בשורה לחג: תעריף החשמל יוזל ב-6.2% ביום ראשון

ההוזלה הצפויה מתאפשרת בעקבות הגברת השימוש בפחם, שמחיריו ירדו בשנה האחרונה בכ-17% ■ הוזלה מצטברת של 15.6% מתחילת השנה ■ חיסכון של כ-300 שקל למשפחה בשנה

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בשורה לחגים. מליאת רשות החשמל החליטה כעת כי תעריף החשמל יוזל בערב ראש השנה (יום ראשון הקרוב) ב-6.8%. התעריף הביתי יוזל ב-6.2%.

המדובר בהוזלת תעריף רצופה שנייה עליה מחליטה רשות החשמל. סך הוזלות התעריף השנה מצטבר בכך לכדי 15.6% מהתעריף לצרכן הביתי והתעריף הכללי.

לטענת רשות החשמל, ההוזלה הצפויה מתאפשרת בעקבות הגברת השימוש בפחם, שמחיריו ירדו בשנה האחרונה בכ-17%. סיבות נוספות הן ירידת שער הדולר בכ-5% וכניסה מאוחרת של יצרני חשמל באנרגיות מתחדשות. יצרנים אלה צפויים להשיב לציבור כ-350 מיליון שקל בעקבות ההוצאה לפועל של העלויות המערכתיות.

עלויות מערכתיות כוללות עלויות של גיבוי מערכת החשמל, איזון, אחזקה ואדמיניסטרציה. על-פי הערכות במשק האנרגיה, עלויות אלה מגיעות בכל שנה ל-4-5 מיליארד שקל, והן מוטלות במלואן על צרכני חברת החשמל.

תעריף החשמל הביתי יעמוד מעתה על 45.68 אגורות, לעומת 48.6 אגורות עד כה. התעריף הכללי יעמוד מעתה על 46.96 אגורות, לעומת 50.37 אגורות עד כה.

עו"ד אורית פרקש-הכהן, יו"רית רשות החשמל, מסרה: "החלטת הרשות על הוזלת תעריף החשמל היא תוצר של עבודה מאומצת של המליאה בתקופה האחרונה. תעריף זה נקבע בעידן של תחרות פרטית שהופכת למציאות במשק החשמל. הרשות תמשיך לדאוג לקידום משק החשמל, לרווחת הציבור, תוך הקפדה ככל הניתן על הכיס הציבורי".

לטענת הרשות, החיסכון הצפוי למשפחה ממוצעת עקב הוזלת התעריף יסתכם בכ-300 שקל בשנה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "חברת החשמל מביעה פליאה על החלטה פזיזה של רשות החשמל שמנעה מחברת החשמל להופיע בפני המליאה ולהציג שורה של עובדות אשר הרשות הייתה צריכה להביא בחשבון בעת קביעת התעריף ובחרה בצורה לא עניינית להתעלם מהן לחלוטין. זו החלטה חפוזה המסכנת את משק האנרגיה ותביא לעלייה בתעריף בטווח הארוך. חברת החשמל מתכוונת לפנות לערכאות משפטיות בכדי לאלץ את רשות החשמל לקבל החלטה מושכלת ומקצועית. עמדה זו מגובה על ידי גורמי האוצר השונים".