לגבות או לבכות: מה שצריך לדעת על גיבוי המידע בסמארטפון

לא כדאי לדחות: לפני שהמחשב קורס והסלולרי מתקלקל, כדאי לגבות את התמונות, המסמכים, אנשי הקשר וההודעות בשירותי הגיבוי והאחסון שמציעות החברות הגדולות, ורצוי ביותר משירות אחד ■ כמה זה עולה ומה ההבדל בין השירותים?

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

כל יום אתם מבטיחים לעצמכם מחדש לגבות את המידע השמור במחשב או בסלולרי, וכל יום אתם דוחים את זה למחר, וזאת למרות שבמרחק מספר לחיצות כפתור על המחשב או בסלולרי, אתם יכולים לגבות את התוכן בקלות, היישר בענן, לעתים אפילו ללא תשלום.

שירותי הגיבוי והאחסון בענן הולכים ומתרבים - כאשר השחקניות הראשיות הן שלוש יצרניות הטכנולוגיה הגדולות - מיקרוסופט, גוגל ואפל, ששירותיהן מציעים פתרון מקיף, גם לחומרים במחשב וגם לחומרים בסלולרי. לצדן פועלת דרופבוקס, שמגבה את החומרים במחשב, ולאלה מצטרפות חברות התקשורת הישראליות - בזק, סלקום, פלאפון ואורנג' - שמציעות גיבוי לאנשי הקשר, התמונות, ההודעות והמוזיקה בסמארטפון.

מן הסתם, החברות אינן מציעות שירותי אחסון מטוב לבן, אלא משתמשות בכלי הזה ככלי נוסף לייצר נאמנות ותלות בפלטפורמה שלהן. כמובן, הן גם מייצרות מצב שהנפח הבסיסי החינמי אינו מספיק, וכך המשתמש יתרגל לשירות וישלם על נפח אחסון נוסף.

לכן, מי שאינו מעוניין להשתמש בשירותים אלה, יכול לרכוש כונן אחסון ביתי עם חיבור לאינטרנט, למשל MyCloud של ווסטרן דיגיטל.

כך או כך, כל חברה מציעה נפח אחסון שונה בעלויות משתנות, אך זה לא השיקול היחיד בבחירה. חשוב לא פחות הוא הממשק והחיבור למכשירים שבהם משתמשים - משום שככל שמדובר בממשק פחות נוח, כך קטן הסיכוי להשתמש בגיבוי באופן קבוע. בהקשר זה כדאי לדעת שיש יתרון גדול בבחירת שירות אחסון של יצרנית הסמארטפונים או המחשב, בשל נוחות השימוש והאינטגרציה בין המכשירים.

עוד כדאי לדעת שכדי לגבות את אנשי הקשר*בסמארטפון ניתן להשתמש בשירות*ג'ימייל*או iCloud ללא תשלום. כמו כן, כדאי להשתמש בשני שירותי גיבוי מקבילים, כי כבר קרה בעבר שחברה מחקה למשתמשים בטעות את כל המידע ולא הייתה מסוגלת להציע שחזור. לכן לא כדאי לסמוך על חברה אחת בלבד.

"גלובס" סוקר את שירותי הגיבוי והאחסון המובילים:

אפל, iCloud - המחיר ירד

בעוד שהשירות של מיקרוסופט וגוגל פתוח למשתמשי כלל הפלטפורמות, שירות*iCloud*של אפל מיועד רק ללקוחותיה.

למי מיועד? בעלי מכשירי אפל.

שימושיות וממשק: אפל שילבה את iCloud כחלק בלתי נפרד ממערכת ההפעלה במכשירים שלה. כך למשל, תמונה שמצולמת באייפון עוברת אוטומטית למקבוק ולאייפד. קל יותר לשתף תוכן מ-iCloud באמצעות האייפון, האייפד או המקבוק, והחיבור עם תוכנות המייל או ההודעות מצוין.

נפח אחסון ועלויות: אפל מציעה רק 5 ג'יגה נפח אחסון חינם, אולם ממש לאחרונה היא הורידה מחירים. היום ניתן לקבל נפח אחסון של 50 ג'יגה בעלות של 4 שקלים לחודש בלבד - מחיר משתלם מאוד.

מיקרוסופט, OneDrive - אינטגרלי בווינדוס 10

שירות OneDrive של מיקרוסופט משולב כחלק אינטגרלי במערכת ההפעלה ווינדוס 10 המיועדת למחשבים, טאבלטים וסמארטפונים מבית מיקרוסופט.

שימושיות וממשק: היתרון הגדול הוא בקלות שבה עובד OneDrive עם מערכת ההפעלה ווינדוס 10. תיקיית OneDrive מופיעה כחלק אינטגרלי ממערכת ההפעלה. בניגוד לאפל, מיקרוסופט רוצה לגייס משתמשים בכל הפלטפורמות האפשריות. היא מציעה תוכנה תואמת למחשבי מק, המאפשרת אחסון קבצים ושימוש בהם בקלות בלפטופים של אפל. גם אפליקציית OneDrive עובדת בצורה טובה על אייפונים או סמארטפוני / טאבלטי אנדרואיד. הרעיון של מיקרוסופט הוא לאפשר למשתמש חופש של אחסון ושימוש בקבצים בכל המכשירים בהם הוא עובד, והיא בהחלט מצליחה כאן.

נפח אחסון ועלויות: מיקרוסופט מציעה 15 ג'יגה חינם ב-OneDrive, ואפשר בקלות לקבל נפח אחסון נוסף חינם. בעת הגדרת האפליקציה לסמארטפון לגיבוי תמונות אוטומטי, למשל, מתווספים עוד 15 ג'יגה. בחלק מסמארטפוני האנדרואיד, כמו אלו של סמסונג, מקבלים 100 ג'יגה במתנה למשך שנתיים. מנויי אופיס 365 (וורד, אקסל, פאוור פוינט ואאוטלוק) מקבלים 1 טרה אחסון נוסף, כל עוד הם מנויים לשירות.

גוגל, Drive - נוח למכשירי אנדרואיד

גוגל מציעה את שירות Drive הוותיק והמוצלח.

למי מיועד: לכלל המשתמשים.

שימושיות וממשק: אמנם מערכת ההפעלה של גוגל עדיין לא פופולרית בישראל (בגלל חוסר שיווק של המחשבים בשוק הצרכני), אבל משתמשי דפדפן כרום, שירות ג'ימייל או בעלי מכשירי האנדרואיד הניידים, ימצאו אותה כחלק משלים וקריטי לחוויה שלהם.

נפח אחסון ועלויות: גוגל משלבת את אפליקציית התמונות שלה במכשירי האנדרואיד, ומציעה גיבוי לא מוגבל בנפח עבור תמונות שצולמו במכשיר. המגבלה היא העלאה תמונות לא בגודל המקורי, אולם באיכות מספיק טובה. מי שרוצה לשמור את התמונות בנפח המקורי או קבצי וידיאו, יצטרך להשתמש בנפח האחסון שגוגל מספקת לו - 15 ג'יגה חינם או 100 ג'יגה ב-10 שקל. בחלק מהסמארטפונים ניתן לקבל 100 ג'יגה ללא עלות למשך שנתיים.

דרופבוקס - הוותיקה בשוק

דרופבוקס היא החברה המוכרת והוותיקה בשוק האחסון בענן, אולם הפופולריות של היצרניות הגדולות הפכה אותה לקצת פחות אטרקטיבית. בניגוד לכל החברות האחרות, דרופבוקס הוקמה מלכתחילה כדי להציע גיבוי ואחסון תכנים. היא אינה משווקת מכשירי סלולר או תוכנות, ולכן היא היחידה שנקייה מאינטרסים (למעט כמובן האינטרס הכלכלי). זו כנראה גם הסיבה שהיא גובה מחיר גבוה יותר על שירותיה.

למי מיועד? כלל המשתמשים.

שימושיות וממשק: אפליקציה ידידותית וגם תוכנה למחשב שמאפשרים לאחסן קבצים, לגבות תמונות, סרטים ומוזיקה. היתרון הגדול הוא יצירת תיקייה שאותה אפשר לשתף עם חברים ושאליה יכולים החברים להעלות תוכן. נפח אחסון ועלויות: נפח האחסון הבסיסי החינמי הוא רק 2 ג'יגה, כאשר ניתן לקבל נפח נוסף על-ידי צירוף משתמשים או ביצוע פעולות שונות שהחברה מבקשת (למשל, התקנת אפליקציה בסמארטפון). דרופבוקס מציעה תוכנית אחת שמתאימה למשתמשים פרטיים במחיר של 40 שקל לחודש וכוללת נפח של 1 טרה.

בזק, Free Cloud - חינם ללא הגבלת נפח

מבין חברות התקשורת בארץ, בזק מציעה את אחד המוצרים היותר אטרקטיביים - Free Cloud.

למי מיועד? ללקוחות בזק.

שימושיות וממשק: השירות עובד באמצעות אפליקציות המותקנות בסמארטפון ובמחשב. כל התמונות עולות באופן אוטומטי (כמובן, אם כך המשתמש בוחר להגדיר) ומחולקות לפי תיקיות. שירות האחסון מיועד לכל בני הבית, שיכולים לפתוח חשבון תחת שם משתמש פרטי שלהם, או להזרים את התמונות שהם מצלמים למאגר הכללי.

כאשר נכנסים לחשבון מהבית, פיד התמונות ממוין בצורה נוחה ומחולק אוטומטית לפי חודשים. את התמונות קל לאחזר ולהוריד באיכות גבוהה גם בסלולרי וגם במחשב. היתרון הגדול הוא שאין הגבלת נפח. מצד שני, אם קיוויתם לגבות את כל ספריית הסרטים שלכם, כדאי שתדעו שהחשבון לא מאפשר זאת ויש הגבלת נפח לכל סרט. סרטונים משפחתיים, עם זאת, תוכלו להעלות בקלות וללא הגבלה.

נפח אחסון ועלויות: חינם. נפח אחסון ללא הגבלה.

פלאפון, Cloud - נפח 100 ג'יגה, 10 ש' בחודש

למי מיועד? לקוחות פלאפון.

שימושיות וממשק: השירות מאפשר גיבוי תמונות, סרטונים, אנשי קשר, יומן פגישות וסרטונים, כך שניתן לשחזר את כל המידע במקרה שהסמארטפון אבד או לגשת אליו דרך אתר אינטרנט.

עלויות ונפח אחסון: 100 ג'יגה בעלות של 10 שקל בחודש. חודש ראשון חינם.

אורנג', My Box - נפח 200 ג'יגה, 13 ש' בחודש

למי מיועד? ללקוחות אורנג'.

שימושיות וממשק: השירות מצריך הורדת תוכנה לגיבוי במחשב, ומאפשר גיבוי תמונות, סרטונים, אנשי קשר, יומן פגישות וסרטונים, כך שגם כאן ניתן לשחזר את כל המידע במקרה שהסמארטפון אבד או לגשת אליו דרך אתר אינטרנט.

עלויות ונפח אחסון: נפח של 200 ג'יגה בעלות של 13 שקל לחודש (החודש הראשון במתנה).

סלקום, ענן אישי - שתי תוכניות תמחור

סלקום לא שונה ממתחרותיה ומציעה גם היא שירותי אחסון וגיבוי בענן אישי.

למי מיועד? ללקוחות סלקום ונטוויז'ן.

שימושיות וממשק: מאפשר ליצור תיקייה משפחתית לכל בני המשפחה, בה כל אחד יכול להעלות תכנים, ולשתף עם חברים. יש גיבוי אנשי קשר, יומן ומסרונים.

עלויות ונפח אחסון: נפח של 100 ג'יגה בעלות 10 שקל לחודש או 200 ג'יגה ב-18 שקל.

עלות אחסון בשירותי ענן לחודש
 עלות אחסון בשירותי ענן לחודש