זוכי פרס נובל לרפואה ל-2015: מפתחי תרופות לזיהומים ולמלריה

החוקרים וויליאם קמפבל האירי וסטושי אומורה היפני יקבלו כל אחד רבע ממענק הפרס - כ-963 אלף דולר; יויו טו הסינית תקבל את מחציתו ■ מחר יוכרזו הזוכים בפרס נובל בתחום הפיזיקה ומחרתיים בתחום הכימיה ■ בשישי יוכרזו זוכי פרס נובל לשלום, ובעוד שבוע יוכרזו חתני פרס נובל לכלכלה

 רופאים / צלם: shutterstock
רופאים / צלם: shutterstock

החוקרים ווליאם קמפבל מאירלנד, סטושי אומורה מיפן ויויו טו מסין הם הזוכים בפרס נובל לתחום הרפואה לשנת 2015 - כך הודיעה היום (ב') ועדת הפרס במסיבת עיתונאים בשטוקהולם שבשבדיה.

קמפבל ואומורה פיתחו תרופה נגד מחלות זיהומיות, שנגרמות כתוצאה מטפילים מסוג "תולעת עגולה". הם יחלקו את הפרס עם טו, שפיחחה תרופה שהפחיתה משמעותית את התמותה כתוצאה ממלריה. לחוקרת הסינית יינתן מחצית מהפרס, שמונה מיליון קורונות שבדיות, כ-963 אלף דולר. קמפבל ואומורה יקבלו כל אחד שני מיליון קורונות, כ-240 אלף דולר.

"שתי התגליות סיפקו למין האנושי אמצעים חדשים וחזקים להתמודדות עם המחלות המחלישות הללו, שמשפיעות על מאות מיליוני בני אדם בכל שנה", הודיעה ועדת הפרס בהכרזה על החלטתה. "ההשפעה שלהם על שיפור הבריאות והפחתת סבל היא בלתי-ניתנת למדידה".

על אף ההתקדמות שנרשמה בעשור האחרון במאבק במלריה, המחלה שמועברת על ידי יתושים עדיין גורמת למותם של יותר מ-500 אלף בני אדם בשנה, רובם תינוקות ופעוטות, בחלקים העניים ביותר ביבשת אפריקה.

ועדת הפרס, שיוענק ב-10 בדצמבר בטקס חגיגי, תכריז בימים הקרובים על הזוכים בתחומים נוספים. מחר יוכרזו שמות חתני פרס נובל בתחום הפיזיקה ומחרתיים בתחום הכימיה. בשישי יוכרזו זוכי פרס נובל לשלום, ובעוד שבוע יוכרזו חתני פרס נובל לכלכלה.