למה לא אישה, נתניהו?

את המינוי של אישה למפכ"לית נתניהו החמיץ. יש הזדמנות לתיקון: מינוי הילה גרסטל ליועמ"ש

 הילה גרסטל / צילום: איל יצהר
הילה גרסטל / צילום: איל יצהר

בינואר האחרון, כשמפלס הטסטוסטרון במשטרה עלה על גדותיו, והטרדות מיניות של בכיריה נחשפו בקצב של אחת לשבוע, גם ראש הממשלה הבין שאי-אפשר להמשיך ככה: "יכול להיות שהגיע הזמן, וזה הדבר הנכון, למנות בהמשך מפכ"לית לראשות המשטרה", אמר נתניהו בכנס סטודנטים באריאל. "אם הדבר יהיה תלוי בי, אני רוצה לקדם את הרעיון הזה. אני חושב שזה יהיה שינוי מרענן, אישה מפכ"לית בראשות משטרת ישראל".

גם אני חושבת שאישה מפכ"לית יכול היה להיות רעיון מצוין, אבל זה כנראה לא יקרה בסבב הנוכחי. נתניהו, שיודע תמיד לומר את הדבר הנכון במקום הנכון, הצליח לקבל כותרת יפה, אבל ברגע האמת זכרונו בגד בו, והוא שכח את שהבטיח.

אחרי סאגת המינוי המכוער והמיותר של גל הירש, מיהר הפמיניסט מרחוב בלפור למנות את ר', סגן ראש השב"כ, גבר-גבר עשוי ללא חת, בעל נסיון בחקירות קשות והשתתפות במבצעים עלומים ועוצרי נשימה וכבונוס מחזיק אפילו בדעות הפוליטיות הנכונות. שמה של אלוף במיל' אורנה ברביבאי, שנבחרה להדליק משואה ביום העצמאות, אבל אין לה את האקס פקטור הדרוש, אפילו לא עלה בסבב המועמדים השני.

אז מה אם ברביבאי מחזיקה ברזומה מרשים של ניהול ארגוני, כקצינת שלישות ראשית וראש אכ"א, ובעלת מיומנויות פרקטיות ונסיון שיכולים להרים את המשטרה מהקרשים, וכאישה אולי אפילו להכניס לשם נורמות מוסריות חדשות בהתנהלות שבין שוטרים בכירים לשוטרות שתחתיהן, בוודאי טוב יותר מר', שאולי יודע לטלטל ברכות, אבל אין לו ניסיון בפתרון של קונפליקטים ארגוניים מורכבים כמו זה שיציב בפניו פיקוד על המשטרה. רק שברביבאי נתפסת בגווארדיית מקבלי ההחלטות השוביניסטית, כמיידעל'ה רופסת שלא תוכל לעמוד מול כחולי המדים הקשוחים המשוועים לסמכות.

ברביבאי הייתה אוכלת אותם בלי מלח. בדיוק כמו שקרנית פלוג מנהלת היטב את הפקידים והוועדים בבנק ישראל, דורית סלנג'ר את אגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, וכפי שמיכל עבאדי-בויאנג'ו שולטת במשרדה כחשבת הכללית.

ובדיוק כמו שהשופטת הילה גרסטל יכולה להיות יועצת משפטית לממשלה מעולה. לגרסטל יש נסיון, כישורים מתאימים, והישגים מרשימים כמי שמונתה על-ידי ועדה בראשות יהודה וינשטיין עצמו להקים ולעמוד בראש נציבות הביקורת על הפרקליטות. היא הקימה את בית המשפט המחוזי מרכז ועמדה בראשו והייתה מועמדת לכהונה בבית המשפט העליון שלא התממשה מסיבות אישיות.

נתניהו יכול להגיד עד מחר שהמינויים הללו אינם תלויים בו, אלא בשרים הממונים, ולנסות לחמוק מאחריות והבטחות-שווא. אבל כולנו יודעים שאם נתניהו רוצה משהו, הוא משיג אותו - את זה הוא עצמו אמר אחרי אישור מתווה הגז בכנסת. מכיוון שאת המינוי ההיסטורי והמתבקש של אישה למפכ"לית הוא החמיץ, יש לו הזדמנות לתיקון במינויה של גרסטל ליועצת המשפטית הראשונה של מדינת ישראל.

אין לי ספק שאחרי הקדנציה המאוד בעייתית של וינשטיין, שהיה מינוי שלו, ראש הממשלה יודע שאישה מצוינת כמוה יכולה לשקם את המוסד החבוט הזה. הוא רק צריך לרצות.