"ראשי הרשויות העשירות מאיימים לקחת כבני ערובה את כולם"

שאלת התקצוב הדיפרנציאלי מאיימת לפלג את השלטון המקומי ■ ראשי רשויות חזקות לאוצר: תקצוב כזה יפגע בתוכניות לבנות עשרות אלפי דירות

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

מחריפה המחלוקת בתוך מרכז השלטון המקומי בעקבות הניסיון של עשרות ראשי רשויות מקומיות לשנות את השיטה שבאמצעותה המדינה מתקצבת את הרשויות - ולעבור לשיטה של תקצוב דיפרנציאלי. על פי השיטה המוצעת, המדינה תגדיל את תמיכתה הכספית ברשויות חלשות ותקטין את תקציביהן של הרשויות החזקות. כיום כל הרשויות מתוקצבות באופן אחיד. ראשי הרשויות החזקות המתנגדים ליוזמה ומנסים לסכל אותה, פונים כעת אל הבטן הרכה של שר האוצר, משה כחלון - תחום הדיור.

במכתב ששיגרו השבוע 29 ראשי רשויות מכל הארץ לכחלון נטען כי קידום התוכנית לתקצוב דיפרנציאלי בתחומי החינוך והרווחה יפגע בקידום תכניות לבנייה של אלפי יחידות דיור באותן ערים. עוד כותבים ראשי הרשויות כי גם ערים שחתמו מול המדינה על הסכם גג, שתכליתו התחייבות לקידום יחידות דיור בערים אלו מול התחייבות למימון תשתיות ופיתוח מצד המדינה, ייפגעו מהמעבר לשיטה של תקצוב דיפרנציאלי ובאופן שיגרום להם לשקול שוב את התחייבויותיהם אל מול המדינה בנוגע לקידום הבנייה של יחידות הדיור.

אגף התקציבים במשרד האוצר תומך במהלך למעבר לשיטת תקצוב דיפרנציאלית ומסר בתגובה לאיומי ראשי הרשויות כי "שיטת התיקצוב הקיימת כיום, לפיה כלל הרשויות מתוקצבות באופן שווה מבלי לקחת בחשבון שישנן רשויות חלשות יותר, מביאה הלכה למעשה להעמקת פערי החינוך והרווחה ברשויות החלשות".

כעת מנסה מרכז השלטון המקומי, ובראשו ראש עיריית מודיעין, מכבים ורעות, חיים ביבס, לטרפד את המהלך: "ההצעה שהוכנה במשרד האוצר, נוקטת במדיניות של הקטנת שיעור השתתפות הממשלה בתקצוב גידול האוכלוסייה ותוספות נוספות, שמתוכננות בשנים הבאות בחינוך וברווחה לעומת שיעור התקצוב הבסיסי הניתן כיום לאוכלוסייה הנוכחית", כך במכתב שנשלח באמצע השבוע לכחלון.

במכתב נאמר: "שיטה זו עומדת בסתירה מוחלטת למאמץ ולהתגייסות של החתומים מטה, ראשי ערים שחתמו עם המדינה על הסכמי גג וראשי ערים שבשטחן מתוכננות תכניות בנייה רחבות היקף, שתכליתן האצת הבנייה למגורים והוספת עשרות אלפי יחידות דיור בערים השונות. מטרתם של הסכמי הגג ומאמצי צוותי משרד האוצר ורמ"י בדיונים מולנו היו ליצור מנגנוני עידוד והסרת גורמים מעכבים לבנייה למגורים - מה שעכשיו עומד בסכנה".

"עשרות אלפי יח"ד מוטלות על הכף"

על המכתב לכחלון חתומים בין השאר ראש עיריית ראשון לציון דב צור, ראש עיריית חיפה יונה יהב וראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ': "האבסורד הגדול הוא שהערים שבהן תכנית התקצוב הדיפרנציאלית המוצעת על ידי משרדך פוגעת באופן המשמעותי ביותר, הן אותן ערים המתגייסות למהלך ובונות את כמות יחידות הדיור החדשות הגדולה ביותר. ברור כי עשרות אלפי יחידות דיור מוטלות על הכף בערים שלנו, ואם אכן יתבצע שינוי בתקצוב המבוסס על תוספת האוכלוסייה, ניאלץ לשקול מחדש אם לקחת על עצמנו את המטלה הגדולה שנטלנו על עצמנו בהסכמי הגג ובתכניות בנייה נוספות או אם לעצור את המהלך כולו, וזאת בעקבות המחיר העצום והבלתי נסבל שתושבינו ישלמו בגין שינוי זה".

מכתבם של ראשי הרשויות מפרט רשימה ארוכה של יחידות דיור שצפויות להיבנות בעתיד ב-29 הערים, והיא מסתכמת ביותר מ-400 אלף יחידות. על פי המכתב, רשימה זו מעידה על הכמות הגדולה של יחידות הדיור שהחלטה על מעבר לשיטה של תקצוב דיפרנציאלי - עשויה לטרפד מבחינת הרשויות. הרשויות החתומות על המכתב לכחלון נחשבות לרשויות חזקות ועם החלת שיטת תקצוב חדשה - עשויות להיפגע.

ההצעה לשינוי שיטת התקצוב ירדה, לפחות בינתיים, מסדר היום של הממשלה והנושא נדון במסגרת ועדה מיוחדת שגובשה לקידום החלטה בעניין ולבדיקת היתכנות המהלך. מסקנות הוועדה יוצגו בתחילת נובמבר.

"סחטנות ובריונות"

"ראשי הרשויות העשירות איבדו, כנראה, את המצפן המוסרי ואת עיקרון הערבות ההדדית שלהם ובמלחמתם ובתאוותם להמשיך ולהעשיר את קופתם הם אף מאיימים לקחת כבני ערובה את החברה הישראלית כולה. זאת באמצעות האיום לחנוק את המאמצים שעושה הממשלה ביצירת היצע דיור בר השגה שנחוץ לכולנו כאוויר לנשימה. זו אותה פוליטיקה עסקית ואגואיסטית שחיסלה עד היום כל יוזמה לשינוי חברתי, צמצום פערים ותקצוב הוגן במדינת ישראל". כך הגיב על האיום של ראשי הרשויות ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שעומד בראש פורום הרשויות לצדק חלוקתי, שמוביל את היוזמה לשינוי שיטת התקצוב של הרשויות המקומיות ומעבר לשיטה של תקצוב דיפרנציאלי.

על המכתב ששיגר אתמול (ה') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולכחלון חתומים 54 ראשי רשויות שתומכים במעבר לתקצוב דיפרנציאלי.

את מכתבם של ראשי הרשויות החזקות, המתנגדים לשינוי שיטת התקצוב, הגדיר ברקת כ"אומלל' וטען כי "דומה שראשי הרשויות העשירות החליטו להתנער מאחיהם בפריפריה ומהילדים שלא התמזל מזלם להיוולד במרכז הארץ ובמשך שנים סובלים מהיעדר תשתיות ותקצוב חסר".

ברקת הוסיף והתייחס במכתבו לנתניהו ולכחלון למאמצים של עמיתיו למרכז השלטון המקומי לטרפד את היוזמה לשינוי שיטת התקצוב של הרשויות וכתב: "אנו בטוחים שהממשלה, המודעת לרחשי לב העם ופועלת לצמצום פערים ולקידום אוכלוסיות מוחלשות לא תיכנע לאיומים וללחצים של הרשויות המקומיות ותמשיך לקדם את התקצוב ההוגן לרשויות המקומיות על פי המודל המוצע בידי האוצר. אנו מחזקים אותך אל מול הסחטנות והבריונות של הרשויות החזקות כלפי הממשלה וכלפי הרשויות החלשות".

"סכין בגב"

בזמן שהטונים בין שני המחנות בתוך מרכז השלטון המקומי עולים - הגישו מוקדם יותר השבוע כ-30 ראשי רשויות מקומיות, חלקן גם מקבלות מענקי איזון ממשרד הפנים, הצעה לסדר בעקבות הקמת פורום ראשי הרשויות לצדק חלוקתי בידי ברקת.

בהצעתם, שהוגשה ליו"ר מרכז השלטון המקומי ביבס נכתב כי יש לבחון מחדש את תקציב המרכז - שכן הוא ממומן בידי כלל הרשויות המקומיות בארץ. בהצעה לסדר נאמר כי יש לאפשר לרשויות החברות בפורום לצדק חלוקתי לפעול מדמי החבר המשולמים על ידן בלבד במסגרת משק סגור: "צדק חלוקתי עובד לשני הצדדים ולא רק כאשר אנו פועלים לסייע לרשויות המוחלשות לקבל תקציבים נוספים מהמדינה. ראשי הרשויות שנמנים עם מבקשי הקמת הפורום החדש אינם מגלים סולידריות ותוקעים סכין בגב של ראשי הרשויות שסייעו לנו", נכתב בפניה לביבס.

את המהלך מוביל ראש מועצת רמת ישי, עפר בן אליעזר: "חבל שיש מי שמנסה לפלג ולהפריד בין הרשויות המקומיות מתוך אג'נדה פוליטית והכל משחק לידי פקידי האוצר", נכתב בפנייה: "רשויות אלה הן הראשונות שנהנות מהישגי המרכז, כמו אלה מהשבועות האחרונים ובהם העלאת מענקי הפיתוח, מענקי האיזון, מימון סייעת שנייה בגנים ועוד. וזאת למרות הניסיון של חלקם לזנב בנו ולפגוע במו"מ שאנו מקיימים מול הממשלה. אם יש ברצונם לייצג את עצמם - נעלה זאת לדיון בהנהלה ונאחל להם הצלחה בדרך החדשה ונראה לאילו תוצאות והישגים הם יגיעו בלעדינו ובנפרד", נכתב.