קרן המטבע: משבר חמור בסעודיה אם מחיר הנפט יישאר נמוך

מסעוד אחמד, מנהל חטיבת המזרח התיכון ומרכז אסיה בקרן המטבע, טוען כי מאגרי הרזרבות של מדינות המזה"ת, ובראשן סעודיה, יתרוקנו בתוך 5 שנים אם מחירי הנפט יישארו נמוכים

מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס
מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס

מדינות המזרח התיכון ייאלצו להתמודד עם קיצוצים תקציביים בהיקף כולל של טריליון דולר ב-5 השנים הקרובות אם מחירי הנפט יישארו ברמות נמוכות ואותן מדינות לא יוציאו לפועל במהרה רפורמות חדשות. כך טוען בכיר בקרן המטבע הבינלאומית.

מדינות כגון סעודיה וכוויית מתמודדות עם מחירי הנפט הנמוכים ע"י משיכה של חלק ממאגר רזרבות ההון שהן בנו לעצמן בשנים האחרונות, כאשר מחירי הזהב השחור היו גבוהים. הן החלו במקביל גם ללוות בהיקפים גבוהים יותר ודחו פרויקטים שונים בתחום התשתיות.

מסעוד אחמד, מנהל חטיבת המזרח התיכון ומרכז אסיה בקרן המטבע, טוען כי אותן מדינות במזה"ת שכלכלתן מבוססת על ייצוא נפט אומנם מסוגלות כעת ליטול יותר חובות אך הזמן שלהן הולך ואוזל משום שמאגרי הרזרבות שלהן יתרוקנו בתוך 5 שנים.

לדברי אחמד, המדינות במזה"ת חייבות למצוא תכנית שתאזן את ההוצאות וההכנסות שלהן בטווח הבינוני.

סעודיה, הכלכלה הגדולה במזה"ת וייצואנית הנפט הגדולה בעולם, הנפיקה השנה אג"ח מקומיות בהיקף של מיליארדי דולרים. במקביל, רזרבות המט"ח שלה ירדו עד סוף אוגוסט ב-11% ל-662 מיליארד דולר. ע"פ תחזית של קרן המטבע, סעודיה צפויה לסבול מגירעון תקציבי של 20% ב-2015.

סעודיה, שמובילה גם את קרטל הנפט אופ"ק, נוקטת בשנה האחרונה באסטרטגיה של הצפת השוק בזהב השחור במטרה להוריד את המחירים ולהילחם בחברות הנפט האמריקאיות שעושות שימוש בטכנולוגיית פצלי השמן. היום מכנס אופ"ק פגישה של כל המדינות החברות בקרטל, במטרה לדון במחירים הנמוכים שמהם סובלים גם מדינות אחרות ייצואניות נפט כגון רוסיה.