ובליבה חומה: מומחים מסכימים ששקט בירושלים לא יהיה

תשכחו מימין ומשמאל: בשבוע שבו הוצבו בבירה מחסומים וחומות בין יהודים לערבים, מציגים שורה של מומחים לירושלים, מכל צדי הקשת הפוליטית, פרשנות כמעט אחידה למצב

החומה שהוצבה בין ארמון הנציב לג'בל מוכאבר / צילום: רויטרס
החומה שהוצבה בין ארמון הנציב לג'בל מוכאבר / צילום: רויטרס

גל הפיגועים ששטף את הארץ בשבועיים האחרונים התמקד בעיקר בירושלים. מרבית המפגעים יצאו ממנה, חלק ניכר מהנפגעים הם תושביה. זו גם העיר ששגרת החיים בה ספגה את הפגיעה הקשה ביותר, ויעידו על כך הרחובות השוממים ואזורי המסחר שהתרוקנו בעקבות הימים המדממים, שבהם אירוע רדף אירוע.

ראש הממשלה נתניהו, בעידוד מחנה הימין, הזרים לירושלים כוחות ביטחון. 11 כבישים במזרח ירושלים נחסמו לנסיעת כלי רכב, ומחסומים רבים הוצבו במטרה לאפשר מעבר רק לאחר בדיקה. בראשית השבוע החלה המשטרה להניח לוחות בטון בג'בל מוכאבר, שאמורים היו להוות חלק מחומה בת 300 מטרים שתפריד בין הכפר לארמון הנציב הצמודה.

מקטע הרחוב שכבר נחסם נועד למנוע את המשך זריקתם של בקבוקי התבערה ושל האבנים באותו אזור. החומה הוגדרה כמחסום משטרתי זמני נייד, אבל המסר שהעבירה חד משמעי: חלוקת ירושלים היא כבר לא רק בגדר רעיון תיאורטי. לראשונה מאז 1967 נעשית חציצה פיזית בין שכונה יהודית לערבית בשטח המוניציפלי של העיר. בעקבות הפרסומים בתקשורת והתקפות השרים מימין, הורה נתניהו לעצור את המהלך, אבל נדמה שמבחינה הסברתית ותודעתית, קרה פה משהו, ועוד בתקופת כהונתה של ממשלת ימין דווקא.

 

ירושלים תמיד עמדה בלב הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים, והמחלוקת סביב השליטה בה היא אחת הסיבות שגורמות לכל הצדדים להאמין שפתרון לסכסוך אינו נראה באופק. שאלנו כמה מומחים לענייני ירושלים על מה שקורה בימים הללו, חלקם מימין וחלקם משמאל. כמעט כולם ראו בהזנחה של מדינת ישראל את מזרח העיר, תרומה משמעותית לתסכול ולכעס של ערביי מזרח העיר. כמעט כולם מאמינים שהפרדה אמיתית בעיר הכל-כך מורכבת הזו היא כמעט בלתי אפשרית, ושפתרון קשה לראות באופק. רק חלוקת ירושלים נותרה עניין של פרשנות.