התוכנית של עיריית בת-ים לעידוד הוספת מרפסות בבניינים

העירייה: "כחלק ממדיניות עירונית המעודדת התחדשות, התוכנית מאפשרת תמריץ להתחדשות ע"י מתן גמישות בקווי בניין למרפסות, הגדלת שטח מרפסות במבנים קיימים וביטול הוראה מגבילה מתוכנית ישנה המחייבת הפרדה פיזית בין מרפסת השירות ליתר חלקי הדירה"

יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים
יוסי בכר / צילום: עיריית בת ים

עיריית בת ים אישרה להפקדה בוועדה המקומית תכנית שמטרתה לעודד הוספת מרפסות למבנים קיימים. מדובר בתוכנית שעתידה לחול, ברגע שתאושר, על כל שטח השיפוט של העיר. נציין שהתוכנית הופקדה בתנאים, וכעת התנאים מתוקנים לקראת הפקדתה להתנגדויות. נציין שמדובר בתוכנית בסמכות מקומית ולכן לאחר שהועדה המקומית תאשר את התוכנית סופית, אין צורך באישור נוסף של הוועדה המחוזית.

"כחלק ממדיניות עירונית המעודדת התחדשות, התוכנית מאפשרת תמריץ להתחדשות על ידי מתן גמישות בקווי בניין למרפסות, הגדלת שטח מרפסות במבנים קיימים, וביטול הוראה מגבילה מתוכנית ישנה המחייבת הפרדה פיזית בין מרפסת השירות ליתר חלקי הדירה", כך נכתב בדברי ההסבר לתוכנית.

לתוכנית שני חלקים עיקריים המתייחסים לתוספת מרפסות. חלק אחד מאפשר את הגמשת החריגה מקווי הבניין הקיימים כיום וזאת כדי לאפשר לבעלי הדירות להוסיף את המרפסות על פי תקנות ותוכניות קיימות שעד כה נתקלו בבעיה בשל נוקשות בקווי הבניין. חלק אחר בתוכנית מתייחס לתוכניות היסטוריות שהעניקו אפשרות להרחבת הדירות בשכונות ותיקות. מדובר בתוכניות שאפשרו להגדיל את שטח הדירות אולם ברוב המקרים לא מומשו על ידי בעלי הדירות. כעת קובעת התוכנית כי במקרה כזה יוכלו בעלי הדירות להוסיף מרפסת בשטח של עד 20 מ"ר.

חשוב לציין שבמקרה ובעלי דירות יחליטו לקדם את האפשרות לבניית מרפסת, הם חייבים להתאגד יחד שכל הדירות באגף מסוים יסכמו למהלך ולא ניתן יהיה לאפשר תוספת בודדת לדירה אחת.

בעירייה התייחסו לתוכנית ואמרו כי מדובר בתוכנית שעשויה להשפיע על אלפי בניינים ברחבי העיר. "בתב"עות ישנות בעיר לרוב אין כלל התייחסות למרפסות והן חושבו בעבר כחלק מהשטחים העיקריים. כשנכנסו לתוקף תקנות המעבר לחישוב שטחים חושבו שטחי המרפסות מעבר לשטחים המותרים על פי האמור בתקנות. התכנית למרפסות שאושרה כעת בוועדה נועדה לאפשר גמישות בקוי בניה למרפסות אלו. זה יחול על כל בניין בעיר שחלה עליו תכנית ישנה מלפני 2010. מדובר ברוב הבניינים בעיר. התכנית מאפשרת גם דבר נוסף והוא להגדיל את המרפסת ל-12 מ"ר ממוצע עד שטח 20 מ"ר וזה יחול רק לגבי בניינים שחלה עליהם תוכנית הרחבות שלא מומשה. תוכניות כאלה יש למשל בשכונות רמת יוסף, רמת הנשיא, עמידר וניצנה. מדובר במאות בניינים שיקבלו בנוסף לגמישות בקוי הבניין גם אפשרות למרפסות גדולות יותר מ-12 מ"ר בממוצע".

ראש עיריית בת ים, יוסי בכר, התייחס לתוכנית ואמר: "אני חושב שבעיר ים תיכונית כמו בת ים ראוי שלכל בית תהיה מרפסת שניתנת לשימוש כחלק מהדירה ותשדרג את איכות החיים. התכנית מנסה לעודד זאת על ידי הגדלת השטח שמותר לבנות וכן הגמשת הכללים שהיו עד היום נוקשים למדי לבניית מרפסות".