דני עטר נבחר ליו"ר הבא של קק"ל במקום שטנצלר

המועמד של איתן כבל זכה בתמיכת 684 קולות מתוך חברי הגוף הבוחר ■ אפי שטנצלר זכה ב-333 קולות, ומיכאל ביטון השיג 445 קולות ■ עטר: "אני מודע לחשיבות המשימה להחזיר לקק"ל את אמון הציבור"

קק"ל / צילום: איל יצהר
קק"ל / צילום: איל יצהר

מהפך בקק"ל: ח"כ דני עטר זכה ב-684 קולות ונבחר לשמש כיו"ר הקרן הקיימת לישראל, במקומו של אפי שטנצלר שהגיע למקום השלישי עם 333 מקולות חברי ועידת העבודה. למקום השני הגיע ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון, עם 445 קולות. במקומו של עטר, שיפרוש בקרוב מהכנסת בתום קדנציה בת שבעה חודשים בלבד, תיכנס יעל כהן פארן ממפלגת "התנועה". פארן, 42, היא פעילה סביבתית ותיקה, ממייסדי ומובילי "התנועה הירוקה".

"אני נרגש מהבחירה ומודע לחשיבות המשימה להחזיר לקק"ל את אמון הציבור, להזיז הצידה את הציניות לטובת הציונות והעשייה למען מדינת ישראל ואזרחיה", אמר אתמול עטר עם היוודע התוצאות. "קק*ל מתחילה היום עידן חדש: עידן של שקיפות, של אמון ושל מחויבות לציבור ולמינהל התקין", הוסיף.

עטר נתמך במפלגה על ידי יו"ר העבודה, יצחק (בוז'י) הרצוג, וחברי הכנסת איתן כבל, מרב מיכאלי, חיליק בר, איילת נחמיאס ורויטל סוויד. כראש מועצה אזורית לשעבר זוכה עטר לתמיכת הקיבוצים והמושבים ולתמיכתו של הלובי החקלאי. ניצחונו נחשב הישג למחנה הרצוג-כבל, ויש האומרים שאפשר לראות בו את הפרומו לפריימריז על ראשות מפלגת העבודה. יריבתו של הרצוג, שלי יחימוביץ', קידמה את מועמדותו של ביטון.

זכה לאהדה

הרצוג בירך אמש את עטר ואמר כי "הבחירות התנהלו באופן דמוקרטי ונקי ואני גאה על הובלת המהלך ברוח של שקיפות ואחריות ציבורית". מאחורי הקלעים עבד גם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בקידום בחירתו של עטר.

כדי לזכות בתפקיד נעזר עטר בלפחות ארבעה משרדי יחסי ציבור: ליאור רוטברט וצוות מספוט תקשורת, דבי תקשורת, רונן צור וממי פאר ואיתן לוין, וכן בגורמים רבים נוספים. בתגובה לשאלת "גלובס" באשר למימון פעילות המשרדים נמסר כי רק ליאור רוטברט וצוות מספוט תקשורת עבדו בתשלום.

עטר, שזוכה לאהדה גדולה במפלגה ונהנה גם מהמיאוס שחשו צירי הוועידה מההתנהלות של קק"ל לאורך השנים, עבד עד ליום חמישי האחרון מתחת לרדאר. רק עם הצטרפותו למרוץ של ביטון - שבתוך פחות משבוע הצליח לגרוף שליש מהקולות - פתח עטר בקמפיין לראשות קק"ל. אולי לנוכח הזמן הקצר של הקמפיין הצליח עטר לחמוק מביקורת על חקירות עבר ועל חשדות למרמה והפרת אמונים. באוגוסט 2008 הפסיד עטר בבית המשפט המחוזי בנצרת בתביעת דיבה מול רו"ח יעל אשל שחשפה שחיתויות במועצה האזורית שתחתיו. המבקרת פוטרה מעבודתה ומבקר המדינה השופט אליעזר גולדברג הורה להשיב אותה לתפקידה. בדצמבר בשנה העוקבת נעצר עטר בחשד לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה. המשטרה העבירה לפרקליטות המלצה להעמיד לדין את עטר, אך פרקליטות מחוז צפון סגרה את התיק.

"זו השעה להפוך דיבורים למעשים"

הבוקר, שעות ספורות לאחר בחירתו של עטר, הניח חבר מפלגתו ח"כ מיקי רוזנטל, הצעת חוק שנועדה להכפיף לראשונה בחקיקה את הקרן לחוק חופש המידע. הצעת החוק מבקשת להחיל על קק"ל את הפיקוח, הבקרה והשקיפות הראויים לגוף שבמהותו הוא רשות ציבורית. רוזנטל הסביר כי "בבעלות הקרן הקיימת כ-2.5 מיליון דונם של קרקעות באזורים מבוקשים במדינה, בשווי המוערך ב-8 מיליארד שקל. על אף שהיא מאוגדת סטטוטורית כגוף פרטי, בפועל קק"ל הינה רשות ציבורית בעלת סמכויות שלטוניות מובהקות. בין סמכויותיה: הכשרת קרקעות, הקמת יישובים ותשתיות, פרויקטים בתחום החינוך, פיתוח המרחב החקלאי, ייעור, הקמת פארקים, ובמקרים רבים היא אף מהוה זרוע ביצועית של הממשלה. זו השעה להפוך דיבורים למעשים ולהתחיל בעבודת ניקוי האורוות ששנים לא ראו אור שמש. לקק"ל תפקיד ציבורי מהותי והיא חולשת על תקציב של מיליארדים. העובדה ששנים היא פועלת במחשכים היא כשלעצמה שחיתות. אין עניין דחוף יותר ליו"ר הנכנס מאשר החלת השקיפות והביקורת על הקרן".

ח"כ רוזנטל הוסיף כי "המידע השמור בקק"ל שייך לציבור. אני מאמין שבתנאים החדשים ובהתאם להצהרותיו של עטר טרם הבחירות, יוכל בקרוב הציבור לבקש מידע הקשור בניהול העניינים הכספיים, המינויים וכל פרט אחר מהגוף השולט במשאבי הטבע של אזרחי המדינה. הנוסחה המוכחת - יותר שקיפות פחות שחיתות".

בראיון לגלי צה"ל אמר עטר כי "קק"ל צריכה לעבור שינוי דרמטי. היא צריכה להיות ארגון שקוף לחלוטין ולעבוד בתיאום מלא עם מבקר המדינה".