שבוע גורלי למגה: האם הספקים יעצרו אספקה כבר השבוע?

(עדכון) - מגה מבקשת מהספקים לחזור לתנאי האשראי טרם המשבר ברשת ■ מנכ"ל מגה מנהל סבב פגישות עם הספקים, שאמורים לקבל השבוע 60-70 מיליון שקל ■ ספק: "ב-320 מיליון שקל לא מצילים רשת, מנקים מצפון"

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

הנהלת מגה מבקשת מהספקים לחזור לתנאי האשראי טרם המשבר ברשת, שפרץ ביוני השנה. ל"גלובס" נודע כי היום (א') קיים מנכ"ל מגה, רביב ברוקמאייר, סבב פגישות עם ספקים, וביקש מהם לשוב לתנאי האשראי הקודמים, בניסיון לסייע למגה ליצור תזרים מזומנים שיאפשר את המשך פעילותה. בין היתר נפגש ברוקמאייר עם מנכ"ל קבוצת אסם, איציק צאיג.

בשבועיים האחרונים, נציין, הופעלו על רשת מגה לחצים קשים מצד ספקים, שדרשו כי הרשת תשלם במזומן עבור אספקת הסחורה. מגה, מחוסר ברירה, נענתה בחלק מהמקרים לדרישה.

השבוע אמורה מגה לשלם לספקים סכום של 60-70 מיליון שקל, והדרישות לתשלום במזומן עשויות להקשות עליה לעמוד בתשלומים.

ל"גלובס" נודע כי בשל חשש זה ספקים רבים האטו בשבוע שעבר את קצב האספקה למגה, וחלקם צמצמו אותה לחלק מהמוצרים. כך, למשל, קבוצת קוקה-קולה ישראל סיפקה את ההזמנות מהחברה-הבת טרה, אך צמצמה אספקה של מוצרים אחרים. גם קבוצת שטראוס סיפקה מזון מצונן בלבד בהתאם לדרישת הרשת. חברת יפאורה-תבורי צמצמה אספקה, והיא מספקת אחת לשבוע במקום פעמיים בשבוע, וכל זאת בהתאם להיקף החשיפה שהחברה קבעה לעצמה.

חברת כרמל מזרחי עצרה כליל את האספקה למגה כבר לפני שבועיים, ושורת ספקים אחרים מספקים, מאז חתימת הסדר החוב ביוני, באופן חלקי ובתמורה לתשלום במזומן, ובהם קבוצת נטו, יוניליוור, ליימן שליסל וסוגת.

צמצום אספקת הסחורה מאיים לפגוע ממשית במכירות הרשת - דבר שהוא קריטי הן לתזרים והן לסיכויי ההבראה של הרשת. "איך נוכל לעמוד ב-100% מכירות, אם יש לנו רק 90% סחורה?", שואל גורם ברשת.

מדפים שהוצבו הבוקר ברשת מגה / צילום: אילנית חיות
 מדפים שהוצבו הבוקר ברשת מגה / צילום: אילנית חיות

ביטוח אשראי? יש השתתפות עצמית

ברקע המשבר החדש במגה עומד הסדר החוב של החברה-האם אלון רבוע כחול ושל החברה הפרטית קבוצת אלון עם מחזיקי האג"ח והבנקים. המסר שעבר ממגה לאלון רבוע כחול הוא שאם הקבוצה לא תגיע להסדר עם מחזיקי האג"ח והבנקים בראשית השבוע, כדור השלג לנפילת מגה יתחיל להתגלגל - ואז יהיה קשה מאוד לעצור אותו.

לאור ההשלכות החמורות האפשרויות על רשת מגה, התכנס אתמול (מוצ"ש) דירקטוריון אלון רבוע כחול לדיון במתווה אפשרי חדש להסדר מול הבנקים ומחזיקי האג"ח. נזכיר כי בשבוע שעבר הסכימו מחזיקי האג"ח לתת לקבוצה גרייס של שבועיים לתשלום. אלא שההערכות הן כי הדחייה הזו לא תסייע למגה, וכי הספקים לא יסכימו להמתין שבועיים על הגדר, תוך שהם מגדילים את החשיפה שלהם לרשת.

ישיבת בעלי האג"ח של קבוצת אלון הפרטית, שאמורה הייתה להתקיים היום, נדחתה; זאת על רקע קיומם של דיונים קדחתניים בניסיון להגיע להסדר.

ספקים גדולים המחזיקים בביטוח אשראי טוענים כי במצב הנתון החשיפה שלהם למגה נאמדת בעשרות מיליוני שקלים, כיוון שביטוח האשראי מחייב השתתפות עצמית. לדברי אחד הספקים, "כל הסדר החוב של מגה עם הספקים מבוסס על הערבויות, שאלון רבוע כחול מספקת, ואם אין אמון בערבויות שהקבוצה מספקת - זה לא יכול להיגמר טוב".

גם אם אלון רבוע כחול תצליח להגיע השבוע להסדר חוב עם בעלי האג"ח והבנקים, היא תזדקק הן לתמיכה כספית גדולה יותר מצד החברה-האם, והן, כאמור, להסכמת הספקים לשינוי בתנאי האשראי. לפי שעה הרשת רושמת הפסדים, שלפי הערכות בשוק נאמדים ב-20 מיליון שקל בחודש.

נזכיר כי במסגרת הסדר החוב סוכם כי אלון רבוע כחול תתמוך במגה בהיקף של 320 מיליון שקל. עד כה העבירה הקבוצה למגה תמיכה בהיקף של כ-180 מיליון שקל בלבד. לפי הערכות, גם אם התמיכה כולה תועבר, הסכום לא יספיק כדי להבטיח את המשך פעילותה של מגה, ויידרשו לה כ-100 מיליון שקל נוספים.

משיחות שקיים "גלובס" עם ספקים עולה כי הם יסכימו לחזור לתנאי האשראי הקודמים רק אם החברה-האם תספק להם ביטחונות.

אומר אחד הספקים: "אני לא רואה איך מגה יוצאת מהפלונטר, אלא אם יזרימו לרשת הרבה מאוד כסף, אבל אני לא רואה שבעלי הבית יעשו זאת. ב-320 מיליון שקל לא מצילים רשת, מנקים מצפון. אפשר יהיה לחזור לתנאי האשראי הקודמים בתמורה לביטחונות, שיעניקו בעלי השליטה, אבל הם לא מסוגלים להעניק אותם".

בעלי חברת רזיט, יוסי פישמן, אומר ל"גלובס": "אני מאמין בהנהלה של מגה, שעושה צעדים משמעותיים בצמצום המטה, ובהתייחסות לאנשי השטח - דברים שבמשך שנים לא היו ברשת. אנחנו רוצים שהבעלים ייצאו בהצהרה שהם לוקחים את האחריות לשלם את הכסף, הצהרה שתיתן ביטחון לספקים קטנים בסדר גודל שלי".

- אתה מתכוון להצהרה שהם ישלמו מכיסם הפרטי?

"ברור. ככל שיידרש".

מארק קינן מחברת מאפיות דוידוביץ אומר ל"גלובס": "עד הבוקר לא עצרנו את אספקת הסחורה. אנחנו מספקים לחם כרגיל. בשבוע שעבר סיפקנו גם מוצרים יבשים, ואם יהיו הזמנות למוצרים יבשים אחרים, נשקול".

בתוך כך, מתחילות להישמע בסביבת מגה טענות כלפי הספקים, ולפיהן אלה אינם עומדים בפועל בהסדר שהושג בבית המשפט, ובמסגרתו סוכם כי החל מאוגוסט הם יחזרו לספק לפי תנאי האשראי טרם המשבר.

"אם הספקים לא יסכימו לחזור לתנאי האשראי הקודמים, הם יפילו את הרשת. אנחנו מצפים מהספקים לתת לנו רגיעה ולעבוד כרגיל. אם נצטרך להשתמש בהקדמות התשלום מאלון רבוע כחול כדי לשלם לספקים מוקדם, זה לא יעבוד".

מרשת מגה נמסר בתגובה: "רשת מגה וחברת אלון רבוע כחול עמדו עד כה בכל ההתחייבויות שלהן כפי שנקבע מתווה ההסכם שאושר בבית המשפט. אלון רבוע כחול פועלת בימים אלה מול הגורמים הפיננסים, בהם מחזיקי האג"ח והבנקים, להגיע להסכמות.

"מגה ממשיכה לפעול על-פי תוכנית ההבראה, תוך מאמץ משותף של המנהלים והעובדים להחזיר את הרשת לפסי צמיחה. אנו מנהלים דיאלוג שוטף עם הספקים, כאשר רובם הגדול ממשיכים לספק כרגיל. תוכנית ההבראה של מגה הינה ברת-ביצוע, הלקוחות נותנים בנו אמון, ולצורך השלמת התוכנית יש צורך בשיתוף-פעולה של הספקים וחזרתם לתנאי סחר שוטפים טרום תקופת המשבר.

"חשוב להזכיר שגם במתכונת המתווה שאושר בבית המשפט סוכם כי תנאי האשראי מחודש אוגוסט ואילך יישארו כבעבר. מנכ"ל הרשת הבהיר כי על-מנת שהרשת תשמר את פעילותיה העסקית הרגילה ותמשיך בתהליך הצמיחה, חשוב שההסכם בין אלון רבוע כחול ומחזיקי האג"ח יגיע לפתרון במהרה".