וול סטריט נסגרה במגמה מעורבת; נייקי זינקה 9%

ירידות שבועיות במדדים המובילים - הנאסד"ק איבד 3% ■ מאקרו: האומדן השלישי לצמיחת התמ"ג ברבעון - 3.9%; עלייה בקריאה הסופית של סנטימנט הצרכנים של אונ' מישיגן לספטמבר - אך ירידה לעומת אוגוסט

וול סטריט / צלם: רויטרס
וול סטריט / צלם: רויטרס

בורסות וול סטריט ננעלו היום במגמה מעורבת, עם ירידות שבועיות בשלושת המדדים המובילים שהגיעו ל-3% בנאסד"ק, לאחר שירידות חדות במניות הביוטק מחקו עליות חדות מתחילת היום, שבאו לאחר נאומה של יו"ר הפד ג'נט ילן. זאת בעקבות דאגה שהביעה מוקדם יותר השבוע הילארי קלינטון מפני מחירים מופקעים בסקטור הבריאות והביוטק.

כתוצאה מכך רשם מדד הביוטק את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז 2008.

ג'נט ילן הבהירה אמש, כי הריבית צפויה לעלות בארה"ב עוד השנה, ואחריה צפוי תהליך הדרגתי בלבד של הידוק מוניטרי.יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן נאמה אמש באוניברסיטת מסצ'וסטס וחזרה על דבריה מהחודשים האחרונים כי הריבית בארה"ב צפויה לעלות עוד השנה - לראשונה מזה כעשור של ריבית אפסית - ואחרי כן צפוי הידוק מוניטרי בהדרגה. ילן אמרה כי היא מצפה שהאינפלציה תחזור ליעד של 2% בשנים הקרובות, כשתחול התייצבות בגורמים שונים שבימים אלו מושכים אותה מטה - מחירי האנרגיה הצונחים וירידה במחירי היבוא עקב הדולר החזק.

בנוסף יו"ר הבנק המרכזי אמרה כי הטלטלה בשוקי העולם אינה בת קיימא ולא צפויה להביא לשינויים משמעותיים במדיניות המוניטרית בארה"ב. הסוחרים ככל הנראה מעודדים שילן לא נקבה בתאריך מדויק להעלאה ראשונה של הריבית לראשונה זה כעשור, ושמרה על קו "יוני" באשר למדיניות המוניטרית בארה"ב. בנוסף, העלאת ריבית מרמזת גם שהכלכלה האמריקאית חזקה מספיק כדי לספוג את השינוי.

בזירת המאקרו התפרסמה היום (15:30) הקריאה השלישית של צמיחת התמ"ג ברבעון השני של השנה, שהצביעה על צמיחה בקצב שנתי של 3.9%, לעומת ציפיות כי תיוותר ללא שינוי על 3.7%. זאת בעיקר הודות לעלייה בהוצאות הצרכנים, מנוע הצמיחה העיקרי, ל-3.6% לעומת אומדן קודם של 3.1%.

ב-17:00 התפרסמה הקריאה הסופית של סמנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש ספטמבר, שהצביעה בהתאם לציפיות על עלייה ל-87.2 נקודות, לעומת 85.7 נקודות בקריאה האחרונה, אולם עדיין על ירידה לעומת קריאה של 91.9 בחודש הקודם.

מניית בלקברי צונחת לאחר שדיווחה על תוצאות מאכזבות לרבעון הפיסקאלי השני של השנה. המכירות הסתכמו ב-490 מיליון דולר, צניחה של 46% לעומת המכירות ברבעון המקביל ולעומת צפי למכירות של 809 מיליון דולר. החברה הפסידה 13 סנט למניה, סנט אחד יותר מתחזיות האנליסטים.

נייקי דיווחה אמש לאחר סגירת המסחר על דוחות טובים לרבעון הפיסקאלי הראשון שהסתיים בסוף אוגוסט. החברה עקפה את תחזיות השוק בשורת העליונה והתחתונה כשדיווחה על רווח של 1.34 דולר למניה ומכירות של 8.41 מיליארד דולר. גם התחזיות של החברה לרבעון הבא עקפו את הצפי.

חברת Bed Bath & Beyond מרכזת עניין לאחר שאמש דיווחה על מכירות מאכזבות בחנויות הזהות ברבעון השני.

מניית קטרפילר ממשיכה לעמוד במוקד, לאחר שאתמול צנחה ביותר מ-6% לאחר שהודיעה כי היא מתככנת לפטר 4,000-5,000 עובדים עד סוף 2016 ו-10,000 עובדים ב-2018.

מניות הרכב פורד מוטורס , ג'נרל מוטורס ועוד ממשיכות לרכז עניין על רקע המשבר בפולקסווגן שהביא להתפטרות המנכ"ל בצל פרשת תרמית פליטת הזיהום במנועי הדיזל. מניות הרכב שנסחרות באירופה מזנקות היום, כולל פולקסווגן.

אלביט מערכות מדווחת על חוזה חדש בהיקף כספי של 70 מיליון דולר, לאספקת מערכות מודיעיניות משולבות למדינה באמריקה הלטינית ליישומי בטחון המולדת. אלביט תספק מטוסים ללא טייס ("מל"טים") מסוג הרמס 900 ומערכת איסוף מודיעין.