אובמה: "מוכנים לעבוד עם רוסיה ואיראן לפתרון המשבר בסוריה"

מכריז בנאום בעצרת הכללית באו"ם: ארה"ב לבדה אינה יכולה לפתור כל בעיות תבל ■ קורא לבחור בדמוקרטיה כמכשיר היחידי לפתרון משברים בינלאומיים ■ פוטין: זו תהיה שגיאה עצומה לא לשלב את אסד במאבק נגד דאעש

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בנאום בעצרת הכללית של האו"ם, קרא הערב (ב') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לבחור בדיפלומטיה כמכשיר היחידי ליישוב משברים בינלאומיים, והכריז כי ארה"ב אינה יכולה לפתור לבדה את כל הבעיות הגלובליות.

הוא אמר כי ממשלו מוכן לשתף פעולה עם איראן ורוסיה כדי לעקור את נגע דאעש וליישב את המשבר בסוריה. בניגוד לרוב הנאומים הקודמים של נשיאי ארה"ב בעצרת, הוא לא הזכיר אפילו במילה אחת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, או את ישראל.

אחד מהנושאים המרכזים בנאום אובמה היה הצורך להיפטר משלטון אסד בסוריה, אך נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, קרא תיגר על תפיסה זו.

בנאומו בעצרת, זמן קצר לאחר אובמה, אמר פוטין כי "זו תהיה שגיאה עצומה" לא לשלב את הצבא הסורי, בשליטת אסד, במאבק נגד דאעש. הוא מתח ביקורת על המערב בגלל ההחלטה לספק נשק למורדים ה"מתונים" נגד אסד וטען שבמוקדם או במאוחר גורמים אלה מצטרפים לדאעש. "אנו צריכים להכיר בכך שאף אחד, לבד מצבא אסד והמיליציה הכורדית, נלחם באמת ובתמים בדאעש ובארגוני טרור אחרים בסוריה", אמר נשיא רוסיה.

בלי לנקוב בשמה של ארה"ב, אמר פוטין כי היא נעשתה "מרכז העליונות והשליטה היחיד לאחר תום המלחמה הקרה". לטענתו, מנסה וושינגטון לשנות מן היסוד את התפקיד הגלובלי של האו"ם.

אובמה היה הנואם הרביעי בפתיחת העצרת הכללית ה-70 של האו"ם בניו-יורק. בראש סדר יומה של העצרת נמצאים שני משברים: שפיכות הדמים המתמשכת בסוריה והזרם הגובר של פליטים מסוריה ומדינות אחרות לאירופה.

במרכז נאומו היתה ביקורת קשה על אותן מדינות שמנסות לקיים את משטרו של בשאר אלאסד, למרות מעשי הזוועה שהוא מוסיף לבצע באזרחיו, באמתלה שזו הדרך היחידה להילחם בטרור של דאעש.

"אומרים לנו שזה (תמיכה בעריצים) הכרחי למאבק באי סדר... שזו הדרך היחידה להיאבק בטרור ולמנוע התערבות של זרים במשברים", אמר נשיא ארה"ב. "אם נקבל את ההיגיון הזה, אנו צריכים לתמוך בעריצים כבשאר אלאסד, שמטיל חביות נפץ על אזרחיו וטובח ילדים חפים מפשע, מפני שהאלטרנטיבה גרועה יותר".

"בואו ניזכר כיצד זה התחיל", הוא ציין. "אסד הגיב על הפגנות מחאה לא אלימות (של אזרחיו) בהגברת הדיכוי ובקטל והתפתחות זו יצרה את התנאים לצמיחת למשבר הנוכחי".

"אנו צריכים להכיר בכך, שאחרי שפיכות דמים גדולה כל כך, אחרי קטל אדיר ממדים, לא תיתכן שיבה לסטטוס-קוו בסוריה", הכריז אובמה. הוא אמר כי ממשלו לא יתנצל על הפעלת כוח נגד דאעש, אך, בסופו של דבר, שיתוף פעולה בינלאומי יהיה הכרחי כדי לשים קץ למשבר בסוריה.

"אני עומד בראש הצבא החזק ביותר שהעולם ידע אי פעם, ולא אהסס להגן על ארצי ועל בעלות בריתה, באופן חד-צדדי ובכח צבאי, אם יהיה צורך בכך", הוא הוסיף. "אך אני מכריז בזאת, שאני מאמין בכל ליבי שמדינות תבל אינן יכולות לחזור לאמצעים הישנים של שימוש בכוח ובכפיה לפתרון משברים. איננו יכולים לחזור אחורה".

אובמה הודה כי המציאות הפוליטית בשטח מחייבת פשרות כדי להדביר את דאעש, כפי שרוסיה טוענת, אך המציאות הזו גם מחייבת "התנתקות מבוקרת" מאסד ומעבר למנהיג חדש.

חלק ניכר מהנאום הוקדש לביקורת ישירה על רוסיה בגין הפלישה לאוקראינה: "שוו בנפשכם שרוסיה היתה נוקטת אמצעים דיפלומטיים ופועלת עם אוקראינה ועם הקהילה הבינלאומית כדי להגן על האינטרסים שלה. זה היה טוב יותר לאוקראינה, אך גם טוב יותר לרוסיה וטוב יותר לעולם כולו".

קודם לכן, בנאום הפתיחה של העצרת, קרא המזכיר הכללי של האו"ם, באן קי-מון, ללחוץ על ישראל והרשות הפלסטינית לשוב אל שולחן הדיונים נוכח ההסתה הגוברת והפרובוקציות באזור. הוא אף קרא למועצת הביטחון לשים קץ לשפיכות הדמים בסוריה.

"אי השוויון הגלובלי גובר, האמון מתפוגג ואי הסבלנות כלפי מוסדות המנהיגות מסתמנים בכל מקום ברחבי תבל", אמר באן.

בהמשך צפויים לנאום נשיא סין, שי ג'ינפינג, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ונשיא איראן, חסאן רוחאני. אובמה ופוטין צפויים להיפגש הערב. במוקד השיחה צפוי להיות המשבר בסוריה, לרבות ההסכם המפתיע לשת"פ מודיעיני בין רוסיה, עיראק, איראן וסוריה במאמץ לעקור את דאעש מבסיסי הכוח שלו בעיראק וסוריה. ארה"ב לא היתה מודעת להסכם הזה.