תעודות סל על הנפט

אסדת קידוח אסדה / צלם:  טינקסטוק
אסדת קידוח אסדה / צלם: טינקסטוק

מחיר הנפט עלה בחודשים האחרונים מתחתית של 40 דולר לאזור ה-50 דולר לחבית, אחרי שהתרסק בשנה האחרונה בלמעלה מ-50% - מה יהיה בהמשך ? אין נביאים, אף אחד לא באמת יודע מה הכיוון של הנפט; רבים סבורים שההאטה הכלכלית לצד אינטרסים של ארה"ב וסעודיה במחירי נפט נמוכים, והגדלת הפקת הנפט, תגרום להמשך הירידה; מעבר לכך, קיימת תחרות לנפט שהולכת ותופסת נתח בשוק האנרגיה הגלובלי  - האנרגיה הירוקה (במיוחד המתקנים הסולאריים) הופכת לאט לאט לכלכלית (אם כי היא עדיין מסובסדת) והטכנולוגיה החדשה של הפקת פצלי שמן גם כן עשויה להוות איום מסוים לשוק הנפט העולמי. עם זאת, כלכלנים לא מעטים סבורים שהחלופות האלו לא באמת פוגעים בשליטה של הזהב השחור , כשבנוסף הם טוענים שההאטה בכלכלה לא משמעותית כפי שציפו תחילה ולכן זה עשוי להתבטא בהמשך התאוששות הנפט.

מדריך תעודות סל - כל מה שצריך לדעת

כך או אחרת, אם אתם מעוניינים להשקיע  בנפט יש לכם כמה אפשרויות - אפשר להשקיע במניות הסקטור, אבל אז לא בטוח שתהיה קורלציה בין מניות החברות לאינדקס מחיר הנפט; אפשר להשקיע בקרנות נאמנות אבל, גם כאן מדובר בסל של ניירות ערך שלא עוקב  אחרי מחיר חבית נפט, ואפשר להשקיע דרך תעודות סל שמחויבות לספק את תשואת המדד/ האינדקס (תעודה שעוקבת אחרי מדד מחיר הנפט, מחויבת לספק לרוכשים אותה את התשואה)

בהשקעה בסחורות בכלל ובנפט בפרט,  צריך לקחת בחשבון את שע"ח של הדולר; מחיר חוזה הנפט נקוב בדולרים ולכן מחיר התעודות/הקרנות מושפע משינויים בשער החליפין שקל-דולר. כלומר, כאשר הדולר יתחזק ביחס לשקל מחיר התעודה/ הקרן נאמנות יעלה (בהנחה ושאר הפרמטרים יישארו זהים) וההיפך - ירידת הדולר תוביל לירידה בערך המכשיר עוקב הנפט (תעודת סל/ קרן הנאמנות).

דרך מאוד נוחה ופשוטה (וגם מאוד זולה) להשקיע בנפט היא לרכוש תעודות סל. בבורסה בת"א נסחרות תעודות סל העוקבות אחר מחיר החוזים על חבית נפט. התעודות עוקבות אחרי חוזה על הנפט כאשר לרוב המעקב הוא אחרי מחיר החוזה הקרוב על הנפט שפוקע בתחילת כל חודש. החוזה הזה הוא הבסיס למסחר בנפט - זה החוזה שמצוטט בתקשורת, זה המחיר שמשמש עוגן בעסקאות, חוזים ומכשירים עוקבים.

בבורסה נסחרות תעודות סל עוקבות נפט - קסם חוזה נפט ICE CO1  של חברת קסם מקבוצת אקסלנס, ו-תכלית נפט  של חברת תכלית מקבוצת מיטב דש. התעודות האלו שצוברות ריבית ואינן גובות דמי ניהול, מחקות את מחירי החוזים למסירה של חבית נפט מסוג ברנט (נפט שמופק בים הצפוני). החוזים האלו נסחרים בבורסת הסחורות של לונדון.

התעודות האלו כאמור חשופות למחיר הדולר. ניתן לרכוש גם תעודת סל שמנטרלת את החשיפה לדולר - קסם חוזה נפט ICE CO1 מנוטרלת מטבע  של קסם מקבוצת אקסלנס.

דרך נוספת להיחשף לנפט היא בתעודות סל על אינדקסים/ מדדים של חברות נפט וגז. מדובר בעצם בתעודה שמחכה סל מניות נפט בהתאם למדד מסויים. לרוב יש מתאם בין מחיר הנפט לבין מחירי מניות האנרגיה (נפט וגז), אם כי לא מדובר בתשואה עוקבת. בבורסה המקומית נסחרות בין היתר תעודות הסל קסם נפט וגז ישראל DJ  , העוקבת אחרי מדד האנרגיה שנערך ומחושב על ידי חברת Dow Jones ; תעודת הסל הראל סל אנרגיה ישראל S&P  - המשקיעה בחברות השייכות לסקטור האנרגיה בשוק ההון הישראלי; תעודת הסל פסגות סל תא נפט וגז  - העוקבת אחרי מדד ת"א נפט גז; ותעודת קסם תא נפט וגז  - העוקבת גם כן אחר מדד ת"א נפט וגז.

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר מהון להון מדריכים פיננסים hon.co.il המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.