האוצר יפרסם מכרז לקרן לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים

הקרן תפעל במודל ייחודי שלפיו יוקמו שותפויות פיננסיות, שיורכבו מבנק אחד וממשקיע מוסדי אחד או יותר, ויעמידו הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים ■ היקף הקרן: 6 מיליארד שקל

משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

שר האוצר, משה כחלון, הנחה את החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ואת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, דורית סלינגר, לפרסם מכרז להקמת קרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים מכספי הגופים המוסדיים והבנקים. הקרן תפעל במודל ייחודי שלפיו יוקמו שותפויות פיננסיות, שיורכבו מבנק אחד וממשקיע מוסדי אחד או יותר, ויעמידו הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים.

האוצר הודיע היום (ד') כי במסגרת פעילותה של הקרן, המדינה תקצה בשלב הראשון ערבות בסכום של 600 מליון שקל, אשר צפוי להיות ממונף לאשראי לעסקים בהיקף של כ-6 מיליארד שקל. בנוסף, המכרז מאפשר להרחיב את סכום הערבות בעתיד ובעקבותיו את סכום האשראי בהתאם.

אחת ממטרות המכרז שיפורסם מחר, היא לאפשר לגופים המוסדיים ללמוד את מאפייני אוכלוסיית העסקים הקטנים והבינוניים, ולסלול את כניסתם העתידית לתחום באופן עצמאי או באמצעות שיתופי פעולה שונים. משמעות המהלך היא הגדלת היצע האשראי לעסקים ופתיחת אפיק השקעה חדש בפני החוסכים.

הקרן תאפשר להעניק כלי אשראי חדשים לעסקים קטנים ובינוניים. למשל, פתיחת מסלול השקעות בתעשייה במסגרתו יועמדו הלוואות לתקופה ארוכה של עד 12 שנים ובהיקף של עד 90% מסכום ההשקעה הנדרש. בנוסף, יצואנים יוכלו לקבל הלוואות בהיקף מוגדל של 12% מהמחזור (לעומת 8% במקרה הכללי).

במסגרת הקרן הפעילה כיום, הועמדו באמצעות הקרן הבנקאים מאז אפריל 2012 הלוואות ליותר מ-22 אלף עסקים קטנים ויותר מ-1,400 עסקים בינוניים, בהיקף כולל של כ-6.6 מיליארד ש"ח.

שר האוצר, משה כחלון אמר כי: "באמצעות הקרן, נסייע לעסקים קטנים ובינוניים ונגביר את התחרותיות במערכת הבנקאית. הבטחנו להקל על בעלי העסקים לקבל אשראי ולכן הקמנו קרן שתחזק את המגזר העסקי בישראל".

החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו אמרה כי: "אגף החשב הכללי ממשיך לייצר כלי אשראי תומכי צמיחה עבור המשק. חיזוק העסקים הקטנים והבינוניים תומך בפעילות משרד האוצר לתמיכה בתעשייה הישראלית".