האוצר: ייתכן שהתחזיות ל-2016 ורודות מדי על רקע אי-הוודאות

באוצר ובבנק ישראל צופים זינוק ביצוא ב-2016, אך הכלכלן הראשי באוצר מודה כי נתון זה מבוסס על תחזיות קרן המטבע "שאינן תואמות את השטח"

יואל נוה / צילום: איל יצהר
יואל נוה / צילום: איל יצהר

בשנת 2015 צפוי היצוא הישראלי להתכווץ ב-1.1% לפי תחזית האוצר או ב-2.6% לפי תחזית בנק ישראל. לעומת זאת, שני הגופים צופים התאוששות מרשימה ביצוא ב-2016: גידול של 4.1% לפי האוצר או קפיצה של 5.4% לפי בנק ישראל.

האופטימיות המפתיעה הזו לא נעלמה מעיניהם של חברי ועדת הכספים הכנסת, ששאלו אתמול את הכלכלן הראשי באוצר על מה מבוססות התחזיות.

הכלכלן יואל נוה הסביר לחברי הכנסת כי תחזיות היצוא נקבעו במידה רבה לפי תחזית הגידול בסחר העולמי שמפרסמת קרן המטבע העולמית. אלא שבהמשך הסקירה שלו השמיע נוה ביקורת נחרצת על אותן תחזיות עצמן, לאור התגברות אי-הוודאות בשווקים, וקבע כי "תחזיות קרן המטבע לגידול בסחר העולמי אינן תואמות את הנתונים בשטח".

בסיום דבריו מיהר נוה לצאת מהישיבה על מנת להספיק לטיסה בת 26 השעות לוועידה השנתית של קרן המטבע הנערכת השנה בלימה, פרו.

נוה לא הסתפק בביקורת ואף פרסם בצעד חריג למדי את "תחזית האוצר" לגידול בסחר העולמי, שלפיה יצמח הסחר בשיעור של 2% בלבד ב-2015 (לעומת 4.1% לפי תחזית קרן המטבע) ו-4% ב-2016 (לעומת 4.4% לפי הקרן).

בעוד נוה עושה את דרכו במטוס ללימה הודיעה קרן המטבע כי היא מעדכנת כלפי מטה את התחזיות שלה לסחר העולמי ומתקרבת לכיוון תחזית האוצר. לפי התחזית המעודכנת יגדל הסחר העולמי ב-2015 ב-3.2% בלבד בעוד שב-2016 הוא צפוי לגדול ב-4.1%.

בתהליך נורמלי היה עדכון תחזיות הקרן צפוי להשפיע על תחזיות האוצר ובנק ישראל, אלא שנראה שלפחות הפעם הקדים האוצר את קרן המטבע ועדכן מראש את תחזיותיו. האם גם התחזית המעודכנת של הקרן לוקה באופטימיות יתר? אם התשובה לשאלה זו חיובית, הרי שגם תחזית הצמיחה של ישראל ל-2016 תצטרך לעבור עדכון נוסף כלפי מטה.

סימן שאלה גדול לא פחות מעוררת תחזית ההכנסות של האוצר ל-2016 שהועלתה בחודש שעבר בכמעט 10 מיליארד שקל.

התחזית המעודכנת עומדת על 280.7 מיליארד שקל (זאת לאחר הורדת הכנסות בהיקף 6 מיליארד שקל בגין הפחתת המע"מ ומס החברות). הסיבה לעדכון, על-פי נוה, הייתה עלייה בגביית המסים הישירים (מסים על הכנסה) שנובעת מגידול מהיר מהצפוי בשכר - 3% לעומת פחות מ-2% בתחזיות האוצר.

אולם, במקרה זה הודה נוה כי הוא אינו יודע האם מדובר בשינוי חד-פעמי או קבוע (פרמננטי). משום כך צירף לתחזית שלו גם אומדן הסתברותי הקובע כי קיים סיכוי של 10% לפספסוס משמעותי בתחזית ההכנסות, שמשמעותו המעשית היא בור של 13 מיליארד שקל בהכנסות המדינה ממסים ב-2016.