"מכרז החשכ"ל יוריד מחירי הסלולר לפחות מ-20 שקל לחבילה"

בכיר בשוק הסלולר, המעורב בהכנות למכרז החשכ"ל שכולל 100 אלף קווים, צופה כי המחיר לעובדי המדינה יירד עוד וישפיע גם על המחירים של שאר הלקוחות העסקיים הגדולים בישראל - וכן על הלקוחות הפרטיים

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

מכרז החשכ"ל, מכרז הסלולר הגדול ביותר בשוק, עומד להיפתח וכבר מכה גלים. החשב הכללי במשרד האוצר נערך למכרז סלולר לעובדי המדינה שייערך בחודש פברואר, ומפעילי הסלולר כבר משדדים מערכות. מדובר על מכרז של מעל ל-100 אלף קווים, שנחשב למכרז הגדול ביותר בישראל.

כיום פלאפון היא הספקית שמספקת את שירותי הסלולר, אבל הפעם, בשל ירידת המחירים הדרמטית בשוק בשנתיים האחרונות, אין ספק כי למכרז יהיו השפעות רוחב על כלל השוק.

אם לשפוט לפי המכרז האחרון המשמעותי של חברת החשמל שנסגר לפני שבועיים ובו זכתה חברת פרטנר, מי שחשב שירידות המחירים בשוק הסלולר נבלמו, כדאי שיעריך מחדש את תפיסותיו.

כיום מוערכת חבילה סלולרית שמשלמת המדינה (והעובדים) עבור 5 ג'יגה גלישה, פלוס שיחות והודעות SMS סכום של כ-50 שקל בממוצע, אבל המחיר כולל תיקונים, שדרוגים, שיחות לחו"ל וכו'.

המכרז של המדינה מבוסס על חבילות שלכאורה המחיר שלהן גבוה יותר מהמחיר של לקוחות פרטיים, אך מנגד זהו מחיר שמשקלל הטבות רבות הנגזרות מהמכרז, כגון מכשירים בחינם, שדרוגי מכשירים, כמו למשל אייפון בהנחות, שירותי תיקונים שליחויות.

להערכת "גלובס", המחיר כיום, בניכוי של כלל ההטבות של החבילה, משקף מחיר של כ-35 שקל בממוצע למנוי לחבילה (אינטרנט, שיחות והודעות SMS).

המכרז החדש ייבנה על-פי מתכונת שמותאמת לצרכים של השוק, כך שתבוצע הפרדה בין מחיר חבילה נטו לבין שאר השירותים שיירכשו במסגרת המכרז, כגון ציוד קצה, שירות תיקונים, שליחויות וכו'.

רכש השירותים למעשה יופרד לשני מכרזים נפרדים, וזאת על-פי מבנה השוק: מכרז לשירותי ציוד קצה, שהוא מכרז נפרד, ובו מתבקשים הספקים להגיש הצעות לאספקה של ציודי קצה בהתאם לסוגי המכשירים השונים, כך שישנם 9 סלים, ובכל סל יתומחרו בנפרד סוגי מכשירים נפרדים (לדוגמה, סל מספר אחד הוא על סמסונג, ורק ספקים שיודעים להגיש מכשירים מאושרים על-פי תנאי המכרז יוכלו לגשת לסל זה), וכך הלאה.

מודל זה של פיצול המכרז של המכשירים מאפשר מחד מיצוי תהליכי הרכש בצורה מאד ברורה, שכן במצב זה יירכשו המכשירים תמיד מהספק הזול ביותר בהתאם לכל סוג מכשיר בנפרד, דבר התואם את תנאי הרגולציה של משרד התקשורת לפתיחת שוק מכשירי ציוד הקצה לתחרות; ומנגד אף מעודד ספקים קטנים ובינוניים, כפי שמשרד האוצר מעודד בשנים האחרונות.

המכרז השני של הרשת הוא מכרז לשירותי רשת בלבד, אשר מכוון לכך שספק הסלולר הינו "צינור התקשורת" להעברת המידע, בעוד את שאר השירותים אפשר יהיה כאמור לקבל מכל אחד מהספקים.

על-פי הערכות בשוק, היקף ההכנסה של חברת פלאפון כיום מוערך בכ-200 מיליון שקל לשנה. כמובן שלא כל ההוצאה היא הוצאה ממשלתית, שכן העובד משלם חלק מחשבונו.

שוק הסלולר העסקי במדינת ישראל עומד בתקופה זו באתגרים לא פשוטים, בעיקר בשל העובדה שישנם מספר מכרזים גדולים מאד במשק שצפויים להיפתח ולהשפיע על השוק: החשכ"ל - 100 אלף קווים, התעשייה האווירית - 60 אלף קווים.

מכרז חברת החשמל, שכולל 30 אלף קווים, נגמר לאחרונה בזכייה של פרטנר עם מחיר של 28 שקל לחודש עבור חבילה של 10 גי'גה (לעובדים). בני משפחה ישלמו ככל הנראה במתווה מסוים עד 50 שקל, והמכרז כולל גם ציוד קצה שניתן יהיה לרכוש בנפרד.

מעניין איך יתנהגו החברות בשני המכרזים הגדולים הנוספים, כאשר החשכ"ל עובד עם פלאפון, והתעשייה האווירית עובדת עם סלקום.

פרטנר שמרה על הלקוח האסטרטגי שלה (חברת החשמל), ועתה היא יכולה להגיש הצעות מאד אגרסיביות בשני המכרזים הקרובים של החשכ"ל והתעשייה האווירית. לפי ההתנהגות של פרטנר בחודשים האחרונים במכרזים, ניתן להניח שהיא תילחם עד כלות על מכרז החשכ"ל, כפי שעשתה במכרז החשכ"ל על הקווים הנייחים ובמכרז השיחות הבינלאומיות.

על-פי הערכות בשוק, מדובר על אסטרטגיה כוללת בפרטנר של זכייה בכל השירותים של החשכ"ל, שכן זהו הלקוח העסקי הגדול ביותר בישראל, ומן הסתם כל זכייה במכרז זה תפתח בפני אורנג' שווקים חדשים ולקוחות חדשים שתצרף לשירותיה.

בחברת פרטנר סירבו להתייחס לידיעה.