שטייניץ ניסה לשכנע חברות גז אמריקאיות להגיע לישראל

במקביל למאמצים להעביר את מתווה הגז, שר האנרגיה קיים מרתון פגישות בוושינגטון ובעיקר ביוסטון עם חברות אמריקאיות כדי לעודד אותן להשקיע בתחום הקידוחים וההפקה בישראל

יובל שטייניץ עם מזכיר האנרגיה האמריקאי ד"ר ארנסט מוניז / צילום: שמוליק אלמני
יובל שטייניץ עם מזכיר האנרגיה האמריקאי ד"ר ארנסט מוניז / צילום: שמוליק אלמני

במקביל למאמצים להעביר את מתווה הגז, נמשך הניסיון לעודד חברות גז נוספות להשקיע בתחום הקידוחים וההפקה בישראל. במסגרת מרתון פגישות שקיים בשבוע שעבר שר האנרגיה יובל שטייניץ בוושינגטון ובעיקר ביוסטון, הוא נועד גם עם חברות אנרגיה אמריקאיות.

החברה הראשונה היא HESS שבסיסה בניו יורק, ומדורגת במקום ה-28 בדירוג העולמי של חברות האנרגיה. לשם השוואה, נובל אנרג'י, שפועלת בישראל, מדורגת במקום ה-103. החברה מפיקה גז טבעי ונפט בארה"ב, ומשווקת אותו ללקוחות בחוף המזרחי של ארה"ב. לחברה יש פעילות חיפושים גם בבריטניה, בנורבגיה, בדנמרק, ברוסיה, בגינאה המשוונית, באלג'יריה, בלוב, במצרים, באזור הפיתוח המשותף של מלזיה ותאילנד, באזרבייג'אן, באוסטרליה, בברזיל ועוד. החברה אף מציינת באתר שלה כי היא בונה את עצמה כבעלת מעמד עולמי בפצלי שמן וגז.

החברה השנייה היא EOG הפעילה בעיקר במשק הגז והנפט של ארה"ב, ומדורגת במקום ה-39 בדירוג החברות. החברה מחזיקה גם בעתודות נפט בקנדה, בטרינידד, בבריטניה ובסין. בשנת 2014 הפיקה החברה 217 מיליון חביות נפט, ובסך הכול היא מחזיקה ב-2,497 מיליון חביות נפט - 97% מהן ממוקמות בארצות הברית.

נזכיר, כי שטייניץ גם נפגש עם בכירים בנובל אנרג'י במטרה להבהיר להם כי "ראש הממשלה והוא מחויבים למתווה, שצפוי להיכנס לתוקפו במהלך השבועות הקרובים". שטייניץ הוסיף, כי "עם אישור המתווה, פיתוח מאגרי הגז 'לוויתן' ו'כריש'-'תנין' יוכלו להתקדם".

מאז הודיע לפני 10 חודשים הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה כי הוא חוזר בו מהצו המוסכם שאליו הגיע עם חברות הגז, מצוי הענף בקיפאון. הצבעה על מתווה הגז אמורה הייתה להתקיים כבר 3 פעמים אך נדחתה ברגע האחרון. נובל אותתה מאז מספר פעמים כי היא נערכת למאבק משפטי נגד ישראל.