ד"ר מיכאל שראל: זה לא הזמן להוריד את המע"מ

שראל: "מדובר בצעד בכיוון ההפוך לכיוון הרצוי" ■ מנגד, כלכלנים אחרים דווקא כן תומכים בכוונת כחלון להוריד מסים כדי להאיץ את הצמיחה

ד"ר מיכאל שראל  / צילום: אוריה תדמור
ד"ר מיכאל שראל / צילום: אוריה תדמור

ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי באוצר בשנים 2013-14, תוקף בחריפות את כוונתו של שר האוצר משה כחלון להפחית את המע"מ ל-17%.

"מדובר בצעד בכיוון ההפוך לכיוון הרצוי", אומר שראל בשיחה עם "גלובס". להערכתו, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא טעתה כשהצביעה על האטה בפעילות הכלכלית במשק, והאטה זו צפויה אף להחריף בעקבות הטלטלות בכלכלה העולמית ובשווקים הפיננסיים.

לדבריו, "בסיטואציה כזו, הדבר הראשון שממשלה אחראית צריכה לעשות הוא לפעול להקטנת הגירעון כדי להותיר בידיה מרחב תמרון - אחרת היא חושפת את הציבור ואת המשק לנזק כבד במקרה של משבר פיסקלי. לא הייתה שום הצדקה ללכת בתקציב 2015-16 על יעד גירעון כל-כך גבוה של 2.9% וזה עוד לפני תרגילים חשבונאיים. הממשלה לא השאירה לעצמה שום מרווח לטעויות".

- כיצד אתה מסביר את הגידול בהכנסות ממסים?

"בדרך כלל כשיש האטה רואים את תוצאותיה בנתוני ההכנסות ממסים רק לאחר חצי שנה. אנחנו רואים שכבר שלושה חודשים יש הרעה בנתוני התעסוקה, בעיקר אצל מבוגרים מעל גיל 25. אנחנו רואים ירידה מתמשכת בהשקעות ובייצוא. המצב העולמי ישפיע בוודאות על הצמיחה ונראה ירידה נוספת בייצוא ובהשקעות בעיקר בענף הייטק שם יש רגישות גבוהה למצב שוקי ההון בעולם. אבל גם אם נניח שיש פסימיות יתר ונתוני ההכנסות ממיסים יהיו טובים יותר - הדבר הכי לא נכון זה להשתמש בעודפים להפחתת שיעור המע"מ".

- אבל אומר שר האוצר שהייתה גביית יתר מהציבור ולכן הכסף צריך לחזור לציבור

"והגדלת הגירעון זה לא על-חשבון הציבור? הגדלת הגירעון היא לקיחת הלוואה על-חשבונם של הילדים שלנו. אז אולי לפוליטיקאים קצת קשה להסביר את זה, זה דורש כושר שכנוע - אבל בשביל זה נבחרו. לא בשביל לנקוט מדיניות שנקבעת לפי סקרי דעת קהל".

דורון כהן: להוריד המע"מ

דורון כהן, מנכ"ל האוצר בשנים 2011-2013, הביע דווקא תמיכה בהורדת המע"מ והוסיף כי "יש לקבוע יעד של הפחתת המע"מ עד ל-15% בתוך 3 שנים, בפוף לעמידה בכללים הפיסקליים". יחד עם זאת הוסיף כהן כי יש לפעול להקטנת הגירעון התקציבי בדרך של קיצוץ בהוצאות הממשלה.

אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, אמר כי "כל מהלך של הקטנת מס עקיף כמו המע"מ ומס חברות הוא מבורך. צריך לשאול רק מדוע זה מתרחש עכשיו והאם זה המהלך הכלכלי הדרוש למשק". לדברי תמיר, "הצמיחה הישראלית בשפל, היצוא במשבר ענק, ואנו לא קרובים ליעד האינפלציה. אלו הבעיות המרכזיות והורדה קטנה של מיסים היא יותר צעד של יאוש מאשר ניסיון אמיתי לרצות את הבוחרים".

צח ברקי, סמנכ"ל מנהל אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט ישראל, אמר כי "הפחתת המע"מ ב-1% לא תתרום לעידוד הצמיחה וצעד כזה אף יכול להזיק בטווח הבינוני. סביר להניח שהפחתת מע"מ ב-1% לא תגולגל לצרכן, ובוודאי שלא בשוק הדיור ושוק הרכב, שם הביקוש ממשיך להיות גבוה. בעיית הצמיחה האפסית לא נובעת מהביקוש המקומי, שממשיך להיות קטר הצמיחה, אלא מהביקוש העולמי שלא מתאושש ומחירי הסחורות שצנחו והממשלה תתקשה להשפיע על כך. הדרך של הממשלה להתמודד עם הירידה ביצוא ובהשקעות, צריכה להיות בהעלאת היתרון התחרותי של היצואנים הישראליים, מול התחרות בעולם".