מפעילי התקשורת מיואשים: פילבר יחיל על הוט שוק סיטונאי?

דיון נוסף במשרד התקשורת סביב השימוש ברשת של הוט ברפורמה בשוק התקשורת ■ מנכ"ל המשרד פילבר הורה לפרסם בתוך זמן קצר שימוע ■ דריכות בשוק התקשורת לקראת הדיון בבג"ץ ביום ראשון על מחירי השימוש בטלפוניה של בזק

שלמה פילבר  / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

האם מדיניות השוק הסיטונאי תושת בכל זאת על הוט ? ל"גלובס" נודע, כי דיון בנושא נערך לפני החגים כאשר מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר ביקש לקבל הבהרות בנושא. על-פי הערכות, בעקבות הדיון התבקש הדרג המקצועי להשלים את פרסום מחירי השימוש בתשתיות הוט ואף נקבעו לוחות זמנים לעניין.

נושא החלת השוק הסיטונאי על הוט מקבל דחיפה חזקה מאד מצד כלל המפעילים בשוק התקשורת, שמזכירים זאת לראשי משרד התקשורת כל פעם מחדש. הוט מסכלת בעקביות כל ניסיון לשימוש ברשת שלה במודל שאמור להיעשות בבזק, והיא גם לא מוכנה להתפשר בנושא מחירי השימוש.

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר, ניסה לדחוף להשלמת המהלך אך התשובה של אגף הכלכלה הייתה שאין להם זמן להגיע לזה עקב עומס עבודה. ברגר, וגם שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן, ניסו להשלים את עניין האסדרה על הוט אך ללא הצלחה וכעת נעשה ניסיון נוסף.

נדגיש, כי הלך הרוח בשוק התקשורת בקרב המפעילים הוא שהמשרד אינו רוצה ליישם שוק סיטונאי על הוט והוא למעשה מוכר סיפורים כל הזמן על כך שהוא פועל בעניין. בשוק התקשורת מתקשים לקבל את האפליה שנוהג המשרד כלפי הוט בכך שהוא אינו מיישם עליה את השוק הסיטונאי כפי שהבטיח עשרות פעמים. הערכה היא שהוט מצליחה למנוע את יישום האסדרה החדשה עליה בדרכים שונות ומשונות.

ומה עם הטלפוניה של בזק?

דריכות בשוק התקשורת לקראת הדיון בבג"ץ בזק נגד משרד התקשורת ביום ראשון בנושא הטלפוניה של בזק - האם יוכלו המתחרים לרכוש אותה ולהשתמש בה כדי למכור אותה ללקוחותיהם. כפי שנחשף אתמול בגלובס, משרד התקשורת מתכוון לבוא לדיון ולהודיע על כוונתו לפרסם שימוע חדש בעניין הטלפוניה.

על-פי הערכות בשוק, פרטנר וסלקום שהן צד לדיון, יתנגדו עקרונית לכל העלאת מחיר בטלפוניה, אך מצד שני ייתכן ובמקביל יבקשו לגשש האם בתמורה להעלאת מחיר השימוש בטלפוניה של בזק, הן יוכלו לקבל גם כן תמורה כלשהי בדמות הנחה במחירים שהן משלמות לבזק עבור שימוש ברשת שלה להעברת אינטרנט, או בדמות הקלות אחרות כלשהן.

קביעת מחירי השימוש בתשתיות בזק, הן לטובת האינטרנט והן לטובת הטלפוניה, משולבים זה בזה שתי וערב ולכן העלאה במחיר השימוש בטלפוניה של בזק מחייבת הקלה במקום אחר, אחרת כל המסר של אסדרת השוק מתערער.

הטענה הזו של פרטנר וסלקום תידון ככל הנראה במסגרת השימוע ולא בטוח שהדיון בבג"ץ ביום ראשון יהיה המקום לדון בשאלה הזו, אבל לעמדתן יש משמעות כי הן עשויות להתנגד לשימוע בטענה שכל שימוע שמשנה מחירים שכבר נקבעו על-ידי המשרד על בסיס עבודה כלכלית מקיפה, מעניק לבזק פרס כפול.

ראשית היא הצליחה לקבל דחייה בהכללת הטלפוניה שלה באסדרת השוק הקווי, ושנית, היא מקבלת את מה שרצתה - העלאת מחיר השימוש בטלפוניה שלה. וזה עוד לפני שהולכים לדון איתה בעניין ביטול ההפרדה המבנית שחלה עליה ושימוע בעניין אמור להתפרסם בקרוב. לכן, אין שום סיבה לפרסם שימוע שייטיב עימה ועל בג"ץ לקבל הכרעה בעניין.