החובות בליגה של גיא לוזון, תומר חמד ובירם כיאל

בדיקה חדשה מצאה: על 24 מקבוצות ליגת המשנה באנגליה קיים נטל חוב המסתכם ב-1.1 מיליארד ליש"ט; ההכנסות השנתיות: 646 מיליון ליש"ט

גיא לוזון, צ'רלטון אתלטיק / צלם: צ'רלטון עמוד הפייסבוק הרשמי
גיא לוזון, צ'רלטון אתלטיק / צלם: צ'רלטון עמוד הפייסבוק הרשמי

ל-24 מועדוני ליגת הכדורגל המשנית באנגליה (ה"צ'מפיונשיפ"), בה יש העונה נציגים ישראלים לא מעטים (החלוץ תומר חמד והקשר בירם כיאל בקבוצת ברייטון, והמאמן גיא לוזון בצ'רלטון) - יש נטל חובות כולל המסתכם לסכום גרנדיוזי של 1.1 מיליארד ליש"ט, ממוצע של 48.5 מיליון ליש"ט למועדון. כך עולה ממחקר שערך אתר insidermedia, באמצעות עיון בדוחות הפיננסיים המעודכנים ביותר.

יש לציין כי חלק ניכר מהחובות מיוחס להלוואות בעלים, שלא בהכרח מיועדות לחזור מקופת הקבוצות. כך למשל, 182.1 מיליון ליש"ט זו רמת החוב המפלצתית של בולטון וונדררס, החוב הגבוה ביותר בליגה. עם זאת, החלק העיקרי בסכום מיוחס להשקעה ישירה של אדי דייויס, בעלי המועדון. ניתן להגדיר את הסכום הזה כחוב "אבוד", סכומים שדייויס לא צפוי לדרוש חזרה מהקבוצה. ללא קשר, דייויס הניח את הקבוצה על המדף כבר לפני שנתיים ומעוניין למכור אותה, ואם יצליח - יוכל להחזיר לעצמו לפחות חלק מן הכסף.

קבוצות נוספות עם חובות גדולים בצ'מפיונשיפ: קווינס פארק ריינג'רס (179.6 מיליון ליש"ט), איפסוויץ' טאון (82.4 מיליון), קארדיף סיטי (81.1) והאל סיטי (64.8).

בתור ליגת המשנה של הפרמיירליג, הליגה העשירה בעולם - נהנית הצ'מפיונשיפ מהכנסות שנתיות טבעיות גבוהות במיוחד - 646.4 מיליון ליש"ט, נתון שמציב אותה גם בצמרת הליגות המכניסות בעולם (כולל ליגות עליונות), מלבד הליגות "הבכירות" (פרמיירליג, הליגה הגרמנית, הספרדית, האיטלקית והצרפתית).

חלק ניכר מהסכומים מיוחסים ל"מענקי צניחה" - סכומים שמקבלות הקבוצות כפיצוי על ירידתן מהפרמיירליג, מתוך כוונה לסייע להן להסתגל לירידה בהכנסות.