הגירעון של קופות החולים הוכפל מאז 2010 - וגם הסיוע הממשלתי

גירעונות ארבע קופות החולים בישראל הסתכמו בשנת 2014 ב-2.4 מיליארד שקל, אולם לאחר תקציבים מיוחדים שהעבירה להן המדינה, עמד הגירעון הכולל על 382 מיליון שקל "בלבד"

גירעונות ארבע קופות החולים בישראל הסתכמו בשנת 2014 ב-2.4 מיליארד שקל לעומת 2.6 מיליארד בשנת 2013, אולם לאחר תקציבים מיוחדים שהעבירה להן המדינה, עמד הגירעון הכולל על 382 מיליון שקל "בלבד". כך עולה מהדוח השנתי שפרסם היום (ד') משרד הבריאות.

מן הדוח עולה כי בתוך 4 שנים הגירעון המצטבר של הקופות הכפיל את עצמו, וכך גם הסכומים שהמדינה נאלצה להעביר להן. זאת, אף שהקופות מצויות בהתייעלות מתמדת, עליה מעידים גם אנשי האוצר. ההתייעלות הזו, כפי שעולה מהדוח, נעשית לא רק באמצעות עיכוב תשלומים לספקים, קיצוץ משרות והוצאות במטה, אלא גם בצמצום כח אדם בסניפים והקפאת גיוס של רופאים חיוניים - דבר שמגיע על חשבון איכות הטיפול והשירות הרפואי.

על פי הדוח, הגירעון כולו, לאחר תקציבי התמיכות, נובע משירותי בריאות כללית, או ליתר דיוק - מפעילות 14 בתי החולים שבבעלותה. הפעילות של מרפאות הקהילה בכללית, בדומה לזו של יתר קופות החולים שאינן מחזיקות בתי חולים ציבוריים בבעלותן, נותרה מאוזנת לאחר תקציבי התמיכות. בכללית טוענים כי הדבר נובע מן העובדה שהמדינה לא מזרימה לבתי החולים של הקופה כספים, אלא רק לבתי החולים הממשלתיים. גם במשרד הבריאות מודים היום:"קיים צורך במודל מוסדר לתקצוב כלל בתי החולים הציבוריים, לרבות אלה שבבעלות כללית, אשר יפחית את נטל המימון מכלל הקופות וימנע סבסוד עודף של הקהילה לבתי החולים".

מלבד המצוקה הפיננסית של בתי החולים בכללית, הקופה רשמה הישגים לא מבוטלים בדוח הנוכחי. שיעור המבוטחים בקופה גדל ב-1.9% ביחס לשנת 2013, והמשיך את המגמה החיובית מהשנים האחרונות, זאת לאחר שני עשורים בהם הכללית רשמה ירידה עקבית במספר המבוטחים. לשם השוואה, מכבי שירותי בריאות רשמה גידול של 1.8%, מאוחדת 2.1% (הגבוה ביותר) ואילו קופת חולים לאומית רשמה ירידה של 1.1%. כללית היא גם היחידה בין הקופות עם הון עצמי חיובי (יתרות נכסים נטו) שעומד על 123 מיליון שקל, עם זאת, ההון העצמי החיובי של הכללית נשחק באופן עקבי ודרמטי. למעשה, רק לפני שנים ספורות עמד ההון העצמי החיובי של הכללית על למעלה מ-800 מיליון שקל.

זאת, לעומת הון עצמי שלילי של 296 מיליון שקל במכבי, 50 מיליון במאוחדת ו-1.1 מיליארד שקל בלאומית. בקופ"ח לאומית הבהירו כי הם מצויים במגעים מול המדינה להסדר שיבטיח את איתנותה הפיננסית לאורך זמן.

עודף גרעון של קופות החולים
 עודף גרעון של קופות החולים