יחימוביץ': השתלטות מיילן על פריגו - "פיגוע" לתושבי הדרום

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום בהשלכות של ניסיון ההשתלטות של חברת מיילן על פריגו ■ פריגו מעסיקה 1,200 עובדים בישראל והחשש הוא שאם מיילן תשתלט עליה, היא תסגור את המפעלים של פריגו בארץ ותעביר אותם להודו

שלי יחימוביץ' / צילום: אוריה תדמור
שלי יחימוביץ' / צילום: אוריה תדמור

ניסיון ההשתלטות של חברת התרופות מיילן על פריגו עלה היום (ג') לדיון בוועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, בעקבות הצעות ח"כ שלי יחימוביץ ואיילת נחמיאס ורבין. בישיבה השתתפו נציגי פריגו, אך מיילן לא שלחה נציג. בדיון השתתף גם יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר. מיילן מקדמת השתלטות עוינת על פריגו , שנסחרת גם בת"א ומעסיקה בישראל 1,200 עובדים.

"על סדר היום עומד גורלם של 1,200 עובדים, מתוכם 850 בירוחם ובנאות חובב. אנחנו יודעים כמה דם צריך לירוק כדי לייצר מקום עבודה בנגב וכאן באבחת סכין אחת אפשר לאבד 1,200 מקומות עבודה. מדובר בפיגוע לדרום ולתושביו", אמרה ח"כ יחימוביץ' בדיון. לדבריה, "יש לנו סיבות טובות מאוד לחשוד במיילן. היא מודיעה מראש שמרכזה הוא בהודו, עם 12 אלף עובדים. ישראל לא מעניינת אותה, באופן שיטתי ועקבי".

יחימוביץ' הוסיפה כי "לא יכול להיות שרשות ניירות ערך תהיה 'מדען אובייקטיבי' שלא משקלל בהחלטות שלו את המשק הישראלי. אני רוצה לדעת שמוסדיים שיתנגדו לעסקה לא ייענשו על-ידי מיילן".

לדברי ח"כ נחמיאס ורבין, "אני רוצה להבטיח את התעסוקה. מיילן אמרה שאם תרכוש את פריגו יהיו לה סינרגיות של 800 מיליון דולר, מאיפה הן יגיעו? בסופו של דבר אחד המפעלים, מפעל API ברמת חובב, ייסגר. מה יעשו אותם עובדים?"

עו"ד אברהם וול, היועץ משפטי של פריגו, התייחס לאיום של מיילן למחוק את מניות פריגו ממסחר במקרה שבו תשיג שליטה בפריגו. "קיים איום שבעלי מניות של פריגו שלא ייענו להצעה יישארו עם מניות שיימחקו ממסחר. 10 מיליארד שקל. זה איום שבעינינו הוא בלתי חוקי. לא יכול להיות ספק שבנקודה הזאת הרשות יכולה לעשות צעד", הדגיש וול.

נציגת העובדים ביקשה לא להתייחס אל העובדים כאל מספרים, אלא כבני אדם. "במקום לעסוק במלאכתנו כראוי, אנחנו מסתובבים עם סכין מונפת מעל צווארינו".

עו"ד מוטי ימין, מנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, אמר בדיון: "אני לא משוכנע שהחיצים מכוונים למטרה הנכונה. אני מתכוון לשאלת מעמדה של רשות ניירות ערך ביחס לסוגיות החברתיות והלאומיות האלו. רשות ניירות ערך נדרשת לפעול במסגרת הסמכויות שניתנו לה כחוק. המטרה שלנו כרגולטור היא למנוע כמה שניתן חסמים שימנעו מכוחות השוק לפעול. יש הצעת רכש, שמי שיידרש להכריע לגביה הם בעלי המניות של פריגו".

ח"כ גפני סיכם את הדיון בפנייה לרשות ניירות ערך: "אנחנו מבקשים מכם לפקוח עין ולמצות את החוק עד תום. אנחנו מבקשים לעשות הכל כדי שהחברה תמשיך עם עובדיה. אני סבור שלזה, בין היתר, נבראה הרגולציה".