המס על בירה יופחת ב-46%, המס על משקאות משכרים ב-21%

שר האוצר: "לאחר הורדת המע"מ ומס החברות, מתאפשר לנו להביא לעם ישראל בשורה נוספת לקראת החגים" ■ ההפחתה מגיעה כשנתיים אחרי שלפיד העלה דרמטית את שיעור המס על מוצרי אלכוהול

משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

כבר מהלילה (ג') - המס על הבירה והמשקאות המשכרים יורד. כשנתיים לאחר רפורמת האלכוהול המדוברת, שבמסגרתה עלה שיעור מס הקנייה שהוטל על מוצרי אלכהול, ו-3 שנים מהעלאת המס על הבירה, מודיע שר האוצר משה כחלון כי אימץ את המלצותיו של צוות מקצועי בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ובהשתתפות נציגי רשות המסים, לפיהן יש לבטל את השינויים שנעשו במיסוי בירה בשנת 2012 ובמיסוי משקאות משכרים בשנת 2013.

בכך אימץ מחדש את שיעור המס שנקבע במתווה המקורי של הרפורמה באלכוהול שהוצע על-ידי רשות המסים. שינוי המס ייכנס לתוקפו הלילה בחצות, לאחר פרסומו ברשומות.

לדברי כחלון, "לאחר הורדת המע"מ ומס החברות, מתאפשר לנו להביא לעם ישראל בשורה נוספת לקראת החגים. נמשיך לפעול להורדת יוקר המחיה בישראל ולהקל על הצרכנים בכל מקום בו ניתן. אנחנו מתכוונים להמשיך במגמה, ולא נהסס לתקן עיוותים במס ככל שנדרש ולהקל על האזרחים. המהלך מבטל העלאת מס שנקבעה לפני כשנתיים, שהתברר כי לא הביאה לתוצאות החזויות, ואף היו לה השלכות שליליות, והוא מבוצע לאחר בחינה מעמיקה של רשות המסים שתומכת במהלך".

בשנת 2012 הוכפל המס המושת על הבירה בישראל, ונקבע כי בירה בריכוז כוהל של מעל 3.8% (בחבית/באריזה חד-פעמית/בבקבוק לשימוש חוזר בריכוז כוהל מעל 3.8%) תמוסה ב-4.33 שקל לליטר. רמת מיסוי זו גבוהה משמעותית מזו הנהוגה במדינות ה-OECD, ובחינת התוצאות של העלאת המס על בירה בשנים 2013-2015 הראתה כי למרות ההכפלה של המיסוי, הדבר כמעט ולא השפיע על היקפי הצריכה של בירה. המשמעות היא כי הטלת המס בשנת 2012 נפלה רובה ככולה על ציבור הצרכנים, ללא תועלת ממשית לעניין צמצום השתייה המזיקה.

החל מהלילה שיעור המס על בירה זו יעמוד על 2.33 שקל לליטר. בירה בבקבוק לשימוש חוזר שמכילה כוהל בריכוז של עד 3.8% תישאר פטורה ממס קנייה.

הצוות התייחס גם למיסוי המוטל על משקאות משכרים (כגון וודקה, וויסקי, עראק, ג'ין וכו'). מנכ"ל האוצר מסר לשר כי בחינת העלאת המס בשנים 2014-2015 הצביעה כי למרות התכנון המקורי, הרי שהעלאת מס הקנייה כלל לא הביאה לתוספת הכנסות במונחים ריאליים.

בהתאם להמלצות הצוות, נדרש שינוי מבני מיידי גם בשל ההתפתחויות השליליות בענף האלכוהול - התפתחות של תעשייה פיראטית שמייצרת משקאות מזיקים לבריאות, פגיעה בציבור העוסקים הישרים שנאלצים להתמודד עם שוק שחור בהיקפים לא מבוטלים ופגיעה בציבור הצרכנים בשל העלאת המס.

על הרקע הזה אימץ שר האוצר את המלצות הצוות הנוספות, במסגרתן יוחזר המס באופן מיידי למתווה המקורי שנקבע עוד בשנת 2010 על-ידי רשות המסים ואושר על-ידי ועדת הכספים של הכנסת בתיאום עם הארגונים הכלכליים הבינלאומיים באשר לשיטת המיסוי הנכונה לאלכוהול ומוצריו. בכך הופחת מס הקנייה על משקאות משכרים מ-106.9 שקל לליטר כוהל ל-85 שקל.

השר כחלון הסביר כי בהחלטתו זו חוזרת ישראל למתווה המקורי, שכן יש להילחם בראש ובראשונה תעשיית המשקאות הפיראטית שעושה שימוש בכוהל לא ראוי למאכל אדם, תוך דאגה לבריאות הציבור ובמקביל להביא להפחתת המס - שבשל התחרות העזה בענף המשקאות המשכרים צפוי כי היא תתגלגל לציבור הצרכנים. בכך מיושמת ההחלטה לסייע ככל שניתן להפחתת יוקר המחיה ולבטל צעדים שהשיתו מיסוי כבד על הציבור בישראל.

הפחתת המס יוצרת לכאורה אובדן של עד 100 מיליון שקל להכנסות המדינה ממסים, אך המהלך צפוי להיות מאוזן פיסקלית, הודות לאכיפה מוגברת מתוכננת בתחום זיוף והברחת אלכוהול.