CFD/ חוזה הפרשים – כל מה שצריך לדעת

מהו חוזה הפרשים? • במה זה שונה מרכישת מניה או מכשיר על מדד? • מהן היתרונות במכשיר זה לפעילים בשוק ההון?

מדדי מניות / צילום: שאטרסטוק
מדדי מניות / צילום: שאטרסטוק

מגוון סוגי ההשקעה הולך וגדל עם השנים, ובמקביל גם הולך ונהיה מתוחכם ומתקדם יותר. אחד המכשירים המתקדמים אך המסוכנים ביותר בשווקים הפיננסים הוא ה-CFD/ חוזה הפרשים (CFD Contracts for Difference). המוצר הזה קיים כבר עשרות שנים, אך בשנים האחרונות השימוש בו הולך וגדל כשבמקביל הוא הפך להיות נגיש גם למשקיעים פרטיים. כיום השימוש בחוזי - CFDs מהווה סביב 50% מהיקף המחזור בשוק האמריקאי.

מה זה בעצם CFD? התרגום הפשוט, אומר כמעט הכל - "חוזה על הפרשים". מי שקונה CFD  בעצם קונה הפרש, להבדיל מקניית מניה או קניית מכשיר על מדד. כאשר קונים CFD לא קונים נכס בסיס, לא קונים נכס מוצק (שאמנם יכול לרדת, אבל יש לרוכש זכויות בנכס), אלא קונים חוזה שמחירו תלוי בהפרש בין המחיר בפועל למחיר שנקבע בעסקה. 

CFD - יתרונות וחסרונות

 המחשה - אופציה על גוגל

על מנת להמחיש את ה-CFD, נתחיל בחוזה פשוט/ אופציה פשוטה על מניית גוגל. נניח שמניית החברה  נסחרת ב-670 דולר, ונניח שאתם רוצים להשקיע במניה - אתם יכולים לקנות את המניה עצמה במחיר זה, אתם יכולים לקנות אופציות במחירי מימוש שונים לתקופות שונות, נניח לדוגמה שעלות אופציה לחודש ינואר 2016,  במימוש של 700 דולר - 35 דולר; כלומר משלמים היום 35 דולר, משלמים בעתיד 700 - סה"כ 735 דולר ומקבלים את המניה. אז, למי שקופץ ושואל , במה עדיפה האופציה על המניה? ובכן, משלמים סכום קטן ביחס למניה, בהתאמה הסיכון האבסולוטי קטן יותר (מפסידים עד 35 דולר ולא עד 670 דולר), והסיכוי לרווח (תשואת רווח) גבוה מאוד - תדמיינו שגוגל תהיה בינואר ב-800 דולר - המניה עושה תשואה של 20%, שזה מרשים אבל זה עוד כלום לעומת האופציה שתעלה פי 3.

אופציות כאלו הן בהחלט אפשרות מינוף מעניינת, אבל אם כבר מדברים על מינוף שימו לב מה קורה ב- CFD. במסחר בחוזה CFD, ניתן למנף את העסקה/ החוזה בפי 20. המשקיע צריך לספק ביטחונות התלויים בברוקר עצמו (בין 5% ל-20%)  כשהיתרון הגלום בעסקה (וגם החיסרון!) הוא המינוף - עליה של 1% בנכס הבסיס תביא עליה של 20% בשער החוזה. היתרון הזה מתבטא בשינוי גישה, שינוי חשיבה אצל המשקיעים - לא צריך לחכות לעלייה משמעותית במניה/ מטבע, אפשר להסתפק בעלייה קלה, אך אם מדובר במינוף גדול, הרווח יהיה מאוד משמעותי. עד כאן חצי הכוס המלאה, אבל צריך לזכור כמובן שמדובר בחרב פיפיות - במידה והמניה יורדת ב-1%, אז במינוף של 20, תפסידו 20%.  לא רוצים להישמע נודניקים, אבל לשחקנים במיוחד מתחילים יש נטייה לשכוח מהסיכונים, אסור לשכוח אותם, ההיפך צריך לכמת אותם בנוסחה, ורק אז לקחת פוזיציה שאולי תניב בתרחיש מסיים רווחים ענקיים, אבל בתרחיש אחר תסב הפסדים כבדים.

המחשה CFD  על גוגל

נניח שאנחנו רוצים לקנות 100 מניות של גוגל ב-670 דולר - כלומר, השקעה של 67 אלף דולר. הבנקאי/ ברוקר שלנו עוצר אותנו ומציע לנו את העסקה הבאה - אל תשקיעו בפועל, אתם צריכים ביטחונות של 10% - 6.7 אלף דולר ותרכשו 100 CFD  במינוף של 10,  ואז, אם המניה תעלה ב-10% תרוויחו 100% - 6.7 אלף דולר. ההשקעה והחשיפה קטנים יותר דרך חוזה ההפרשים, מאשר השקעה ישירה במניות (6.7 אלף דולר לעומת 67 אלף דולר), והרווח הוא זהה - 6.7 אלף דולר; כלומר, בהשקעה קטנה יותר אפשר לייצר תשואה גבוה פי כמה, אבל יודגש שוב - זה פועל גם הפוך!.

לחוזה ההפרשים/ CFD יתרונות נוספים - קלות במכירה בחסר (קלות בביצוע שורטים). אם תרצו למכור בחסר מניות זה לא תמיד יהיה קל ולא תמיד יהיה אפשרי, ובמקרים רבים גם אם זה אפשרי זה יהיה יקר. ב-CFD  זה קל, פשוט וזול. המשקיע בעצם מוכר את החוזה מבלי להחזיק בו ומבלי שיהיה צורך להשאיל אותו (במכירה בחסר במניות יש צורך בהשאלה).

יתרון חשוב נוסף של ה-CFD ביחס למכשירים האחרים, לרבות אופציות וחוזים אחרים, הוא שאין לו תאריך פקיעה.  לאופציה יש תאריך פקיעה, לחוזה הפרשים/ CFD אין, והמשמעות היא שניתן להחזיק דרכו במניות ומדדים לטווח ארוך.

יתרון נוסף הוא בעלויות -  המסחר בחוזי הפרשים/CFD הוא מול עושי שוק והעלות/ עמלה שיש למשקיע/ הסוחר מתבטאת בעצם בהפרש בין מחיר הקניה למחיר המכירה (ההפרש בין ה-BID ל-ASK), אין עמלות קנייה ומכירה שוטפות.  ההפרש בין מחיר הקניה למחיר המכירה נקבע על ידי פרמטרים של אותו ערך הנייר, לרבות שווי החברה, הסחירות בה, וסטיית התקן בנייר. ההפרש משתנה בין מניה למניה - ככל שהנייר כאמור סחיר יותר והשווי גדול יותר צפוי שהמרווח יהיה קטן יותר - בגוגל, אפל, פייסבוק לדוגמה, ההפרש יהיה קטן מאוד, אבל אם תלכו למניות השורה השנייה ומטה, ומניות בבורסות משניות או ברשימות משניות, אז ההפרשים בהתאמה יהיה גדולים יותר.

אבל, מול היתרונות האלו יש חיסרון מאוד בולט לרוב הפעילים בשווקי ההון -  זה מאוד ממונף, והמינוף הזה עולה כסף -  הברוקרים השונים אשר מספקים את האפשרות לסחור דרך CFD נוהגים להעניק ללקוחותיהם מינוף. אתם יכולים לקנות פי 10 מההשקעה/ הבטוחה שלכם. אבל הברוקרים האלו כמובן לא פראיירים, והם לא מספקים לכם את המינוף בחינם, מאחורי המינוף הזה יש עלויות, עלויות מימון. ברוקרים גובים על המינוף (שזו בעצם הלוואה) ריבית לפי גודל העסקה ומשך הזמן שבו מוחזק הנייר.

מדריכים נוספים:

חוזה הפרשים - ממה צריך להיזהר

מדריך השקעה במניות

פורקס - כל מה שצריך לדעת

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.