רשות המסים: חברות תיירות מרפא יחויבו במע"מ

חלק מהשירותים הניתנים "אגב אשפוז" ע"י החברות המתווכות בין ביה"ח לתייר יחויבו במע"מ, ובהם העמלה המשולמת לחברות מבתי החולים

רשות המסים סוגרת, מעט, את השמיים הפתוחים של תיירות המרפא לישראל. בהחלטת מיסוי עקרונית שהתקבלה לאחרונה קבעה החטיבה המקצועית ברשות המסים, כי חלק מהשירותים הניתנים "אגב אשפוז" לתיירי מרפא המגיעים לישראל - חייבים במע"מ, ובהם העמלה המשולמת לחברות תיירות המרפא מבתי החולים בגין התיווך בינם לבין תיירי המרפא. מדובר בהחלטה השוללת למעשה פטור ממע"מ בגין חלק ניכר מהשירותים הניתנים לתיירי המרפא בארץ על-ידי החברות המתווכות, ומאשרת פטור רק על שירותים הניתנים על-ידי בית החולים בפועל.

החלטת רשות המסים תואמת את עמדת "הוועדה המייעצת הניתנים "אגב אשפוז" לתיירי מרפא המגיעים לישראל - חייבים במע"מ, ובהם לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית", בראשות שרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן, שקבעה בהמלצותיה לפי כשנה, כי יש לבטל את הפטור מתשלום מע"מ על הכנסות מטיפול בתיירים הניתן כיום לבתי חולים פרטיים. ואולם, ברשות המסים לא ממתינים לתיקון החוק ומספקים עמדה פרשנית המפרשת את לשון החוק ככזו שאינה מקנה פטור ממע"מ על כל השירותים הניתנים לתיירי המרפא על-ידי חברות תיירות המרפא.

ליווי של החולה

בשנים האחרונות מתנהל דיון ציבורי סוער סביב הפעילות השנויה במחלוקת של ענף התיירות הרפואית בישראל. הגדלת ההכנסות לבתי החולים הציבוריים בארץ עומדת בדיון מול הקיפוח הפוטנציאלי (והקיים, על-פי מחקרים מוכחים) של חולים ישראלים לעומת התיירים המגיעים לארץ לניתוחים וטיפולים רפואיים. התרעומת הציבורית התעוררה, בין היתר, בעקבות דוח חמור של החשבת הכללית במשרד האוצר שהתפרסם אשתקד, ולפיו 75% מהפעילות הרפואית שמתבצעת בקרב תיירים רפואיים בבתי החולים הממשלתיים מתקיימת בשעות הבוקר - על חשבון המבוטחים הישראלים.

כתב "גלובס", שי ניב, אף פרסם תחקיר מקיף על היקף ההכנסות של בתי החולים מתיירי המרפא (כ-33 אלף שקל לתייר, ו-129 מיליון שקל בשנת 2012 באחד מבתי החולים), ובין היתר חשף, כי בשנה אחת עברו תיירי מרפא 28 אלף בדיקות בישראל, גם בשעות הבוקר, על חשבון החולים הישראלים. כעת, כך נראה, מבקשת רשות המסים לצנן מעט את החגיגות של התיירים הנוהרים לבתי החולים בישראל, ואומרת: זה יעלה לכם במס למדינה.

בהחלטה שכותרתה "החבות במע"מ של אשפוז תייר בבית חולים בישראל והשירותים הנלווים לאשפוז", דנה הרשות בבקשה לאשר החלת מע"מ בשיעור אפס מכוח חוק על התמורה שמקבלת החברה מבית החולים בגין השירותים שנתנה - והשיבה לבקשה בשלילה.

חברות תיירות המרפא מתווכות בין בתי החולים בישראל לחולים מחו"ל. החברה מלווה את התייר במהלך הבדיקות הרפואיות השונות המקדימות את האשפוז, במהלך האשפוז ולאחריו, ונותנת מענה לכל הצרכים הנובעים מההליך הרפואי במהלך שהותו בארץ. גם בהליכים המנהליים מול בתי החולים מסייעות החברות לחולים, ובהמשך מלוות אותו לאחר שחרורו מאשפוז והחלמתו שלא במסגרת בית החולים, תוך דאגה לכל צרכיו הרפואיים החיוניים להחלמתו, ברכישת תרופות, פיזיותרפיה ועוד.

מנגד, התייר משלם בעצמו את שירותי הטיסה, המלון וכדומה, וכן משלם על כל השירותים הרפואיים בעצמו ישירות לבית החולים. תמורה זו כוללת גם עמלה אותה מקבלת החברה המתווכת מבית החולים בגין השירותים הניתנים על ידה לתייר. על תמורה זו ביקשה אחת החברות העוסקות בתחום להחיל את שיעור מע"מ אפס הקבוע בחוק - בקשה שהולידה החלטה עקרונית המבהירה את עמדת רשות המסים בנוגע לכל התשלומים המשולמים לחברות, ואיזה חלק מהם מחויב במע"מ.

"ירידה באטרקטיביות"

לגישת רשות המסים, מאחר שהעמלה המשולמת לחברה המלווה את התייר כלולה בחשבונית המס היוצאת לתייר על-ידי בית החולים, השירותים שנתנה החברה הם בגדר שירותים "אגב אשפוז", ועל כן פטורים ממע"מ. עם זאת, נקבע, כי "על התמורה בגין שירותים אשר ניתנים לתייר על-ידי עוסקים שאינם קשורים לבית החולים, ושאינם כלולים בחשבונית שהוציא בית החולים לתייר, יחול מע"מ בשיעור מס מלא, גם אם הם ניתנים בפועל בבית החולים ואגב אשפוז".

לדברי עו"ד רני שורץ ממשרד ירון-אלדר-פלר-שורץ ושות', "מדובר בהחלטה אשר מסכנת את ענף תיירות המרפא בישראל משום שהיא מפחיתה דרמטית את האטרקטיביות והתמריץ, הן של התיירים להגיע לכאן והן של העוסקים בתחום. עמדת הרשות למעשה, 'מבריחה' את חברות תיירות המרפא הישראליות למדינות אחרות המעודדות את הענף באמצעות תמריצי מס. לפי החלטת המיסוי הנוכחית, כל השירותים הנלווים לאשפוז - חייבים במע"מ, לרבות העמלה המשולמת למתווך, קרי חברת תיירות המרפא. זאת, בניגוד ללשון החוק אשר נועד לקדם את תיירות המרפא ועל כן קובע מע"מ בשיעור אפס גם על שירותים הניתנים אגב אשפוז".

עוד מוסיף עו"ד שורץ כי "כיום החוק אינו מגדיר מה זה 'אגב אשפוז' ו'שירותים נוספים'. לפי הרשות, רק השירות שנותן בית החולים - הוא בשיעור אפס. עם זאת, אם התייר יקבל שירותים נוספים בזמן האשפוז שאינם מסופקים על-ידי בית החולים - ייאלץ לשלם עליהם מע"מ. דבר זה מוריד משמעותית את אטרקטיביות ישראל כמדינה אשר ביקשה (בחוק) לעודד את תיירות המרפא".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "חוק מע"מ קובע את מיסוי השירותים הנצרכים בישראל הן על ידי ישראלים והן על ידי תיירים. החוק קבע מספר מצומצם של מקרים בהם ניתנת הטבה של מעמ בשיעור אפס, לרבות קבלת שירותים רפואיים בבתי חולים במסגרת אשפוז. ההחלטה המדוברת קובעת כי שירותים שאינם ניתנים במסגרת אשפוז יחויבו במע"מ מלא".