הדולר התחזק ל-3.84 שקלים לאחר שבנק ישראל התערב

הדולר עלה בכ-0.7%, והאירו התחזק בכ-0.3% ל-4.35 שקלים ■ הערכות בשוק: בנק ישראל רכש היום עשרות מיליוני דולרים ■ ציפיות האינפלציה ירדו ל-0.4%

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

השקל נחלש מול המטבעות המרכזיים בפתיחת שבוע המסחר במטבעות לאחר שבנק ישראל התערב בשוק. הדולר התחזק מול השקל ב-0.68% ושערו היציג נקבע על 3.842 שקלים, והאירו התחזק בכ-0.3% ושערו היציג נקבע על 4.349 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.137 דולרים.

כאמור, סוחרים בשוק מעריכים כי בנק ישראל התערב במסחר ורכש היום עשרות מיליוני דולרים.

הציפיות לאינפלציה במשק ממשיכות לרדת עמוק מתחת ליעד האינפלציה הקבוע בעוד בנק ישראל אינו מראה סימנים לשינוי במדיניותו המוניטרית. מעדכון לחודש ספטמבר שפרסם הבוקר (ב') בנק ישראל עולה כי הציפיות שוק ההון לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים ירדו ל-0.4% (לעומת 0.5% בחודש אוגוסט) והציפיות לאינפלציה ב-24 החודשים הקרובים ירדו ל-0.8% (לעומת 0.9% באוגוסט).

היום דווח כי הכלכלה הסינית צמחה ברבעון השלישי של השנה ב-6.9%, טוב מהתחזיות המוקדמות לעלייה של 6.5% אך עדיין מדובר בנתון התמ"ג החלש ביותר בסין מאז פרוץ המשבר הפיננסי של 2008. עדיין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם "מחזיקה מעמד" ולא מידרדרת כפי שחששו לפני כחודשיים, אז גררה הבורסה בשנחאי את שוקי העולם לירידות שערים חדות.

על-פי נתונים מבנק אוף אמריקה מריל לינץ', קיימת זרימת כסף לתוך מניות של שווקים מתעוררים, לראשונה מזה כ-3 חודשים.

איציק נוי, מנכ"ל חברת Smart Capital, מציין כי "השקל מטבעו כמטבע אקזוטי, נסחר בתנודתיות גבוהה יותר ממקבליו האירופאים. חוזקו היחסי הנובע מפער הריבית, מתבטא באובר-שוטינג (קניית יתר) תמידי בתנועות. חשוב להדגיש שהצמד דולר-שקל נסחר כרגע בירידות בעיקר הודות לחולשה של הדולר ברמה הרוחבית (מול מרבית המטבעות), ולאו דווקא בעקבות עוצמתו של השקל".

"מחזוריות הפרסומים המאקרו כלכליים בארה"ב, מתבטאת בשבועיים ראשונים שליליים, מכירות קמעוניות ומדדי ייצור אשר מגמתית חלשים יותר בשנה האחרונה, ובמחזור חיובי של השבועיים הבאים המתמקדים בעיקר בפרסומים בענף הנדל"ן (אשר חיוביים מאוד בשנה החולפת). האובר -שוטינג המדובר, מייצר הזדמנויות מצוינת לקניית דולרים. אנו צופים שברקע לפרסומים המאקרו-כלכליים הטובים בארה"ב בשבועיים הקרובים, הדולר-שקל יתחזק בטווח הקצר לרמת התנגדות 3.88 ו-3.91 בטווח הקצר ול-4 שקלים, בטווח הבינוני. אנו צופים את התערבותו של בנק ישראל במסחר במט"ח ואת תחילתה של עלייה בהיקפי הרכישות אשר בנק ישראל מבצע", אומר נוי.

ממחלקת המחקר של PRIME BROKER נמסר כי "התובנה שהפד לא יעלה את הריבית השנה החלה מחלחלת למוחות המשקיעים ונאומי בכירי הבנק המרכזי בארה"ב בשבוע שעבר תמכו בהערכה זו. למרות זאת הבנק המרכזי של אירופה צפוי להגדיל את תכנית ההקלה הכמותית שלו, מה שיחליש את האירו. אלו הנושאים שיהיו מרכזיים השבוע ויחלישו את הדולר והיורו".