דוח האו"ם - לקראת הצבת כוחות בינלאומיים בשטחים?

מזכ"ל הארגון הגיש לחברות מועצת הביטחון דו"ח היסטורי עם 17 דוגמאות של הגנה בינלאומית לאוכלוסיות אזרחיות בשטחים שנויים במחלוקת ■ המזכ"ל מדגיש: איני מציע כל תכנית ספציפית להגן על אוכלוסיית השטחים; הפלסטינים מקווים אחרת

באן קי-מון / צלם: רויטרס
באן קי-מון / צלם: רויטרס

המזכיר הכללי של או"ם, באן קי-מון, שאך זה שב מביקור בזק בישראל, נתן אתמול (ד') פומבי לדוח יוצא דופן, שהכינה לשכתו: דוגמאות היסטוריות שלפיהן הגנו כוחות בינלאומיים על אוכלוסיות אזרחיות ב"שטחים שנויים במחלוקת". הדוח הוכן בעקבות בקשה של מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, שהוגשה לארגון ביולי אשתקד, להציב כוח בינלאומי להגנה על הפלסטינים בשטחים.

תמצית של הדוח ניתנה לחברות מועצת הביטחון. המזכ"ל ציין במכתב נלווה, כי החליט לחלוק את הדוח עם חברות המועצה בעקבות פניות של כמה מהן ובמענה ל"עניין שהמסמך חולל". על פי הערכות של גורמים ישראליים, הפלסטינים האיצו בכמה "מדינות ידידותיות", חברות המועצה, לדרוש את פרסום הדוח כדי לפתוח חזית חדשה במאבק נגד ישראל: להציב כוח בינלאומי לפחות בגדה המערבית.

מדובר בדוח בן 42 שמפרט 17 מקרים ב-95 השנים שחלפו שבהם נוסדו מנגנונים  בינלאומיים להגן על אוכלוסיות שנתפסו כפגיעות באזורים כבושים או שנויים במחלוקת באירופה, המזה"ת ואמריקה הלטינית. הדוח מזכיר את השלטון הבריטי-צרפתי בחבל הסאר בגרמניה בין 1920 ל-1935, אחרי מלחמת העולם הראשונה, על פי מנדט של חבר הלאומים; הסכם ב-1994 להעניק הגנה בינלאומית למוסלמים בחברון בעקבות "טבח מערת המכפלה", פעולת הטרור של ברוך גולדשטיין שרצח 29 מתפללים מוסלמיים באתר ופצע יותר מ-100 בנשקו האישי באותה שנה; שיגור כוח בינלאומי להגן על תושבי עיר הנמל הקולומביאנית לטיסיה, ליד הגבול עם פרו, בעקבות התנגשויות חוזרות ונשנות בין צבאות שתי המדינות; וכן מנגנונים של או"ם בבוסניה, קוסובו ומזרח טימור, וכוחות של משקיפי או"ם.

במכתב הנלוה לדוח מדגיש המזכ"ל, כי המסמך "לא נועד להציע שום מערכת ספציפית, או מערכות ספציפיות, לשטחים הפלסטיניים הכבושים, והוא אינו מהווה בשום דרך שהיא מסמך של אופציות". הוא אף אינו מציע שהצבת כוח בינלאומי בשטחים תועלה לדיון. לדבריו, המסמך חובר רק כדי לסייע לפרוייקט אפשרי של מזכירות או"ם בנושא זה". אולם הפלסטינים מקווים אחרת. הנציג הפלסטיני באו"ם, מנסור ריאד, אמר אתמול לכתבים, שהוא מקווה שפרסום הדוח ישכנע את חברות המועצה לדון בהצעה לנוכחות בינלאומית באתרים שקדושים ליהודים, נוצרים ומוסלמים בעיר העתיקה.

דני דנון, השגריר החדש של ישראל באו"ם, הוציא בתקיפות מכלל אפשרות הצבת כוח בינלאומי מכל סוג שהוא במסיבת העיתונאים הראשונה שלו כשגריר, בשבוע שעבר.

המזכ"ל צייר אתמול תמונה קודרת על סיכויי השלום בין ישראל לפלסטינים בתדרוך לחברות מועצת הביטחון בעקבות ביקור הבזק שלו בישראל. שגריר בריטניה באו"ם, מתיו ריקרופט, אמר אתמול, כי הוא "הופתע מהטון הפסימי של באן בתדרוך". לדבריו, אמר המזכ"ל בתדרוך, כי קיים פער נרחב מאד בין הצדדים, הן בטווח הקצר, כיצד לפוגג את האלימות, והן בטווח הארוך, כיצד לגבש תהליך פוליטי שיבא למימוש פיתרון של שתי מדינות.