רוכלי המזוזות

אני מכיר כמה בתים עם מזוזות בהם מתגוררים גנבים בני גנבים, אנסים וגם רוצחים מדופלמים

מירי רגב / צלם: אוריה תדמור
מירי רגב / צלם: אוריה תדמור

ממש לא מפריע לי ששרת התרבות והספורט, מירי רגב, וח"כ איתן כבל מנשקים מזוזות, זה עניינם. אבל אותנו כן צריך לעניין ששרה בממשלה, ועוד כזאת המופקדת על התרבות, מפזרת אמירות שאין להן שחר ושנועדו למצוא חן בעיני ציבור מבוהל, מבלי שיש להן ביסוס עובדתי.

רגב וכבל, מסתבר מהעיתונות, הם רק שניים מתוך כמה אישים שגויסו לקמפיין המזוזות מטעם "איגוד רבני הקהילות". המטרה המוצהרת של הקמפיין היא "שמירה רוחנית על העם נוכח גל הטרור". אהה, עוד גוף שלוקח טרמפ על הטרור כדי לעשות לעצמו נפשות בקרב ציבור מפוחד. אין כמו מצב של בהלה כדי לגרום לאנשים לחפש ישועה גם במקומות האבסורדיים ביותר. יש כאלה שמחפשים אותה בהודו, בטיבט, בסמים. ויש כאלה שהולכים, או מובלים, אל האמונה הדתית.

מהי באמת ה"מסורת"?

רגב וכבל אינם אנשים דתיים. אולי הם מקיימים מצווה פה ומצווה שם, אבל את רוב המצוות הם משאירים לאחרים. אם תשאלו אותם יאמרו לכם שהם "מסורתיים", מילה שהפכה שם נרדף לדתיות של נוחיות. עושים לא מה שהדת מצווה, אלא רק מה שלא מפריע יותר מדי לנוחות החיים. כמו נישוק מזוזות, שאינה דורשת מאמץ רב. רק הרמת יד קלה, נגיעה (לא תמיד ממש במזוזה), נגיעה נוספת בשפתיים וזהו - עשו את חובתם לעם ולתורה.

על הפעולה הזאת אומרת הממונה על התרבות במדינה כך: "כשיש לך מזוזה בפתח הבית, אתה יודע שזה בית יהודי, שזה איש יהודי מאמין, שזה איש יהודי שיודע שצניעות וחמלה צריכים להיות אצלנו, כי הכל בסופו של דבר הוא בידי בורא עולם".

די נדהמתי מהדברים. ולמה? כי אני מכיר כמה בתים עם מזוזות, שבהם מתגוררים גנבים בני גנבים, גם אנסים ורוצחים מדופלמים. לאלה מתכוונת רגב שהם "יודעים צניעות וחמלה"? למה היא מקשקת בלשונה? האם הציבור אליו היא מכוונת לא נפגע שכך היא פוגעת באינטליגנציה שלו?

גם אתה, איתן כבל?

ומה עושה איתן כבל בחבורה המשונה הזאת של רוכלי המזוזות? הוא הרי לא צריך את מתפקדי הליכוד. האם זה במסגרת הקריאה שלו, לאחר ההפסד בבחירות, שמפלגתו צריכה "להתקרב אל העם"? בשביל להגיע אל העם הזה הוא מוכן לומר דברים כמו "זה (נישוק המזוזה) חלק בלתי נפרד ממה שאנחנו"?

אבל אמירות מופרכות כאלה רק ירחיקו ממנו וממפלגתו את האנשים החושבים שיודעים שאלה אמירות חסרות שחר. ממתי המזוזה הצילה ולו יהודי אחד, דתי או חילוני? משפחתי בפולין הייתה כולה אנשים דתיים עם מזוזות על כל דלת. אצל אלוהים זה לא עזר להם. לעומת זאת המזוזות עזרו לנאצים לזהות אותם כמועמדים לשריפה וחנק.