

לפיכך, לא ברור עדיין האם יש בכלל צורך להציג את המתווה לכנסת. בעוד שגורמים במשק העריכו בשבוע שעבר כי משמעות דבריו של דרעי היא עיכוב של מספר חודשים במתווה הגז, בכיר במשק האנרגיה מעריך היום כי "המתווה לא רק תקוע, הוא לא ייצא לפועל כלל". לדבריו "אף ממונה על הגבלים לא יסכים לחתום על פטור מהסכם כובל, כאשר ברור שיש הסכם כובל. בייחוד לאחר שגילה טען כי המתווה לא מקדם תחרות".

בתוך כך, נזכיר שאתמול נודע כי Eni חשפה שדה גז טבעי "סופר-עצום" סמוך לחופי מצרים. בהודעה שפרסמה החברה היא טענה כי מדובר בשדה הגז הטבעי הגדול ביותר שנמצא בים התיכון.

החברה הודיעה עוד כי שדה הגז, המכונה Zohr, הוא הגדול ביותר שנמצא במצרים ועשוי להיות אחת מתגליות הגז הגדולות בעולם. שדה הגז נמצא בעומק של 1,450 מטר ומתפרש בשטח של כ-100 קמ"ר. על-פי הערכות החברה, המאגר מכיל כ-30 TCF. לשם השוואה - היקף הגז במאגר "לוויתן" בישראל עומד על 22 TCF.

על-פי הערכות של גורמים בשוק הגז הישראלי, התגלית חוסמת כמעט סופית את עסקת יצוא הגז למצרים, גם מ"תמר" וגם מ"לוויתן".

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, מסר בתגובה כי "גילוי שדה הגז הענק במצרים הוא תזכורת כואבת לכך, שבזמן שמדינת ישראל 'ישנה בעמידה' ומתמהמהת עם האישור הסופי של מתווה הגז ומעכבת חיפושים נוספים, העולם משתנה לנגד עינינו, כולל ההשלכות על אפשרויות היצוא. חייבים לאשר את מתווה הגז ולקדם את משק הגז הישראלי".