לשחק אותה עם הבוס

כך תסתדרו עם המנהל וגם תפיקו מכך תועלת ברמה האישית

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

"כשהגעתי למשרד הזהירו אותי מהמנהל שלי. אמרו שהוא קשוח עד כדי 'לא אנושי', אבל לא נבהלתי. פשוט החלטתי שאסתדר אתו, ויהי מה". (אנה, צוות שיווק בחברת תקשורת).

אפשר להחליט שהמנהל הוא "הבוס מגיהינום", ואפשר לקחת אחריות על היחסים אתו, ולנווט אותם לתועלת פוליטית ברמה האישית.

היו פתוחים להכירו באמת

אחת הדרכים להסתדר עם הבוס היא להיות פתוח להכיר את האדם שהוא באמת, ולא לקפוץ למסקנות נמהרות לגביו. לא כל אדם הוא ספר פתוח לסובביו, במיוחד מנהלים, שלעתים צריכים להציג את התדמית המצופה מהם, או הנראית להם יעילה.

"החלטתי שעליי להבין מי הוא, ואז להתאים את עצמי אליו. להכיר באמת, בלי תיוגים קודמים. גיליתי שאני רואה אותו באור אחר לגמרי מהאחרים, ואפילו מסתדרת אתו מצוין. החברים שלי לא הבחינו שבפועל מדובר פשוט באדם ענייני, ממוקד ואנליטי - מה שהיה לגיטימי מבחינתי". (אנה מחברת התקשורת).

ואכן, חשוב להתקרב אל הבוס בהתאם לדרך ולקצב שנראים מתאימים לו. למשל, לאדם "ענייני ואנליטי" כזה יש להתקרב דרך העבודה יותר מאשר עניינים אישיים, ולכבד את המרחק שהוא מנסה לייצר, ואת אופיו ודרכו לתקשר, במקום לטעון לניכור כלפי העובד.

היו חיוביים לגביו

גם באגוז קשה לפיצוח אפשר למצוא שתי תכונות חיוביות לפחות, כפי שאנה השכילה לעשות. חשוב לנסות לאתרן, ולהתמקד בהן - במקום בהיבטים השליליים שלרוב בולטים יותר. מאוחר יותר אפשר גם להביע הערכה על ההיבטים החיוביים הללו. המנהל, כזכור, הוא בן אדם, וכל אדם אוהב להרגיש מוערך.

אפשר לעשות זאת, למשל, אחרי שהמנהל מפגין תכונה מוערכת, כיצירתיות (כשהוא מציע רעיון מרשים) או גמישות (כשהוא מוכן לשנות את שיטת העבודה על סמך הצעת עובד, אף על פי שבטווח הקרוב הדבר מסבך את העניינים ועשוי להשתלם רק מאוחר יותר).

הכירו - והתאימו את עצמכם

את ההיכרות עם המנהל כדאי לסמן כמטרה הדרגתית גם ברמה המקצועית: להכיר את צרכיו, מטרותיו, אופני התקשורת המועדפים עליו, מניעיו, הישגים מקצועיים שהוא מעריך יותר ופחות, סדר העדיפויות שלו, נקודת החוזק שלו, וכן חולשותיו, אתגריו וחששותיו.

לפי הפרופיל המקצועי הזה יש לנווט את דרך העבודה כולה, ולהתאים לצרכי המנהל את סדרי העדיפויות, הערכים המנחים וסגנון העבודה. למשל, אם העובד מגלה שמנהלו רואה בעדכניות ערך חשוב ועליון, עליו לפעול ככל שביכולתו כדי להתעדכן בכל חידוש אפשרי בתחומו, לספר למנהל על החידוש, ולשאול אותו אם היה רוצה לערוך שינויים והתאמות בעבודה בהתאם אליו.

אפשר להשיג יתרון נוסף של העובד בקשריו עם המנהל בכך שיזהה את חולשות המנהל ואתגריו, וינסה לתרום מעצמו באופן שיפצה עליהם. כך למשל, עובד מסודר יכול לסייע למנהל בלגניסט ושכחן לארגן את ענייניו (כמובן, אחרי שווידא שמנהלו אוהב להסתייע באחרים, ושניסיון לסייע באופן כזה לא ייתפס על ידיו כחצוף ויכעיסו).

גרמו לו לבטוח בכם

לצד היכרות טובה עם המנהל במטרה לדעת אילו מפתחות ספציפיים חשוב לסובב עמו, ישנו המפתח החשוב ביותר: יצירת אמון בקרב המנהל.

מנהל שיודע שביכולתו לסמוך על המילה של עובדו - משום שהוא לא מהסס להתחייב, תמיד מבצע את מה שסוכם, מדווח כשצריך, חושף בעיות (אם הדבר מתאים לסגנון המנהל), מצביע על אתגרים וכן על שגיאות של עצמו, ואף מציע לכל אלו פתרונות - הוא מנהל שחש ביטחון רב בנוכחות אותו עובד.

בתחושה כזאת המנהל יכול להרשות לעצמו לשחרר שליטה ולהאציל סמכויות, ועשוי אף לפתח כלפי העובד תלות ולהזדקק לנוכחותו. תלות שיכולה אף להוביל לכך שכשהמנהל יקודם, ירצה גם לקדם את עובדו.

אל תשנו אותו. שנו משהו בכם

קל יותר להסתדר עם המנהל כשזוכרים שאיננו יכולים לשנות אחרים כי אם רק את עצמנו. אין זה אומר שעל עובד להפוך את עורו ולהיות לאדם אחר, אך במקרים רבים יש צורך להתגמש בהתאם לסגנון המנהל.

עובדים משנים את עצמם כך למשל: עובד שאוהב להתעמק ולפרט, משנה את סגנון פנייתו למנהל לקוני וענייני, ומציג בפניו רק תוצאות ועיקרי דברים; עובד תכליתי וזריז עוצר כדי לספק למנהלו הדקדקן תמונת נתונים רחבה ומעמיקה לפני קבלת החלטה.

"שיניתי את הגישה שלי, ותוך זמן כל כך קצר זכיתי לתגובות חיוביות מצדו. אני לא בטוח אפילו שהוא היה מודע לזה. זה היה די מדהים, אני מבחינתי עשיתי שינוי קטן ביותר, והתוצאה הייתה שינוי של מאה ושמונים מעלות בתקשורת בינינו" (שי, משרד רואי חשבון).

כדאי לדעת: מנהלים אוהבים שהעובדים שלהם...

1. עומדים במילה שלהם בעקביות ולאורך זמן, ובכך מעוררים ביטחון ואמון.

2. לוקחים אחריות על מעשיהם וטעויותיהם - ולא מטייחים, מסתירים, מתרצים ומאשימים.

3. לא מתלוננים ודורשים, אלא מבקשים. לא רק מציגים בעיות, אלא מצטיידים בפתרונות ישימים.

4. מקדמים את הצרכים והערכים של המנהל ושל הארגון, ותורמים למוניטין שלו גם מחוצה לו.

5. מגדילים ראש, ומושיטים יד לעזרה כאשר יש צורך בכך.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.