פורטיסימו רוכשת מחצית מחברת הזרעים אוריג'ין ב-40 מיליון שקל

הקרן רוכשת את מניות המייסד דב גודינגר, ותזרים כסף נוסף לתוך החברה ■ תחלוק את הבעלות באוריג'ין עם המייסד השני של החברה, אייל ורדי

יובל כהן / צילום: איל יצהר
יובל כהן / צילום: איל יצהר

קרן ההשקעות הפרטית פורטיסימו נכנסת לשותפות בחברת הזרעים הפרטית אוריג'ין זרעים בהשקעה של כ-40 מיליון שקל. העסקה כוללת רכישת כמחצית ממניותיה של אוריג'ין, שכיום נמצאות בידי אחד מצמד מייסדי החברה דב גודינגר, והזרמת כסף לתוך החברה - זאת במטרה להאיץ את צמיחתה.

בעקבות העסקה, פורטיסימו תהפוך לשותפה שווה בבעלות עם המייסד השני של אוריג'ין - אייל ורדי. לפי ההערכות, פורטיסימו צפויה להזרים בהמשך הון נוסף לתוך החברה, וזאת כדי לאפשר לה צמיחה אורגנית וכן לבצע עסקאות מיזוגים ורכישות. ככל הידוע, אוריג'ין שילשה את הכנסותיה בחמש השנים האחרונות, וכעת היקף ההכנסות השנתית שלה עומד על כ-10 מיליון דולר - כ-60% ממנו מהשוק האמריקאי, והיתרה בדרום אמריקה ובמדינות נוספות בעולם. בעקבות כניסתה של פורטיסימו, מתכננת החברה לחדור לשוקי אירופה ולשווקים חדשים נוספים.

אוריג'ין זרעים, שנוסדה ב-2004 על-ידי ורדי וגודינגר, היא חברת זרעים חדשנית בינלאומית המתמחה בתחומי המחקר, הטיפוח, הייצור, השיווק ומכירות זרעי ירקות. החברה מוכרת למעלה מ-90 זנים שונים משמונה משפחות, תוך התמקדות במשפחת הדלועיים (אבטיח, מלון, מלפפון, קישוא ודלעת).

אסטרטגיית החברה היא טיפוח זני מכלוא חדשים בעלי תכונות גנטיות משופרות של איכות, טעם, ארומה, אחידות, ערכים תזונתיים גבוהים וחיי מדף ארוכים, בשילוב עם יבול רב וידידותיות לסביבה. ניסיונה העשיר והידע הרב שברשותה מאפשרים לחברה להתאים את זני המכלוא במהירות יוצאת דופן לדרישות הצרכנים, תוך התחשבות במגדלים, בתנאי השטח ובמזג האוויר.

קרן פורטיסימו הוקמה לפני כעשור והיא אחת מקרנות ההשקעה הבולטות בישראל. מאז הקמתה גייסה הקרן מאות מיליוני דולרים. הקרן משקיעה בחברות בוגרות הנמצאות לפני נקודת מפנה, כך ששינוי בהתנהלותן והזרמת הון עשויים להאיץ את הצמיחה שלהן. עיקר הדגש הוא על חברות מתחום הטכנולוגיה והתעשייה, שבהן הקרן מזהה פוטנציאל לאפסייד משמעותי. יובל כהן הוא מייסד הקרן ושותף מנהל בה.

רוב המשקיעים בפורטיסימו הם גופים מוסדיים מקומיים, אבל בשנים האחרונות גם מוסדיים זרים החלו להביע עניין בקרן. בחודשים האחרונים השלימה פורטיסימו גיוס של 470 מיליון דולר לקרן הרביעית שלה, ובסך הכול עד היום גייסה כ-1 מיליארד דולר במסגרת ארבע קרנות.

השבוע עלתה הקרן לכותרות עם בקשתה לפירוק חברת ישראל 18, העומדת בראש הפירמידה שבאמצעותה שולט איש העסקים הישראלי-אוקראיני גרגורי גורטובוי בחברות הציבוריות בי.ג'י.איי, בי.אס.די קראון (לשעבר אמבלייז) וחברת המזון ויליפוד. ישראל 18 חייבת לפורטיסימו עשרות מיליוני שקלים בגין עסקת הרכישה של אמבלייז. ביהמ"ש סירב לבקשה.