מצלמה נסתרת: כך מטופלים חולים מחו"ל על חשבונכם

כתב "גלובס" צילם במחלקת התיירות הרפואית ב"שיבא" ■ סיפרו לכם שהניתוחים רק אחה"צ? התיירים עברו 28 אלף בדיקות בשנה, גם בבוקר, על חשבונכם

עץ אשוח מקושט, פסלון של גמד קטן ליד, מוזיקת רקע בשפה הרוסית וזרם בלתי פוסק של אזרחים זרים ממדינות ברית המועצות לשעבר. חלקם בורגנים שנראים מיליון דולר, כאילו הרגע חזרו מסיבוב שופינג בכיכר המדינה; אחרים כפריים בעלי שפם גדול או עם מטפחת על הראש, כאלה שמשכנו את הבית כדי להגיע לכאן. הכניסה מתאפשרת רק עם כרטיס זיהוי מגנטי, ומבט מבפנים במשרדים המטופחים האלה עשוי להסביר מדוע. ברוכים הבאים למחלקת תיירות המרפא בבית החולים שיבא בתל השומר.

הסיפור של המקום הזה לא כולל כסף מתחת לשולחן, לא בדולרים ולא באירו. זה סיפור על שיטה מאורגנת, ממוסדת, שהצליחה לייצר בשנת 2012 לא פחות מ-129 מיליון שקל מ-3,879 תיירי מרפא. בחשבון פשוט, הכנסה של יותר מ-33 אלף שקל מתייר יחיד בממוצע - נתון שעשוי להמחיש את התמריץ ואת המוטיבציה להביא עוד ועוד כאלה.

1.15%, זה הנתון שבשיבא היו רוצים שתשננו, כך גם רוב החברים בוועדת גרמן, שעסוקה בין היתר בבחינת שוק תיירות המרפא בישראל. האחוז הזה מציין את שיעור תיירי המרפא שביקרו בשיבא בשנת 2012 מסך המטופלים שפקדו את בית החולים. רוצים לומר: שיעור זניח, מהומה על לא מאומה. בבית החולים בילינסון, למשל, השיעור הזה אפילו נמוך יותר ועומד על 0.55% בלבד. גם שיעור הניתוחים המבוצעים בתיירי מרפא בשיבא, 1.9% מסך כל הניתוחים, אמור לחזק את הגישה הזאת.

"לאחרונה נחשפו חדרי ניתוח שאינם מנוצלים", הסבירה שרת הבריאות יעל גרמן במליאת הכנסת, בדרכה להצדיק את הצורך בהסדרת תיירות המרפא ולא בהגבלתה. ככלל, תיירי מרפא מנותחים רק אחר הצהריים למעט מקרים מיוחדים, מסבירים לנו, אז אף אחד לא באמת נפגע, אלא להפך.

הרבה יותר בדיקות לזרים

אבל הנה נתון שאף אחד לא מיהר לספק עד היום: אף שמספר תיירי המרפא בשיבא עמד כאמור על 3,879 "בלבד", מספר הפעולות האמבולטוריות, כאלה שאינן כוללות ניתוחים או פרוצדורות פולשניות (בעיקר בדיקות), נוסק לכדי 28,265. המשמעות היא שבממוצע כל תייר מרפא בשיבא עבר לא פחות מ-7.2 בדיקות שונות.

לצורך השוואה, מספר הבדיקות הממוצע בקרב כלל המבקרים בשיבא באותה שנה עמד על 2.98. האם זה אומר שכאשר מדובר בתיירי מרפא המגיעים לכאן בלי טופס 17 של קופת חולים ובמחירים אטרקטיביים יותר לבתי החולים היד קלה יותר על החותמת המאשרת עוד ועוד בדיקות? ייתכן.

*** הכתבה המלאה - במהדורה המודפסת של "גלובס"

תיירות מרפא
 תיירות מרפא