ציפיות האינפלציה יורדות: הצטמקו ל-0.4% לשנה הקרובה

הציפיות לאינפלציה ב-24 החודשים הקרובים ירדו ל-0.8% (לעומת 0.9% באוגוסט) ■ לאחר שכלכלני המאקרו צפו אינפלציה של 0.8% באוגוסט, ירדו הציפיות ל-0.5% בלבד

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

הציפיות לאינפלציה במשק ממשיכות לרדת עמוק מתחת ליעד האינפלציה הקבוע, בעוד בנק ישראל אינו מראה סימנים לשינוי במדיניותו המוניטרית.

מעדכון לחודש ספטמבר שפרסם הבוקר (ב') בנק ישראל עולה כי הציפיות שוק ההון לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים ירדו ל-0.4% (לעומת 0.5% בחודש אוגוסט) והציפיות לאינפלציה ב-24 החודשים הקרובים ירדו ל-0.8% (לעומת 0.9% באוגוסט).

יצויין כי החוק מחייב את בנק ישראל להשתמש בכלים המוניטריים שלרשותו ובראשם הריבית על-מנת להבטיח כי האינפלציה תנוע בין 1% ל-3% בתוך 24 חודשים מיום ההחלטה. הוועדה המוניטרית המפקחת על גובה הריבית במשק החליטה להותיר את הריבית לחודש אוקטובר בשיעור של 0.1% - כלומר ללא שינוי מאז הורדת הריבית האחרונה בחודש מרץ. במסיבת עיתונאים שערכה נגידת בנק ישראל בחודש שעבר הבהירו בכירים בבנק כי להערכתם הציפיות הנמוכות הם תוצאה של השפעת יתר של הורדות מחירים חד-פעמיות ובהם הורדות המע"מ, מס החברות, ירידת מחירי הדלק וביטול אגרת טלוויזיה.

ירידה חדה יותר נרשמה בציפיות החזאים, או האנליסטים המובילים בשוק ההון: לאחר שצפו אינפלציה של 0.8% באוגוסט, ירדו הציפיות ל-0.5% בלבד ו"יישרו קו" עם הציפיות המגולמות ברמות המחירים של אג"ח ממשלת ישראל הנסחרות בשוק ההון.