מנכ"ל מירס לשעבר: "גולן טלקום מחוללת נזק במיליארדי שקלים"

אברשה בורשטיין בפנייה לראש הממשלה ולמנכ"ל משרד התקשורת מנפץ את הבועה סביב המחירים הנמוכים בסלולר: "גולן מוכר במחירים לא ריאליים מפני שהוא לא השקיע בתשתיות ופירק את הרשת שלו"

אברשה בורשטיין/ צילום: איל יצהר
אברשה בורשטיין/ צילום: איל יצהר

אברשה בורשטיין, מנכ"ל מירס לשעבר מזהיר מפני ניצול כלכלי ונזק שערכו מיליארדי שקלים כתוצאה מהעיוות שמחוללת גולן טלקום בשוק התקשורת. בורשטיין פנה במכתב לראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו ולמנכ"ל משרדו שלמה פילבר ובו הוא קובע שהמצב בשוק הוא הרה אסון בשל השיבוש שמחוללת גולן טלקום שלא משקיעה בהקמת רשת.

במכתב כותב בורשטיין, שעמד בראש מירס, שלימים הפכה להוט מובייל, המתחרה הגדולה ביותר של גולן טלקום: "...התוכנית במהפיכת הסלולר, עיקרה היה הכנסת מפעילים סלולריים חדשים (ביניהם מירס/הוט מובייל) שיזכו בתדרים מהמדינה ויקימו תשתיות חדשות. עד שישלימו מלאכה זו הצענו שהמפעילים החדשים ייהנו משירות נדידה פנים ארצית במחיר מפוקח וזול, כלומר ישתמשו זמנית בתשתיות של המפעילים הוותיקים לשם אספקת השירות ללקוחותיהן מהיום הראשון במקביל להקמת תשתית עצמאית על ידן.

"התוכנית כללה הטבות משמעויות למפעילים החדשים מתוך התחשבות בהשקעות הרבות ובסיכונים שעל המפעילים החדשים לקחת על עצמם. המטרה הייתה לא רק הוזלת המחיר לצרכן, אלא פיתוח הענף, גיוון שירותים ותרומה גדולה לכלכלה. התוכנית הוצגה לשר התקשורת דאז משה כחלון ולאגף התקציבים במשרד האוצר והם אימצו אותה ויישמו אותה על כל פרטיה, וכל היתר היסטוריה. כידוע הוט מובייל וגולן טלקום זכו בתדרים במסגרת מכרז, נכנסו לשוק והורידו את המחירים במאות אחוזים".

"אולם", כותב בורשטיין, "משהו בדרך השתבש בצורה קשה ביותר". לדבריו, "התוכנית נשענה על משוואה לפיה מצד אחד על המשקיע בהתאם לרשיונו להשקיע בתשתית ולהקים רשת אתרים סלולרית לפי לוחות זמנים, ומצד שני הוא יזכה להטבות מצד המדינה. אולם המשוואה הזו הופרה - בעוד הוט מובייל החלה בהקמת תשתיות תקשורת סלולרית חדשה בישראל בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים, גולן טלקום של מיכאל גולן בשלב מסוים חדלה מכך בניגוד מוחלט לרישיון שניתן לה, פרקה את אתריה, ונשענה אך ורק על התשתיות של חברת סלקום במסגרת הנדידה הפנים ארצית".

"מאחר שגולן לא השקיעה בתשתית ולא השקיעה במערך תחזוקה ושרות לאתריה, היא יכלה למכור את השירותים שלה במחירים לא ריאליים מהזווית של מפעיל בעל תשתית. הדבר הוליך להעמדת מחיר השירות בשוק על ערך שאינו מכסה את ההוצאה השוטפת ואת החזר ההשקעה בתשתית. זהו מצב הרה אסון לתעשייה, משום שהיא לא יכולה להפיק פרמיה ראויה על ההשקעה, והיא מתנדנדת בין רווח זעום להפסד", לדבריו.

לדברי בורשטיין "התוצאה היא שאלפי עובדים פוטרו אצל המפעילים וספקיהם, וערך המפעילים (שחלק ניכר מהם מוחזק על ידי הציבור), ירד בערך פי 10 ויותר. גולן שהיה צריך להזרים מאות מיליוני שקלים למשק דרך השקעותיו לא עשה כן וגם התדרים שהוקצו לו שערכם כחצי מיליארד שקלים, נותרו מונחים כאבן שאין לה הופכין. מדובר בניצול כלכלי ובנזק שערכו מיליארדים למשק הישראלי, והוא נמשך. האזרח הישראלי בסופו של דבר מפסיד מהעיוות הזה. עם כל הכבוד להוזלת המחירים בסלולר, שהיא חשובה בפני עצמה, הרי אין היא חזות הכל, ויש עוד ערכים שצריך לשמור עליהם בשוק התקשורת ובכלכלה בכלל.

"זו אי אכיפת חוק משוועת, אשר פוגעת בתחרות הכללית בענף הבזק. במקום ארבע קבוצות חזקות בשוק כפי שהיו בעבר, כיום יש רק שתי קבוצות - בזק והוט והדבר מגיע לכדי ביטוי בחוסר התחרות ובריכוזיות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית, כמו גם בתשתיות האינטרנט הבינוניות של מדינת ישראל.

"אם המצב יימשך כפי שהוא הרי אנו צפויים להמשך הפיטורים המסיביים בענף הסלולר בישראל בהיקף של אלפי עובדים, עד אשר מספר העובדים בחברות הוותיקות יעמוד על 30% ממצבת העובדים הקיימת. על כן אי עמידת המדינה על התחייבויות גולן, עולה למדינה ביוקר רב. הגיע הזמן שנראה צעדים מעשיים כולל חילוט הערבויות של גולן טלקום", כותב בורשטיין.

"אני יכול להבין את התרעומת הציבורית על החברות הוותיקות. הן ניצלו את העובדה שהיו רק 3 מפעילים עד 2011. אבל זה מחדל של המדינה. משרד התקשורת בא לקראת גולן טלקום בצעדים מאד נדיבים והציע לו להקים רשת חלקית בלבד בדור השלישי ולקיים שיתוף רשתות בדור הרביעי עם חברות אחרות ובלבד שישקיע מחצית מהציוד האקטיבי ברשת חדשה זו. מדובר לדעתי בויתורים מוגזמים בפני עצמם, אולם אין כל מקום לטובת עתיד התקשורת בישראל לפחות מכך. דרישות משרד התקשורת חיוניות לא רק לשם שמירת שלטון החוק, אלא ובעיקר לשם הבראת ענף הסלולר בישראל וקידום תשתיות התקשורת במדינה".

בורשטיין מסיים את מכתבו באמירה הבאה: "בהזדמנות זו אני רוצה לנפץ את מיתוס מחולל התחרות הנקשר בגולן טלקום. תוכניותיה של הוט מובייל ב-2011 עוד בטרם נודע לה על זכיית גולן טלקום ברישיון היה להוריד את המחיר במאות אחוזים ולהעמידו על 99 שקל במקום 300 שקל שהיו נהוגים לפני כן. זהו מחיר ריאלי והוגן לצרכן ולמפעיל, וכיום הוא יכול לעמוד על ערך של 80 שקל. כל שגולן עשתה היה להוריד את המחיר אל מתחת לסף שאינו משתלם לבעל התשתית, אך היא יכלה להרשות זאת לעצמה, הואיל והיא לא נשאה בתשומות התשתית וגם בימים אלו הם משיקים מחירים טורפניים שפוגעים במשק.

"גם בלעדי גולן תתקיים תחרות בריאה וטובה, וגם אם גולן תשקיע בתשתיות, התחרות תישמר. לכן אבקש לחזק את ידיך וידי הצוות המקצועי במשרד התקשורת בעמידתכם על קיום הוראות הרגולציה, ומציע שלא להיבהל מתסריטי האימה במקרה שגולן תצא מהמשחק", הוא כתב.

מגולן לא נמסרה תגובה.