חברת החשמל: "הורדת תעריף החשמל תגרור את המשק לסחרור"

תעריף החשמל הביתי יעמוד מעתה על 45.68 אג', במקום 48.6 אג' עד כה; מתחילת השנה ירדו התעריפים ב-15.6% ■ החברה טוענת שרשות החשמל לא הביא בחשבון עלויות של יותר מ-10 מיליארד שקל שעליה להכיר בהן

חברת חשמל / צילום: איל יצהר
חברת חשמל / צילום: איל יצהר

חברת החשמל תוקפת את החלטת מליאת רשות החשמל אתמול (ב') להוריד 6.2% מתעריף החשמל הביתי וטוענת שהרשות לא הביאה בחשבון עלויות של יותר מ-10 מיליארד שקל שהיא צריכה עדיין להכיר בהם. בחברה טוענים שהכרה בעלויות הללו תעלה את התעריף חזרה.

ההחלטה של המליאה, להוריד את תעריף החשמל הכללי בערב ראש השנה ב-6.8% (6.2% בתעריף הביתי) היא הורדת התעריף השנייה מתחילת השנה. בפברואר האחרון ירדו תעריפי החשמל בכ-11.8%. תעריף החשמל הביתי יעמוד מעתה על 45.68 אג', במקום 48.6 אג' עד כה. התעריף הכללי יעמוד מעתה על 46.96 אג' במקום 50.37 אג'. מתחילת השנה ירדו התעריפים ב-15.6%.

ברשות החשמל, בראשות אורית פרקש-הכהן, טענו שהורדת התעריף מתאפשרת בעקבות הגברת השימוש בפחם, שמחיריו ירדו בשנה האחרונה בכ-17%. סיבות נוספות הן ירידת שער הדולר בכ-3% וכניסה מאוחרת של יצרני חשמל באנרגיות מתחדשות. יצרנים אלה צפויים להשיב לציבור כ-350 מיליון שקל בעקבות ההוצאה לפועל של העלויות המערכתיות. אלו כוללות עלויות של גיבוי מערכת החשמל, איזון, אחזקה ואדמיניסטרציה, והן מוטלות במלואן על צרכני חברת החשמל.

ואולם, לא כולם שמחים מהבשורה, ובראשם חברת החשמל. "החלטה כזו לוקה בחוסר סבירות קיצוני, בהתעלמות ממכלול השיקולים הרלוונטיים ומהאיזון הנדרש בנושאים כה רגישים, הן ברמה הציבורית והן מבחינת ההשפעה שעשויה להיות לכך על החברה כספק שירות חיוני של אחד המוצרים הרגישים במשק", טענה חברת החשמל במכתב ששלחה לרשות החשמל ערב ההודעה על הפחתת התעריף בחודש שעבר. החברה דורשת מהרשות להכיר בעלויות שנשאה בעשור האחרון ולא הוכרו, "בטרם מוטל על החברה נטל כבד נוסף תוך מספר חודשים של הורדה תעריפית משמעותית".

חברת החשמל, נזכיר, סיימה את הרבעון השני של 2015 בהפסד של כ-838 מיליון שקל, והכנסותיה ממכירת חשמל פחתו בכ-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במונחים כספיים מדובר בירידת הכנסות בהיקף של יותר מ-1 מיליארד שקל. "הקיטון נובע בעיקרו מירידה בתעריף החשמל ומכניסת יצרני חשמל פרטיים", מסבירה החברה בדוחותיה. לטענת החברה, הורדת תעריפים נוספת לא רק תפגע פגיעה אנושה בהכנסות החברה, היא גם אינה מביאה בחשבון שבעשור האחרון השקיעה החברה יותר מ-10 מיליארד שקל שעוד לא הוכרו בתעריף. "ההחלטה צפויה לגרור את המשק לסחרור של רכבת הרים תעריפית", כתבה חברת החשמל במכתב לרשות החשמל והוסיפה כי "הרשות, חייבת להביא בשיקוליה הרחבים, את העובדה כי על שולחנה של הרשות מונחת רשימה ארוכה של נושאים מהותיים ביותר, שמחייבים הכרה בעלויות משמעותיות שבהן נושאת ונשאה החברה בעבר".

במכתב שהשיב ד"ר תניב רופא, סמנכ"ל החטיבה הכלכלית פיננסית ברשות החשמל, למנכ"ל החברה עופר בלוך, טען כי מליאת הרשות פעלה כדין ככל שמצאה שהייתה ירידה בעלויות המוכרות. "כל החלטה אחרת שלא הייתה מביאה לידי ביטוי את ההפחתות הללו הייתה פוגעת בציבור צרכני החשמל", כתב. רופא אף תקף את בלוך והוסיף כי "תמוה בעיניי כיצד ראית לנכון להוציא את המכתב האמור טרם קריאת החלטת השימוע וטרם לימוד סעיפי ההכרה בעלויות. מן הראוי הוא שתמשכו את מכתבכם".

האם צפויה בקרוב עלייה בתעריף החשמל?

"ההודעה על הפחתת תעריף החשמל היא מפתיעה, בין היתר לאור המיליארדים שמשלמת חברת החשמל לתחנת הכוח דליה", טען היום גורם במשק החשמל בשיחה עם "גלובס". "אילו רשות החשמל הייתה מגלמת עלות זו על הצרכנים, היה תעריף החשמל עולה לצרכן בכ-2.5%".

ביולי האחרון החלה תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, דליה אנרגיות, את פעילותה המסחרית. התחנה, בעלת יכולת ייצור מקסימלית של 910 מגה-וואט, מוכרת את רוב החשמל שלה ליחידת מנהל המערכת בחברת החשמל אך גם ללקוחות פרטיים.

כדי להקנות ליזמים רשת ביטחון פיננסית, הוחלט על מודל הפעלה עסקי המכונה "זמינות קבועה". על פי מודל זה, התחנה מחויבת להישאר זמינה לחברת החשמל בלפחות 92% מזמנה. על זמינות זו משלמת חברת החשמל כ-500 מיליון שקל בשנה או כ-10 מיליארד שקל על פני 20 שנה. במילים אחרות, גם אם דליה לא תייצר ולו קוט"ש אחד של חשמל, תשלם לה חח"י את התשלום שאליו התחייבה.

מדובר בסכום עתק שמקביל כיום ל-21% מהחוב הפיננסי של חח"י (על פי דוחות החברה ליוני 2015 מסתכם החוב בכ-47 מיליארד שקל). "זה מודל מוזר שנקבע עוד בשנת 2008. כולם ניסו לעודד הקמה של תחנת כוח פרטית, אבל לא חשבו עד הסוף עד כמה זה ישפיע על חברת החשמל ועל הצרכנים הביתיים", טען הגורם והוסיף: "ברור הרי שהעלויות שמשלמת חברה ממשלתית ליזמים פרטיים צריכים להיות מגולמים בתעריף החשמל לצרכנים, והתעריף צריך כעת לעלות. אם לא עכשיו אז בשנה הבאה".

תעריפי חשמל
 תעריפי חשמל