תביעה נגד דרך ארץ הייווייז, מפעילת כביש 6: "שמה מטעה"

חברת דרך ארץ, שהוקמה ב-1983 ועוסקת במקרקעין ובנדל"ן, טוענת כי שמה הוא קניינה הפרטי, ומבקשת לאסור על חברת דרך ארץ הייווייז להשתמש בשם זה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

אמרת חז"ל הידועה "דרך ארץ קדמה לתורה" נטמעה כבר לפני שנים בלשון העברית, אך לאחרונה נדמה כי סכסוך בין שתי חברות מבקש לקבוע זהות "מודרנית" יותר מאחורי צירוף המילים "דרך ארץ".

ביוני 1983 בעליה של חברת "דרך ארץ" החליטו להתאגד ולהירשם כחברה בשם הקליט "דרך ארץ בע"מ". החברה עוסקת במקרקעין ובנדל"ן.

העסקים בחברה נמשכו כרגיל, אלא שלטענתה ביום בהיר אחד בשנה החולפת היא קיבלה ייעוץ משפטי, ובמסגרתו הסתבר לה כי מישהו אחר הולך בדרך ארץ דומה.

להפתעתה, חברת דרך ארץ גילתה כי ישנה חברה אחרת, שהוקמה בשנת 1997, ושמה הוא "דרך ארץ הייווייז" - מי שמפעילה את כביש חוצה ישראל, "כביש 6". חברת דרך הארץ "המקורית" טענה כי שמה הוא קניינה הפרטי, וכי מדובר לא רק בשם החברה - אלא בסימן ההיכר והמסחר הבלעדי שלה.

לפיכך, לדבריה, היא ניסתה לפנות לחברת דרך ארץ הייווייז במטרה שתשנה את שמה, "לרבות בשילוט חוצות, פרסומים באתרי האינטרנט והמדיה באופן כללי, על גבי נייר משרדי, מעטפות וכיו"ב", זאת בין היתר בשל פגיעה בחברה והטעיית לקוחותיה.

בתכתובות בין החברות ציינה דרך ארץ הייווייז כי עיסוקה הבלעדי של החברה הוא בהפעלה, אחזקה ותפעול של כביש 6. משכך, טענה, ממילא היא לא עוסקת בתחום הנדל"ן, אלא מזוהה אך ורק עם כביש 6, ולכן היא איננה מטעה את לקוחות החברות, "בפרט שמדובר בחברה הקיימת 18 שנה".

משלא הושגה הסכמה בין הצדדים, פנתה לאחרונה חברת דרך ארץ לבית המשפט המחוזי מרכז, באמצעות עו"ד פז יצחקי-וינברגר, במטרה לקבל סעד הצהרתי שיקבע כי היא-היא החברה המקורית, וכן ביקשה צו מניעה קבוע שיאסור על חברת דרך ארץ הייווייז להשתמש בשמה.

"אין ספק כי התובעת הבהירה לנתבעת כי דרך ארץ יש רק אחת... ואין כל מקום ליצירת בלבול ו/או טעויות, ויש פשוט להיצמד לעובדות כל-כך פשוטות וברורות", טענה דרך ארץ בכתב התביעה.

החברה התובעת טוענת כי לדרך ארץ הייווייז יש אפשרות להזכיר את שמה בצירוף כל 3 המילים, אך לדבריה, לא אחת היא משמיטה את המילה "הייווייז", באופן שבו ביטוי שם החברה נראה זהה לחלוטין לשם החברה התובעת.

"עסקינן בשתי חברות מסחריות - האחת שמה 'דרך ארץ', והשנייה שמה 'דרך ארץ הייווייז' - והעובדה שחברה אחת גדולה מרעותה אין בה כדי להקנות יתרון בלתי חוקי ובלתי הוגן על פני רעותה הקטנה ממנה", צוין בכתב התביעה.

חברת דרך ארץ הייווייז טרם הגישה כתב הגנה.

אמנם דרך ארץ אין רק אחת, אך בית המשפט עשוי יהיה להכריע בקרוב למי מהחברות צירוף זה יותר הולם.

באי-כוחה של של חברת דרך ארץ הייווייז, עורכי הדין יובל גרייבסקי ועמית דר, מסרו בתגובה: "דרך ארץ הייווייז (1997) בע"מ הוקמה לפני כ-18 שנים, והיא ידועה ומוכרת היטב בציבור כחברה שבנתה ומפעילה את כביש 6. דרך ארץ הייווייז מצרה על כך שהתובעת בחרה להעלות טענות מופרכות מבחינה עובדתית ומשפטית. תמוה כי מאז היווסדה של דרך ארץ הייווייז, התובעת לא פנתה אליה בעניין ובחרה להמתין עם טענותיה המופרכות כמעט שני עשורים. דרך ארץ תפרט את מלוא טענותיה בעניין במסגרת ההליך המשפטי".