פרוטליקס מוכרת לפייזר חלקה בהסכם התרופה לגושה ב-36 מ' ד'

פייזר תשקיע 10 מיליון דולר תמורת כ-6% ממניות פרוטליקס - שאיבדה מאז חתימת ההסכם ביניהן כ-85% ■ מניית פרוטליקס זינקה היום בת"א בכ-15%

6 שנים חלפו מאז שנחתם ההסכם האסטרטגי בין ענקית התרופות פייזר לחברה הישראלית פרוטליקס בנוגע למוצר של פרוטליקס לטיפול במחלת הגושה. מאז שנחתם התחלפה בפרוטליקס ההנהלה, והחברה שינתה את האסטרטגיה העסקית שלה. היום היא מודיעה על סיומו, למעשה, של ההסכם עם פייזר, שהציפיות ממנו היו גבוהות בהרבה ממה שהתממש בשטח.

פרוטליקס מוכרת לפייזר את חלקה בהסכם שיתוף-הפעולה בנוגע לתרופה ELELYSO, בתמורה ל-36 מיליון דולר במזומן. נוסף על כך, פייזר תשקיע בפרוטליקס עוד 10 מיליון דולר, תמורת כ-6% מהון המניות של פרוטליקס.

מדובר בהשקעה בפרמיה של כ-64% על מחיר השוק של פרוטליקס: 1.77 דולר למניה בהסכם ההשקעה של פייזר, לעומת 1.08 דולר שהוא מחיר המניה בבורסת ניו יורק. מניית פרוטליקס ירדה ב-41% מתחילת השנה, ושווי השוק שלה הוא 101 מיליון דולר. מאז נחתם ההסכם עם פייזר בדצמבר 2009 נפלה מניית פרוטליקס בכ-85%.

במהלך המסחר בת"א הגיבה היום מניית פרוטליקס בזינוק של קרוב ל-15%.

"אנו מאוד מרוצים מהתמיכה של פייזר כבעלת מניות בחברה. התמורה הכוללת שנקבל מהעסקה מסתכמת ב-46 מיליון דולר, סכום שיחזק באופן מהותי את יתרת המזומנים ויביא אותה ליתרת פרופורמה של כ-80 מיליון דולר. זה יאפשר לנו לדחוף קדימה במרץ את המוצרים שנמצאים בצנרת הפיתוח של החברה, ולהתמקד באסטרטגיה החדשה של החברה לפיתוח מוצרים ביולוגיים בעלי פרופיל קליני משופר", אמר משה מנור, נשיא ומנכ"ל פרוטליקס. "נוסף על כך, אנו שמחים מאוד לבנות את השותפות הקיימת שלנו עם פייזר לאחר שהראו את מחויבותם לחולי הגושה ולרופאים המטפלים".

כבר לא בליבת האסטרטגיה

ההסכם הקודם עם פייזר קבע ששתי החברות יחלקו בהוצאות הפיתוח והמסחור של התרופה ובהכנסות ממנה - 60% פייזר ו-40% פרוטליקס, למעט בשווקים בברזיל ובישראל. ההסכם הנוכחי קובע שמעתה פייזר תישא ב-100% מההוצאות, ותקבל את כל ההכנסות מהמוצר. זאת, בכל העולם, למעט בברזיל, שם פרוטליקס תקבל על עצמה את כל ההוצאות ותזכה לכל ההכנסות, ככל הנראה משום שבחברה מזהים פוטנציאל בשוק זה. השוק הישראלי, שהיה באחריות בלעדית של פרוטליקס, עובר גם הוא לפייזר כחלק מההסכם החדש. פרוטליקס תמשיך לייצר עבור פייזר את המוצר במפעל שלה בכרמיאל.

פרוטליקס רשמה במחצית הראשונה של השנה הכנסות של 8.2 מיליון דולר, הפסד נקי של 11 מיליון דולר ותזרים מזומנים שלילי בסך 11.8 מיליון דולר. התרופה לטיפול בגושה כבר אינה בליבת האסטרטגיה החדשה של פרוטליקס, שהתווה מנור, אשר נכנס לתפקיד המנכ"ל לפני שנה.

מנור מבקש להתמקד בפיתוח מוצרים שבהם יש לחברה יתרון תחרותי ברור על מוצרים שכבר קיימים בשוק, וזאת על בסיס הטכנולוגיה הקיימת של החברה, המפתחת תרופות בתוך תאי צמח.

עם הסכום שיתקבל כעת מפייזר, תוכל פרוטליקס לקדם את התוכניות הקליניות שלה. בפייפליין של פרוטליקס יש כיום שלושה מוצרים בפיתוח, שהמתקדם בהם הוא תרופה לטיפול בהפברי, שאמורה להיכנס לניסוי קליני שלב III בשנה הבאה, ובפרוטליקס מתכננים לסיים את הניסוי ללא שותפים. שני מוצרים נמצאים בשלבים מוקדמים יותר, ובהם פרוטליקס עשויה לחפש שותפים לפיתוח ולשיווק עתידי. אחד השותפים האפשריים היא פייזר, אך אין לה זכויות מיוחדות במוצרים האחרים של פרוטליקס.