ביידן: החלטתי לא להשתתף במירוץ לנשיאות ארה"ב

הודיע במסיבת עיתונאים בגן הוורדים בית הלבן: אפעל לניצחון דמוקרטי בבחירות לנשיאות ב-2016

ג'ו ביידן / צילום: רויטרס
ג'ו ביידן / צילום: רויטרס

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הודיע הערב (ד') כי לא יישתתף במירוץ לנשיאות ארה"ב. לאחר שבועות רבים של התלבטות, לפעמים פומבית, אמר ביידן, במסיבת עיתונים גן הוורדים בבית הלבן, כי בגלל לוח הזמנים הנוקשה של הנחת תשתית למסע בחירות מוצלח, הוא לא יוכל לנהל קמפיין יעיל.

אך ביידן הכריז כי הוא יפעל למען ניצחון של הדמוקרטים בבחירות לנשיאות ב-2016. "ברק אובמה הוביל את המדינה הזו ממשבר להתאוששות; זו תהיה שגיאה היסטורית לפרק את מורשתו", אמר סגן הנשיא.

החלטת ביידן מותירה את הילארי קלינטון כפוליטיקאית המובילה בהתמודדות על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.

"הגעתי למסקנה שחלון ההזדמנויות (של הצטרפות להתמודדות הדמוקרטית) נסגר", אמר ביידן. הסיבה העיקרית, אם לא היחידה, להתלבטותו הקשה, היתה מותו של בנו, בו, ב-30 במאי השנה, מסרטן במוח. "אני לא בטוח שיש לי את הלהט בקרביים להיכנס למירוץ", הוא אמר זמן קצר לאחר שקבר את בנו.

"אמרתי זאת כל הזמן: בהחלט ייתכן שעד שנשלים את תהליך האבל, ייסגר חלון ההזדמנות לנהל קמפיין בחירות עם סיכוי להצליח; מסקנתי היא, שהחלון הזה אכן נסגר", אמר סגן הנשיא. אשתו, ג'יל, והנשיא, ברק אובמה, עמדו משני צדדיו.

וזו אכן היתה דילמה קשה. הבן אמר לאב, על ערש דווי, שהוא צריך לרוץ לנשיאות. יתר על כן, זו היתה ההזדמנות האחרונה של ביידן, בן 72, להיבחר כנשיא. הוא רץ פעמיים בעבר, ב-1988 וב-2008, ובשתי הפעמים נכשל. ב-2004 הוא בחן אפשרות לרוץ, והחליט נגד. מקורביו אומרים, כי הוא עדיין רואה עצמו כאדם המתאים ביותר להחליף את ברק אובמה, לא רק בגלל נסיונו העשיר - שמונה שנים סגן נשיא, 36 שנה סנטור - אלא מפני שאין מועמד טוב יותר להמשיך ולקדם את מורשתו הפוליטית של אובמה, שהוא, ביידן, היה שותף לעיצובה. יחד עם זאת, ביידן אדם מעשי. היה עליו להתמודד לא רק עם לוח הזמנים הבלתי מתפשר של מערכת הבחירות אלא גם עם העובדה שמעמדה של הילארי קלינטון הולך ומתחזק בגלל התנהלותה הכמעט מושלמת בעימות הטלוויזיוני של המתמודדים הדמוקרטים.

בהנחה שקלינטון תהיה המועמדת הדמוקרטית, ביידן יהיה אחד מהכלים היעילים ביותר בארסנל שלה במערכת הבחירות נגד המועמד הרפובליקני, שטרם הגיח מהקהל הגדול שמתמודד על המועמדות.