ליצמן: מי שימתין מעל שבועיים לבדיקת MRI, שיתקשר אליי

כך אמר סגן שר הבריאות בוועידת כלכליסט היום ■ מנכ"ל משרד הבריאות, עד לאחרונה בכיר באוצר: "זה נס רפואי שמערכת הבריאות שרדה עד היום. היא שריד כמעט אחרון למדינת הרווחה"

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

לשמוע בכיר לשעבר במשרד האוצר אומר כמעט דבר והיפוכו ביחס לקו הרשמי של אנשי אגף התקציבים הוא לא דבר יוצא דופן במיוחד. ולמרות זאת, הנאום שנשא היום (ג') בוועידת העיתון "כלכליסט" מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, העניק משמעות נוספת לביטוי "מה שרואים משם לא רואים מכאן". בר סימן טוב, עד לפני שנה סגן הממונה על התקציבים, אמר מעל הבמה: "זה נס רפואי שמערכת הבריאות הישראלית שרדה עד היום. היא שריד כמעט אחרון למדינת הרווחה ומאוד חשוב לשמירת הסולידריות בחברה. לכן אנחנו נחושים לעשות הכל כדי לשמור עליה ולתקן מה שצריך".

בר סימן טוב, שמצא עצמו בחודשיים האחרונים מנהל קרב מול חבריו באוצר כדי להפחית את השליטה של אגף התקציבים במשרד הבריאות, הסביר היום מדוע מוכרחים לאמץ מודל תקצוב חדש למערכת: "יש היום יותר מדי פלסטרים, עיוותים וטלאים בשיטה הקיימת. זה לא רק שכל העצים האלה יוצרים יער, הם יוצרים ג'ונגל כאוטי עד כדי כך שלא תמיד אנחנו יודעים למה בית חולים אחד מקבל יותר מבית חולים אחר. ישנו חוסר שוויוניות בהקצאה של הכסף, לבית חולים אין היום ודאות כמה כסף הוא יקבל ומתי הוא יקבל אותו, ובאופן הזה מאוד קשה לדבר על קיצור תורים ומהלכים נוספים. אנחנו צריכים להכיר בעובדה שבית חולים הוא לא עסק, אלא גוף שניתנים בו שירותיים חיוניים".

בר סימן טוב, שבסביבתו מעידים עליו כמי שעוד במשרד האוצר סבר כי יש לתקצב באופן ראוי יותר את מערכת הבריאות אך הוא לא היה בפוזיציה להוביל זאת, דיבר על תוכנית העבודה שמנחה היום את המשרד: "ציר הפעולה העליון בתוכנית הוא שיפור מוחשי ומורגש בשירות הרפואי למטופלים. לצורך העניין סוכמו תוספות משמעותיות מאוד לשיפור השירות בחדרי המיון לקיצור תורים לניתוחים, לטיפול בתופעת הזיהומים ולקיצור זמני ההמתנה לבדיקות MRI. לראשונה נייסד מודל 'פול-טיימרים' שבו רופאים שיעבדו רק במערכת הציבורית ויתנו שירות מלא למטופלים.

"אנחנו הולכים לחזק גם את השירות הקהילתי בקופות החולים כדי לטפל ברצף הטיפולי, שהרי העומס בבתי החולים נוצר הרבה מאוד פעמים בגלל אופן הטיפול בקהילה. הציר הנוסף הוא שינוי שיטת העבודה והתקצוב של בתי החולים, ואני לא מתכוון רק לבתי החולים הממשלתיים אלא לכלל בתי החולים הציבוריים - זאת מתוך תפיסה שאנחנו אחראים על כלל המערכת. הכי חשוב מבחינתי זה שאנחנו צריכים לנהל טוב יותר את המערכת. לקחת אחריות ולתת לכם דין וחשבון על מה שאנחנו עושים עם המשאבים הגדולים שאנחנו מקבלים. כל זה נועד לעשות דבר אחד: לתת יותר כסף כדי שבתי החולים יעבדו טוב יותר, ואתם תקבלו שירות טוב יותר".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שהבטיח לא מזמן לאחד העיתונים כי איש לא ימתין לבדיקת MRI מעל 3 ימים, דיבר היום על פרק זמן מעט ממושך יותר, אך עדיין נשמע נחוש: "מי שימתין מעל שבועיים לבדיקה - שיתקשר אליי".