חג לחולבים: מסירות הרכב ב-2015 ממשיכות לשבור שיאים

באוגוסט "הרדום" נמסרו בישראל מעל 21 אלף כלי רכב חדשים ■ הכנסות המדינה ממסי יבוא רכב, לא כולל מיסי דלק, חצו בשנה שעברה את רף ה-10 מיליארד שקל

פקק / צילום: איל יצהר
פקק / צילום: איל יצהר

הכנסות המדינה ממסי ייבוא על רכב זינקו בשנה שעברה בשיעור של 24.3% וחצו את רף ה-10 מיליארד שקל - כך עולה מהסקירה השנתית של ענף הרכב, שמפרסמת רשות המסים. הצמיחה נובעת מייבוא שיא של כמעט 280 אלף כלי רכב חדשים באותה שנה, כולל כמות גדולה מאוד של כלי רכב שיובאה לקראת סוף השנה כדי להקדים את עדכון "המס הירוק", שצמצם את הטבות המס על רכב.

מס הקנייה על רכב לבדו, שהוא מהגבוהים בעולם, הסתכם ב-2014 ב-9.645 מיליארד שקל. במקביל זינקו ההכנסות ממכס ב-37% ל-466 מיליון שקל. בישראל מוטל מכס בשיעור 7% על ייבוא רכב מארצות שישראל לא חתמה עמן על הסכמי סחר, כגון יפן וקוריאה.

סה"כ ההכנסות ממסי רכב, לא כולל מסי דלק, הסתכמו באותה שנה ב-10.341 מיליארד שקל, ממוצע של יותר מ-32 אלף שקל לרכב. ברשות המסים מציינים שבשנת 2014 חלה עלייה של כ-1% בשיעור הממוצע של מס הקנייה לכ-60.6%, וזה עוד לפני עדכון "המס הירוק" ב-2015. עם זאת, ברשות טוענים כי לאורך השנים חלה ירידה במחירים הריאליים של כלי הרכב ובשיעורי המיסוי.

ב-2014 גברה המגמה של הירידה בחלקם של ציי הרכב וחברות הליסינג מכלל רכישות הרכב החדש לטובת רכישות הצרכנים. 56% מכלל הרכישות באותה שנה היו פרטיות. נתון בולט ברכישות הציים הוא עלייה חדה במכירות רכבי "אפס קילומטר" חדשים ו"ליסינג פרטי" על ידי חברות הליסינג.

ב-2014 חלה ירידה קלה במספר כלי הרכב הצמודים, שמוערכת בסוף 2014 בכ-313 אלף כלי רכב, מתוכם כ-214 אלף בבעלות חברות הליסינג. משקלם של רכבי הציים עומד על כ-10.8% מכלל כלי הרכב הפעילים.

בכל הנוגע לייבוא אישי, נמשכה ב-2014 המגמה של ירידה בהיקפי הייבוא, שנובעת להערכת הרשות מהגברת הפיקוח של רשויות המס והתייחסות מחמירה יותר לתופעת "הנמכת המחירים" של המכוניות המיובאות.

לפי נתוני הדוח, "המס הירוק" ממשיך לדחוף את שיעורי מס הקנייה הממוצעים כלפי מטה. הרשות מציינת כי ב-2014 המשיכה העלייה בחדירה של כלי רכב היברידיים לישראל במקביל לירידת המחירים. על פי הנתונים ב-2014 נרכשו כלי רכב כאלה על ידי חברות וציים בשיעור גבוה יותר (4.8% מכלל רכישות הציים) משיעור רכישתם ע"י לקוחות פרטיים (3.8% מכלל הרכישות הפרטיות). זהו היפוך מגמה לעומת העבר וברשות רואים בכך מגמה חיובית.

ברשות המסים מציינים לחיוב גם את הרפורמה בתמריצי מס למערכות בטיחות מתקדמות לרכב. לפי נתוני הרשות מאז תחילת הרפורמה חלה עלייה משמעותית ברמת האבזור הבטיחותי של כלי הרכב המיובאים. כך, למשל, 20.1% מהמכוניות החדשות שנמכרו צוידו במצלמת רברס ו-63% בחיישני לחץ אוויר בצמיגים. לפי נתוני הרשות אין הבדל משמעותי ברמת האבזור הבטיחותי בין כלי רכב שנרכשו ע"י ציי הרכב לאלה שנרכשו על ידי לקוחות פרטיים.

רשות המסים מציגה בדוח את הבעיה ההולכת וגוברת של עלייה ברמת המינוע ובקצב המכירות שאינה תואמת את העלייה בהיקף שטח הכביש הפנוי. להערכת הרשות, אחד הפתרונות ההכרחיים יהיה "הטלת מס גודש", שיקבע מחיר דיפרנציאלי לנסיעה באזורים ובשעות ספציפיות בהתאם למאפייני הגודש.

השוק ממשיך לדהור

ובתוך כך, שוק הרכב הישראלי ממשיך לדהור קדימה ולשבור שיאים גם ב-2015. בחודשים ינואר-אוגוסט נמסרו בישראל 188,633 כלי רכב חדשים, עלייה של 8.5% לעומת שנת השיא של השנה שעברה. בחודש אוגוסט לבדו, שנחשב בדרך כלל חודש חופשות דליל יחסית בפעילות, נמכרו לא פחות מ-21,240 כלי רכב, זינוק של 16.4% לעומת אוגוסט אשתקד.

בטבלת המכירות נרשם מהפך כאשר קיה עלתה לראשונה לראשות הטבלה ועקפה את החברה האחות יונדאי מוטורס. קיה מסרה מתחילת השנה 24,371 כלי רכב, עלייה של 30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יונדאי תפסה את המקום השני עם 24,039 כלי רכב, עלייה של 3%. טויוטה תפסה את המקום השלישי עם 21,488 כלי רכב, עלייה של 9.4%. מאזדה ממוקמת במקום הרביעי עם 13,029 כלי רכב, ירידה של 1.2%. מיצובישי נמצאת במקום החמישי עם 11,927 כלי רכב, עלייה של 3.14%.