"נאום השתיקה" של נתניהו באו"ם: "עם ישראל חי"

בקריאת תיגר על על רוסיה, הכריז ראש הממשלה: ישראל לא תתיר לחיזבאללה להתחמש בנשק מתקדם בסוריה ■ פנה לעבאס ואמר שהוא דבק בפיתרון של שתי מדינות ■ "מוכן לפתוח מיד במו"מ ישיר לשלום, ללא תנאים מוקדמים"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בנאום מרשים בעצרת הכללית של האו"ם, אולי אחד מהנאומים החזקים ביותר בקריירה שלו, יצא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהתקפה נמרצת לא רק על איראן אלא גם על הקהיליה הבינלאומית שמחשה נוכח ההסכם הגרעיני עם מדינה זו, הסכם שמהווה סכנה קיומית על ישראל, כך לדברי נתניהו.

נוכח איומי איראן למחוק את ישראל מעל המפה, "התגובה היחידה של האו"ם, התגובה של כמעט כל הממשלות שמיוצגות בו, היתה אפס גדול, שתיקה מוחלטת, שתיקה רועמת", קרא נתניהו. ואז הוא השתתק. בשתיקתו המצמררת, שנמשכה 45 שניות, בעיצומו של הנאום, נעץ ראש הממשלה מבט רושף אל מאות הנציגים באולם העצרת, שהביטו בו כמהופנטים. אחר-כך, הוא הכריז: "אולי עכשיו אתם יכולים להבין מדוע ישראל אינה מצטרפת לחגיגת העסקה עם איראן".

זה היה אחד מרגעי השיא בנאום אמוציונלי, תוקפני, שבו קרא נתניהו תיגר על איראן, על רוסיה, על האו"ם ועל הפלסטינים, והצהיר כי ישראל תגבר על אלה ששואפים להשמידה. "עם ישראל חי", הוא זעק, וחלק מהקהל הגדול הגיב בתשואות. "לו שליטי איראן היו פועלים להשמדת מדינותיכם, ייתכן שתמיכתכם בהסכם הגרעיני היתה פחות נלהבת", הוא הוסיף.

נתניהו העלה את זכר השואה וחורבן הבית ואמר שעכשיו קם משטר חדש שמאיים עלינו לכלותנו. ישראל שרדה את הפוגרומים והשואה והיא תשרוד גם עכשיו. צוררים עתיקים וחדשים יותר, כמו הרייך השלישי, לא מיוצגים באו"ם, הוא אמר, אך ישראל כן. עתה ישראל מסרבת לשתוק למרות שהעולם כולו חוגג את השלמת העסקה: "לא קל להתנגד למשהו שהמעצמות הגדולות בתבל מאמצות אותו אל ליבן, אך במרוצת ההיסטוריה היהודים למדו את מחירה הגבוה של שתיקה". ובביקורת נוספת על התמיכה הנלהבת הכמעט גלובלית בהסכם, המליץ נתניהו לציבור נציגי המדינות: "מוטב שתשאירו את ההתלהבות שלכם בכניסה לבניין הזה... כפי שקראתי לנוכחים בנאומי הראשון כאן, לפני שנים, להשאיר את הפנטיות שלהם ליד הדלת".

"אני מסרב לשתוק", הכריז נתניהו בקול רועם. "הימים שבהם העם היהודי נותר פסיבי לנוכח אויבים תאבי דם ששואפים להשמידו - הימים האלה חלפו".

"ישראל תעשה כל מה שהיא חייבת לעשות כדי להן על עצמה ועל אזרחיה", הוא המשיך. "... ישראל לא תתיר לאיראן לפרוץ למועדון הגרעיני, או לחמוק לתוכו, או להצטרף אליו".

"המסר שלי לאיראן הוא: תכניתכם להשמיד את ישראל לא תצלח", אמר רה"מ. "המסר שלי למדינות תבל הוא: למרות כל החלטה שאתם יכולים לקבל פה, ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה לעשות כדי להגן על עצמה".

"הייתי רוצה להתנחם בטענה שהעסקה הזו תחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני", הכריז נתניהו, "אך אינני יכול לעשות זאת, מפני שהעסקה לא תמלא את ייעודה".

"הרוב המכריע של הישראלים מאמין כי העסקה הגרעינית עם איראן היא עסקה גרועה מאוד, ומה שגרוע יותר היא העובדה שאנו רואים כיצד העולם חוגג את החדשות הרעות האלה", הוסיף ראש הממשלה.

הוא תיאר את איראן כ"תיאוקרטיה חשוכה, שכובשת את שכנותיה" ודחה את ההשקפה שלפיה הכסך שיזרום לאיראן בעקבות הסרת הסנקציות ינוצל לפיתוח כלכלי. "הנה דבר שלמדתי: כאשר התנהגות רעה מתוגמלת, היא נעשית רעה יותר". נתניהו אמר עוד, כי איראן מייסדת תאי טרור בגדה ואף בעולם כולו, לרבות בקפריסין, והוקיע התבטאויות אלימות של האיתוללות נגד ישראל וקריאות להשמדתה. הוא הציג ספר של המנהיג העליון באיראן, עלי חמינאי, שבו כלולה תחזית שישראל תחדל מלהתקיים בתוך 25 שנה. האם מישהו מאמין שהנמר הטורפני הזו ייהפך לחתלתול בעקבות הסרת הסנקציות? - שאל נתניהו. הוא אמר שישראל תעקוב מקרוב אחר ביצוע ההסכם הגרעיני והציג שלוש דרישות לקהיליה הבינלאומית: לבדוק שהפקחים הבינלאומיים אכן עושים את מלאכתם ושאיראן אכן מקיימת את התחייבויותיה, ואינה מטאטאת אותן מתחת ל"שטיח פרסי"; לנטר את הפעילות האזורית התוקפנית של איראן במזה"ת, במיחד נגד ישראל; ולהשתמש בסנקציות ובכל נשק אחר כדי לפרק את רשת הטרור הגלובלית של טהראן.

ובקריאת תיגר על רוסיה, שנשיאה, ולדימיר פוטין, הביע השבוע דאגה מפעולות ישראל בסוריה, הכריז ראש הממשלה שישראל תוסיף לפעול נגד התחמשות חיזבאללה בנשק מתקדם בסוריה. הוא הרחיב את הדיבור על פעילות הטרור של משטר האייתוללות. "מאז החתימה על ההסכם הגבירה איראן את קצב משלוחי הנשק לסוריה, שלחה חיילים איראניים רבים יותר לחזית הסורית ועימם לוחמים שיעים מאפגניסטאן ומדינות אחרות, במאמץ לחזק את משטר אסד. טהראן מספקת לחיזבאללה טילי קרקע-אוויר וקרקעים כדי לפגוע במטוסים וספינות ישראליות. בה בעת היא מסייעת לחמאס לפתח מל"טים ושולחת חיילים גם לרמת-הגולן. ישראל תגיב בעקבות כל פעולה נגדה מעברה של סוריה", הכריז רה"מ.

במאמץ למנוע התרשמות שנאומו הוא כתב אישום עקיף נגד ממשל אובמה, חרג ראש הממשלה מגדרו כדי לשבח את נשיא ארה"ב. הוא הכריז כי אובמה מסכים עמו על הצורך "למנוע מאיראן נשק גרעיני" וכי חילוקי הדעות בין ירושלים לוושינגטון אודות הדרך להגיע למטרה זו הם פשוט "חילוקי דעות בתוך המשפחה".

נתניהו אמר כי ישראל מעריכה עמוקות את נכונות אובמה לאשש את ביטחון ישראל ולשמור על עליונותה האיכותית. "אנו בישראל איננו שוכחים שהשותף החשוב ביותר של ישראל היא ארה"ב והיא תמיד תהיה השותף החשוב ביותר. הברית בין שתי המדינות אינה ניתנת לערעור".

לקראת סוף הנאום התייחס נתניהו לסכסוך עם הפלסטינים. בתגובה על נאום מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, אתמול בעצרת, אמר רה"מ: "אני מוכן לפתוח מיד במו"מ ישיר לשלום עם הפלסטינים, ללא תנאים מוקדמים כלשהם... לרוע המזל, הנשיא עבאס אמר אתמול, כי הוא אינו מוכן לעשות זאת. אני מקווה שהוא ישנה את דעתו".

נתניהו הוסיף: "אנו מחויב לפיתרון של שתי מדינות, למרות שהפלסטינים סרבו בעקביות לפעול להשגתה של מטרה זו".