ארדן מיידה אבנים בדמוקרטיה

שמעתם, שופטים? מוטב לכם להתייעץ עם ארדן לפני שאתם גוזרים את הדין

גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי
גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

לפעמים נדמה שגלעד ארדן הוא לא מירי רגב. אבל הוא מתעקש להוכיח שהוא כן כזה, וגם די מצליח בכך. בפרשת מפכ"ל המשטרה, למשל, הוא הוכיח שלומיאליות מוחלטת שבגללה אין למשטרה מפכ"ל כבר תקופה ארוכה. כמו מירי רגב בתחום התרבות, שהיא מבינה בו בערך כמו שארדן מבין במשטרה.

עכשיו בא ארדן לחפות על הפארסה של המפכ"ל באמצעות יידוי אבנים בשופטים, ובדמוקרטיה. הוא הודיע כי מינוי שופטים וקידומם יהיה תלוי בדעותיהם ופסיקותיהם על מיידי אבנים. כי, טוען ארדן, "הציבור צריך לדעת אם השופט מקל או מחמיר. שופטים צריכים להיות קשובים לחקיקה של הכנסת, והם צריכים לדעת שתהיה בקרה על פסקי הדין שלהם". שמעתם, שופטים? מוטב לכם להתייעץ עם ארדן לפני שאתם גוזרים את הדין, כי אם לא תפסקו כפי רצונו, אתם יכולים לשכוח מקידום, ואולי אפילו יעיפו אתכם מכס השיפוט.

אני לא זוכר מתי נראתה תצוגה כזאת של הפרת ההפרדה בין הרשויות, שהיא הבסיס לקיומה של דמוקרטיה. על-פי הפרדה זו, הקיימת בכל מדינה דמוקרטית, כל אחת מהרשויות פועלת באופן עצמאי, ואסור לרשות אחת לפלוש אל התחום של האחרת. יש רשות שופטת, רשות מבצעת ורשות מחוקקת. ארדן מבקש שיהיה פיקוח של הרשות המבצעת על השופטת. לא פחות.

זה אפילו לא מירי רגב. לא ש"השרה" (כך היא אוהבת ודורשת להיקרא) אינה מסוגלת גם היא ליוזמות מן הסוג הזה. אבל היוזמה של ארדן מזכירה יותר את הסנטור ג'ו מקארתי, רודף ה"קומוניסטים" הידוע לשמצה שפעל בשנות המלחמה הקרה בין ארה"ב לברית-המועצות. מקארתי הפך את המלחמה בקומוניזם לקרש הקפיצה שלו אל התודעה הלאומית, כשהוא עושה זאת באמצעות הפחד של האמריקאים מהקומוניזם. והוא בהחלט הצליח להפחיד גם את האומה תוך התעלמות מכללי דמוקרטיה בסיסיים.

ארדן רוכב על הפחד מהפלסטינים, במקרה זה מיידי האבנים. אולי הוא למד את זה מהבוס נתניהו, ואולי הגיע אל התובנה הזו בכוחות עצמו. בכל מקרה, וליתר ביטחון, הוא מיהר להודיע כי קידומם של שופטים יהא תלוי בעונשים שיטילו על מיידי אבנים, כי חשש, כנראה בצדק, שאם לא יזדרז, מירי רגב תעשה זאת לפניו. בהחלט חשש מובן, כנראה גם מוצדק.

גם אני הבחנתי בעונשים מקוממים. אבל בעיקר במקרים של אונסי ילדים, רוצחי נשים, פוליטיקאים מושחתים.

אז אם הולכים על עונשי מינימום, ואל פיקוח על שופטים, אני רוצה שיעשו את זה גם במקרים אחרים. למה בעצם לא בכל מקרי הפשיעה? מי יציל את הדמוקרטיה והמדינה מהשרים האלה?