האוצר מקדם פתרון משכנתא במימון מוגדל לזוגות צעירים

שר האוצר משה כחלון: "אנחנו צריכים לטפל בזה, ניתן מענה לחלשים וזה יהיה דיפרנציאלי" ■ ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: "שר האוצר בעצמו קנה ב-95% משכנתא ומה קרה לו? הוא לא החזיר את הכסף? הוא החזיר"

משרד האוצר מקדם פתרון שיאפשר לזוגות צעירים לקבל משכנתא בשיעור מימון מוגדל. כך אמר היום שר האוצר משה כחלון בישיבת הוועדה לביקורת המדינה שעסקה במשבר הדיור.

בתשובה לשאלה האם יפעל להסרת מגבלות ההון העצמי למשכנתאות שלוקחים זוגות צעירים אמר כחלון "אנחנו צריכים לטפל בזה, זה כרגע על הפרק אנחנו ניתן מענה לחלשים פה זה יהיה דיפרנציאלי".

דבריו של כחלון באים על רקע הצעת החוק של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס להקטין את רכיב ההון העצמי במשכנתאות לזוגות צעירים מ-25% ל-10%. לוי-אבקסיס טוענת שהאוצר ובנק ישראל מתעלמים מכך שזוגות צעירים נאלצים כיום לגייס את ההון העצמי הנדרש באמצעות הלוואות מסוכנות הניתנות בריביות גבוהות וללא מבחני יכולת החזר.

לוי-אבקסיס ("ישראל ביתנו") אמרה בדיון כי "שר האוצר בעצמו קנה ב-95% משכנתא (כדי לקנות את דירתו הראשונה) ומה קרה לו? הוא לא החזיר את הכסף? הוא החזיר. דור שלם של עולים הפכו להיות בעלי דירות למרות שלהורים שלהם לא היה כסף לזה".

בעקבות ביקורת מצד כלכלנים שטענו שהגדלת רכיב המימון תביא לעליית מחירי הדירות הסכימה לוי-אבקסיס להגביל את האפשרות לקבל משכנתא מוגדלת לפרויקטים שמחיר הדירות בהם אינו תלוי ביקוש ואינו נקבע בשוק החופשי, כמו 'מחיר למשתכן'. אולם גם הצעה זו מעוררת התנגדות רבה מצד דרגים מקצועיים באוצר שטוענים בין היתר כי מדובר בתקדים מסוכן.

לוי-אבקסיס אמרה עוד בדיון כי המצב הנוכחי בלתי אפשרי לרבים מהזוגות הצעירים. "יש העלמת עין של משרד האוצר, של בנק ישראל ושל משרד הבינוי והשיכון מכל הנושא של חוסר היכולת של הזוגות הצעירים לרכוש דירה. רבים מהם לא יכולים לגייס את ההון העצמי. גם משפחות אמידות לא מסוגלות לעזור לכל הילדים. מגיעים למצב של בחירתה של סופי, למי מהילדים לעזור. ומה המדינה באה ואומרת? שלמי שאין דירה או לא יכול להשיג הון עצמי יהיה פתרון של השכרה. הבעיה היא שביום אחד יהיו אלפי פנסיונרים שקופת הפנסיה שלהם לא תוכל לממן שכר דירה. לאותם האנשים המדינה היום אומרת שימשיכו לשכור דירה. יהיו לנו כאן פנסיונרים הומלסים, ומה יגידו להם אז? שיהיה להם דיור ציבורי?"

עוד אמרה היום לוי-אבקסיס בדיון בוועדה לביקורת המדינה כי: "היה בעבר 95% מימון למשכנתא, למה שלא יהיה גם עכשיו? מי שאין לו היום כסף מלווה מההורים, מהשכנים, והחברים או מהשוק האפור. יש ריבית מטורפת על ההלוואות הללו ואנחנו הופכים אותם לקהל שבוי. יש עוד נתון שמשרד האוצר לא רוצים שתדעו. אתם יודעים מה הסיכון לערבות מדינה? פחות מ-2%. יש מסלול של משכנתא בערבות מדינה, קיים, אבל לא אפקטיבי בגלל הריבית הנמוכה. וכל שנה משרד השיכון מחזיר לאוצר מיליונים בגלל אי מימוש. זה לא עובר לזוגות הצעירים".