הקשר הישראלי לעסקת הענק: אלרגן מכרה החטיבה הגנרית לטבע

אלרגן, שתיקנה אולי על ידי פייזר, מכרה את החטיבה הגנרית לטבע תמורת 40.5 מיליארד דולר ■ מה עומד בפני החברות בדרך למיזוג הענק?

חברת אלרגן / צילום: בלומברג
חברת אלרגן / צילום: בלומברג

אלרגן, היצרנית האירית-אמריקאית שתיקנה אולי על ידי פייזר האמריקאית בעסקת ענק, היא שם מוכר למשקיעים בישראל ולהנהלה של חברת טבע: בחודש יולי השנה הסכימה למכור את עסקי התרופות הגנריות שלה לטבע ביותר מ-40 מיליארד דולר. טבע הודיעה רשמית ב-27 ביולי על רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן תמורת 40.5 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה של חברה ישראלית. בכך זנחה טבע את רכישת חברת מיילן האמריקאית.

על פי הידיעה שפורסמה באותו יום, טבע תשלם 33.75 מיליארד דולר במזומן במעמד סגירת העסקה ותשלם עוד 6.75 מיליארד דולר במניות. מדובר בכ-10% ממניות טבע. להערכת טבע, העסקה תתרום לה תוספת של 2.7 מיליארד דולר ל-ebitda (הרווח לפני ריבית, מסים, פחת ובלאי) ב-2016 לפני סינרגיות. לאחר השלמת העסקה טבע צפויה לרשום הכנסות של 26 מיליארד דולר בשנה הבאה, מזה 11 מיליארד דולר במכירות מחוץ לארה"ב. עסקה בין פייזר לאלרגן תעבור בנקל את שווי העסקה שהוכרזה לא מכבר בין אנהויזר-בוש ההולנדית-אמריקאית לסאב מילר הבריטית במיזוג הבירה הגדול בהיסטוריה, שהוא 104 מיליארד דולר. זוהי עד כה עסקת המיזוג הגדולה של 2015.

עם זאת, המכשולים בדרך עדיין גבוהים. אחד הם עשוי להיות המחיר. מנכ"ל פייזר איאן ריד כבר אותת שלשום (ג') על כוונתו לנהל מיקוח תקיף על המחיר כאשר אמר שמניות חברות תרופות יריבות אמנם ירדו באחרונה, אך הוא אינו בטוח שהנהלות החברות הללו והמשקיעים שלהן הנמיכו גם את ציפיותיהם למחירי עסקאות בפוטנציה. בכך אותת שהפרמיום שפייזר תהיה מוכנה לשלם למשקיעי אלרגן לא יהיה בעננים.

בעיות אחרות בדרך למגה-מיזוג יכולות להיות המידה שבה תרצה פייזר לצמצם את כוח העבודה של אלרגן ולסגור מפעלים ומתקנים שלה. בעיה גדולה נוספת היא עתידו של ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן, יחד עם הרכב ההנהלה העתידית של החברה המאוחדת. מיזוג, אם יהיה, ישדך את התכשיר הידוע נגד הקמטים בוטוקס של אלרגן ואת הטיפול הפופולרי שלה לעיניים יבשות רסטסיס ועוד תרופות פופולריות עם ארסנל התרופות האתיות (מוגנות בפטנט) של פייזר. חברה זו מגוננת על תיק התרופות האתיות שלה בין היתר על ידי רכישת הוספירה, שמייצרת תרופות גנריות מתחרות, ב-16 מיליארד דולר. עסקה זו הושלמה באחרונה. העסקה הזו של הוספירה גם מקרבת את הנהלת פייזר אל חזון עתיק יומין שלה: פיצול החברה לשני עסקים, האחד לתרופות פטנט אתיות והשני לתרופות גנריות.

אלרגן תאיץ גם את הצמיחה של פייזר. שלשום דיווחה פייזר על הכנסות ב-12.1 מיליארד דולר ברבעון יולי-ספטמבר, שהיוו גידול שנתי של 6% לפני גורמים כמו שערי חליפין. אלרגן, שעדיין לא דיווחה על הרבעון השלישי, דיווחה על גידול של 10% ברווחיה ברבעון השני השנה. הכנסותיה הסתכמו ב-5.8 מיליארד דולר באפריל-יוני, וסך ההכנסות ממוצרי מותגים שלה היה 3.7 מיליארד דולר.

ואולם הנימוק המרכזי בעד השתלטות ספציפית על אלרגן הוא, כמובן, העובדה שהמטה שלה שוכן בדבלין, והחברה המאוחדת תשלם את מס החברות האירי ששילמה אלרגן בשנה שעברה, 4.8%, ולא את המס האמריקאי ששילמה פייזר בשנה שעברה, 24.4%, כלומר תחסוך בערך 80% מחשבון המס שלה.

אחרי ההתמודדות עם אובדן מכירות של ליפיטור - התרופה נגד הכולסטרול הנמכרת ביותר שלה שאיבדה את הגנת הפטנט לפני כשנתיים - פייזר משפרת את מכירות תרופות פטנט חדשות כמו איברנס לסרטן השד ואליקוויס לדילול דם. הורחב גם השימוש בחיסון פרבנר לדלקת ריאות.

אלרגן היא אחת החברות ה"שתלטניות" הגדולות ביותר בתעשיית התרופות. עלייתה הייתה בלתי-קונבציונלית. היא החלה את דרכה כחברה שנקראה ווטסון פארמה. ב-2012 רכשה ווטסון את יריבתה השווייצרית קבוצת אקטביס ואימצה את שמה. אחר כך באו השתלטויות במיליארדי דולר על וורנר צ'ילקוט ופורסט לבורטוריז.

סונדרס היה מנכ"ל פורסט לאבס, והפך למנכ"ל אקטביס אחרי העסקה. כעבור זמן קצר ניסתה חברה בשם ואלאנט פארמה להשתלט על אלרגן. אלרגן העדיפה להתמזג עם "אביר לבן", כלומר עם אקטביס, שרכשה אותה ואימצה את שמה. זה היה זמן קצר לפני העסקה עם טבע הישראלית ביולי.