דוח תלונות הציבור לרשות השנייה: 40% מהתלונות מוצדקות

עלייה של 40% במספר התלונות שהוגשו לרשות השנייה ב-2014 ■ תלונות רבות הוגשו נגד התוכניות "אמא מחליפה" ו"האח הגדול" ונגד הפרסומות של קסטרו והודיס

עלייה של 40% במספר תלונות הציבור לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו - כך עולה מדוח פניות הציבור שפרסמה היום (א') הרשות השנייה. סך התלונות הגיע בשנת 2014 ל-5,000 לעומת 3,500 בשנת 2013, כש-40% מהתלונות נמצאו מוצדקות.

מהנתונים עולה כי 65% מהתלונות שהוגשו עסקו בתכנים פוגעניים וכללו זינוק בתלונות על תכנים והתנהגות פוגענית, אפליה תרבותית וגזענות. מספר התלונות הנוגע לאפליה תרבותית וגזענות זינק מ-238 תלונות ב-2013 ל-1,606 תלונות ב-2014. כמו כן, נרשם זינוק של 91% בתלונות בנוגע לתכנים הפוגעים בילדים לכדי 939 תלונות.

הטלוויזיה גרפה את עיקר התלונות (79%), ושם גם נרשם הזינוק המשמעותי ביותר של 56% לעומת 2013. זינוק זה, מסבירים ברשות השנייה, נבע בין היתר ממשדרים שונים, בהם סיקור חטיפת שלושת הנערים (מבצע "שובו בנים"), מבצע "צוק איתן" ותוכניות הריאליטי "האח הגדול" ו"אמא מחליפה".

"נדמה כי הציבור איבד השנה את סבלנותו לתכנים אלימים, פיזית ומילולית", מסביר נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב. "כך, נרשמו כ-500 תלונות בעקבות אמירה גזענית של אחד המשתתפים בתוכנית 'אמא מחליפה' כנגד עולה מחבר העמים; וכ-350 תלונות בעקבות התנהגות בוטה של חלק מהמשתתפים בתוכנית 'האח הגדול'".

שתי התוכניות שייכות לזכיינית ערוץ 2 קשת, שנגדה הוגש מספר התלונות הרב ביותר בשנה שעברה - 1,210 תלונות - עלייה של 158% לעומת 2013. אחריה ניצבות חברת חדשות 2 עם 550 תלונות (עלייה של 117%), חדשות 10 עם 415 תלונות (291%) וזכיינית ערוץ 2 רשת (היחידה רשמה ירידה של 20%).

התפלגות תלונות לפי זכיין
 התפלגות תלונות לפי זכיין

רגישות בתקופות של לחימה

ברשות השנייה מציינים כי בעקבות סיקור מבצע "צוק איתן" ומערכת הבחירות לכנסת נרשמה עלייה במספר התלונות נגד חברות החדשות. "בתקופות של לחימה ואירועים ביטחוניים סף הרגישות של הצופים עולה, ובצד חופש הביטוי המוקנה לזכייניות יש לתת את הדעת גם לרגישות זו", הוסיף רגב.

בין התלונות הבולטות שהגיעו לרשות השנייה בשנה החולפת אפשר למנות את הפרסומת של חברת קסטרו ששודרה בינואר אשתקד, אשר הראתה את הדוגמנית והשחקנית גל גדות, המשמשת כפרזנטורית הראשית של חברת האופנה, רוקדת בסגנון Twerking. הצופים התלוננו כי הריקוד בפרסומת, ששודרה במשך כל שעות היממה, היה בעל אופי אירוטי-מיני.

תלונות התקבלו גם נגד חברת האופנה הודיס בשל פרסומת שבה נראית הדוגמנית בר רפאלי לאחר קיום יחסי מין עם הבובה רד אורבך מ"רד בנד". כנגד הפרסומות התקבלו תלונות על כך שהיא מכילה אלמנטים מיניים וסקסיסטיים.

תלונות אחרות היו נגד המשתתפת אורטל בן-דיין מ"האח הגדול", על כך שבמהלך אחת התוכניות התפשטה לאחר ויכוח עם אחד המשתתפים על התור למקלחת.

עוד תלונות שאפשר לציין: התנהגות פוגענית של אסי עזר בתוכנית הבוקר של רדיו תל-אביב, כשהשמיע הקלטה שביצע במכשיר הטלפון שלו, שבה נשמעת שכנתו כשהיא מקיימת יחסי מין; תלונות על שידור פרסומת לאתר הבגידות "אשלי מדיסון" בשל המסר שהיא מעבירה; וכן את שילובו של ניצב בדימוס ניסו שחם כפרשן במהלך סיקור מבצע "שובו בנים" בחדשות 2, זאת בשעה שנחקר בביצוע עבירות מין בשוטרות שהיו כפופות לו.