המנצח הסיני שו צ'ונג: "תקציב המוזיקה בישראל נמוך, אבל בטוח"

המנצח הסיני שו צ'ונג, המנהל המוזיקלי של הסימפונית חיפה, מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" על ההבדל בתקציבי המוזיקה בין סין למערב, על הדרך לגבש עונת קונצרטים ועל תוכניותיו לגבי התזמורת

בימים אלה פותחת התזמורת הסימפונית חיפה את עונת הקונצרטים שלה. את העונה יוביל, זו השנה השלישית, המנצח הסיני שו צ'ונג (Xu Zhong). במקביל לכהונתו בחיפה משמש צ'ונג גם כמנהל בית האופרה בשנגחאי, ובנוסף קיבל השנה את הניהול המוזיקלי של ה"ארנה" (Arena) המפורסמת בעיר ורונה באיטליה. הישגיו בתזמורת חיפה בשנתיים האחרונות זכו לשבחים רבים, הן מצד הקהל והן מצד מוזיקאים שהופיעו תחת שרביטו.

"אנחנו עובדים קשה מאוד כדי לקדם את הסימפונית חיפה ולמשוך אליה עוד קהל", אומר צ'ונג בראיון בלעדי ל"גלובס". "המטרה העיקרית שלי כיום היא לגבש לתזמורת סגנון מובחן שמותאם לה. אני מאוד מרוצה מהעבודה שאנחנו עושים, אבל מי שצריך לומר אם אנחנו מצליחים זה לא אני אלא הקהל".

צ'ונג (47) נחשב כיום לאחד המוזיקאים הסיניים החשובים ביותר בתחום המוזיקה הקלאסית. הוא מופיע במקביל כפסנתרן ומנצח, ומתמחה בין היתר גם בניצוח על אופרות. את הקריירה המוזיקלית שלו התחיל בגיל שלוש וחצי, בלימודי פסנתר. את לימודי הניצוח החל בגיל 10. כשהיה בן 17 עבר ללמוד מוזיקה בפריז, וכך רכש היכרות מעמיקה עם התרבות ועם סגנון הביצוע האירופאיים. לדבריו, לימודי המוזיקה באירופה היו משמעותיים מאוד לקריירה שלו, כיוון שהיקנו לו סגנון נגינה ויכולת פרשנית עמוקה יותר. עם זאת הוא ממשיך לעבוד בסין בקביעות, ורואה בשנגחאי את בסיס האם שלו עד היום.

- זה לא קשה לנהל קריירה שדורשת להיות ב-3 מרכזים במקביל?

"התפקיד הזה כרוך בהרבה נסיעות, אבל זה לא קשה. אנשים במקצוע הזה רגילים לכך. זו טכניקה שאפשר לפתח. זו הקריירה שלי מאז שהייתי בן 10, אז מבחינתי זה המצב הרגיל".

- יש הבדל גדול בין סין למערב מבחינת התקציבים המופנים למוזיקה?

"בהחלט. בסין המצב הרבה יותר טוב מאשר במערב, כי הממשלה מאוד תומכת בתרבות ובמוזיקה. המוזיקה הקלאסית פורחת כיום בסין. בכל מקום בונים אולמות קונצרטים, יש הרבה תזמורות, ויש סיוע גם למוזיקה סימפונית וגם לאופרה. באירופה, לעומת זאת, יש כל הזמן קיצוצים בתקציבי המוזיקה וירידה שיטתית בהיקף הפעילות".

- ואיך המצב בישראל מבחינת תקציבי המוזיקה?

"התקציב פה נמוך, אבל בטוח. עיריית חיפה תומכת בנו בצורה יציבה, ואני מלא תודה להם על כך. כמובן שאנחנו תמיד שמחים לתקציבים נוספים, ולכן מעוניינים לצרף עוד אנשים למעגל התמיכה בתזמורת".

20 מיליון סינים עם פסנתר גדול

צ'ונג מספר כי יש כיום בסין בסביבות 20 מיליון פסנתרנים. אידאל החיקוי שלהם הוא הפסנתרן המטאורי לאנג לאנג, אך לדברי צ'ונג זו שאיפה לא מציאותית. "לאנג לאנג יש רק אחד, ואי-אפשר לחקות אותו. אפילו אני מחשיב את עצמי לפסנתרן טוב, אבל לא כמוהו", הוא צוחק.

- סין הוציאה הרבה פסנתרנים מוכרים, אבל מעט מאוד מנצחים ברמה עולמית.

"דווקא יש כמה מנצחים סיניים פעילים. אבל אני לא רוצה להשוות או להתייחס למה שאני חושב על אחרים. אני מעדיף להיות ממוקד רק במה שאני עצמי עושה".

- התשובה הזו מתאימה גם למה שאמרת כשנכנסת לתפקיד - שאין לך שום עניין בפוליטיקה.

"זה נכון. המטרה שלי היא רק לעשות מוזיקה. אני לא מעורב בפוליטיקה, וזה לא מעניין אותי. אני בסך-הכול מוזיקאי פשוט, וכך אני רוצה להישאר".

אחד האתגרים הניצבים בפני מנהל מוזיקלי היא בניית תוכנית קונצרטים לתזמורת, ולצ'ונג יש תיאוריה ברורה מאוד בעניין. "אני בונה את התוכנית קודם כל לפי השראה ורגש, אבל גם לפי מה שהתזמורת זקוקה לו", הוא מסביר. "יש לי כיוון ברור שאליו התזמורת צריכה ללכת, ולפי זה אני מחליט איזה יצירות לבצע לאורך העונה. ההישג שלי יהיה להביא את התזמורת לכיוון הרצוי".

- ומהו הכיוון הזה?

"זה סוד", צוחק צ'ונג. "זה לא משהו שאני יכול לשתף בו. אבל אני חתום עם התזמורת עד שנת 2018, אז יש לי זמן להתקדם לשם".

צ'ונג ינצח במהלך העונה על 4 קונצרטים סימפוניים וכן על אופרה אחת ("כרמן" מאת ביזה). בקונצרט פתיחת העונה, החל ממוצ"ש הקרוב, ינצח על תכנית שבמרכזה יצירות מאת ברליוז: הפתיחה "שודד הים" ו"הסימפוניה הפנטסטית". עוד יבוצע בקונצרט הקונצ'רטו לשני פסנתרים של מוצרט, בעיבוד מיוחד לנבל, פסנתר ותזמורת. את העיבוד ערכה הנבלנית המעולה מארי-פייר לנגלמה (Langlamet), שתהיה גם הסולנית בקונצרט. היא תנגן את תפקיד הפסנתר הראשון בעיבוד לנבל, ואילו צ'ונג ינגן את תפקיד הפסנתר השני ובמקביל ינצח על התזמורת.

- דיברת בעבר על כך שאתה מעוניין לחשוף את התזמורת גם בזירה הבינלאומית.

"זו בהחלט אחת המטרות שלי בעתיד. כבר העונה יופיעו איתנו סולנים מוכרים מהעולם, ובעתיד אני מעוניין להוציא את התזמורת גם לסיורים. אבל עדיין דרוש זמן עד שיבשילו התנאים לכך".

- איך ההרגשה שלך בישראל, אחרי 3 עונות?

"אני מאוד אוהב את הארץ, ומרגיש שלאט-לאט אני נעשה חלק מכם. אחת השאיפות שלי היא להביא את התזמורת להופיע בתל-אביב, כדי שגם הקהל במרכז יוכל להתרשם ממנה. אבל בינתיים הייתי שמח לראות את אנשי המרכז מגיעים לחיפה".

שו צ'ונג ינצח על הסימפונית חיפה במוצ"ש הקרוב (24.10) וכן ב-25.10 וב-26.10.