מייסד מובילאיי: "האתגר - לשמור על נתח השוק שלנו של 90%"

זיו אבירם על ההנפקה הכי טובה בהיסטוריה של הטכנולוגיה הישראלית: "היה קשה אבל כיף"

פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם / צילום: תמר מצפי
פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם / צילום: תמר מצפי

מארק ויינברגר מארנסט אנד יאנג גלובל, ראיין את זיו אבירם, ממייסדי מובילאיי, שזכו בתחרות היזמים של פירמת ארנסט אנד יאנג, כשהשאלה הראשונה הייתה איך החברה הצליחה כל כך. "החלק העיקרי של מובילאיי זה הטכנולוגיה. אף אחד לא הצליח במשך 16 שנה להדביק אותנו. אבל גם התשתית העסקית מאוד ייחודית", אמר אבירם.

"היינו צריכים לגייס יותר כסף, לגייס יותר אנשים. זו הייתה אסטרטגיה מאוד קשה אבל הצלחנו בה. אני לא יכול לחשוב על יצרנית רכב שתיקח שתי מערכות מחברות שונות אלא חברה שתייצר מערכת אחת וזה היתרון שלנו. גם הפתרון שאנחנו מפתחים היום - של רכב אוטונומי שנוסע לבד וללא נהג - זה מהלך מאוד אסטרטגי בשבילנו. זה לא עסק רווחי, לפחות לא בשנים הקרובות. אבל זה ייתן לנו את כל שאר השוק כי אנחנו נותנים כמה שירותים במקום אחד", הסביר אבירם.

ויינברגר: עשיתם את ההנפקה הכי טובה בהיסטוריה של הטכנולוגיה הישראלית. איך זה הלך?

אבירם: "היתה לנו הגאווה לעשות את ההנפקה הכי גדולה בישראל. זה היה קשה אבל היה כיף. הכנו את השוק לפני ההנפקה. עשינו רוד שואו וההייפ היה שם כבר. עשינו רוד שואו פעמיים. עשינו 10 סבבים לפני ההנפקה. אתה לא מקבל החלטה עסקית בפגישה הראשונה. אתה צריך לעקוף את השכבה הראשונה ואז רק אם המשקיע יתרגש אז הוא יעביר החלטה הלאה ואז נקבע פגישה שנייה. כשהתחלנו את הרוד שואו היו לנו עשר פגישות מדי יום. עשר פגישות ביום זה מאוד קשה. השוק ידע מה אנחנו מחפשים, היו לנו את מקבלי ההחלטות שאיתם נפגשנו והיה לנו ביקוש גבוה מאוד.

- מה הכאבים לעבור מרעיון לחברה אמיתית ציבורית?

"האתגר הכי גדול הוא איך לשמור על נתח השוק שלנו שהוא 90%. אחד היתרונות זה שיעור חדירה ארוך - 10 שנים. יש לנו 300 הסכמים שההכנסות מהם יגיעו ב-7-10 השנים הקרובות. אתגר נוסף הוא יותר מורכב. איך אתה משמר את הפילוסופיה של סטארט-אפ בחברה גדולה. זה טריקי. אם תשאל את העובדים, אני מקווה שהם יגידו שאנחנו עדיין סטארט-אפ. סטארט-אפ זה פילוסופיה ולא גודל החברה. שאתה פרנואיד, אתה מגיב מהר, מפחד על המקום שלך, ההחלטות מתקבלות מהר, מבנה ההנהלה מאוד קליל ואנשים מרגישים שזו החברה שלנו. יש לנו יתרון שכמעט אפס אנשים עזבו את החברה מאז שהיא הוקמה. זה נותן לנו את הכוח להמשיך".

- איזו עצה אתה יכול לתת לחברה שמפתחת רעיון ומתכוננת לתקשר, למכור, להגיע לשוק?

"התמדה. התמדה זה אחד הדברים שסטארט-אפ חייב שיהיה לו. אתה יכול להתחיל חברה כשיש לך - כשהם עדיין צעירים, לא מנוסים ונאיבים. כשאתה יודע מה קורה בהמשך, אני לא בטוח שאתה תרצה להתקדם. התחלתי לפני 16 שנים, הייתי יחסית צעיר אבל מאוד נאיבי".