פיתוח ישראלי: לעשות השוואה בין בתי חולים בכל מקום בעולם

ארכימדיקס מאפשרת לקבל מידע על מוסדות רפואיים: "זה משהו שלא מציל חיים, אבל משנה חיים"

ארכימדיקס, סטארט אפ, פלטפורמה להשוואה בין בתי חולים בכל מקום בעולם / צילום: וידאו
ארכימדיקס, סטארט אפ, פלטפורמה להשוואה בין בתי חולים בכל מקום בעולם / צילום: וידאו

הרקע: הסטארט-אפ ארכימדיקס (Archimedicx) נולד בעקבות טרגדיה משפתית. גיא קליימן, סמנכ"ל השיווק של החברה, מספר: "היזם, משה (מוני) מילכמן, עסק בכלל בתחום הביטוח, ובהמשך עסק בנדל"ן בחו"ל. הוא בנה בתי חולים בעולם, בהונגריה ובלטביה, במשך 12 שנה. בעקבות הניסיון הזה קיבל מילכמן פניות מחברים ומשפחה, שמזכירות את הפניות לרב פירר. אנשים ביקשו ממנו המלצות לגבי חולים בעולם. בשלב מסוים מילכמן לא הבין מדוע בשנת 2012 אנשים מחפשים המלצות בשיטה הזו ולא בודקים למשל בגוגל. בערך באותה התקופה, אחותו, שחיה בבלגיה, נאלצה לעבור פרוצדורה רפואית פשוטה, במסגרתה היא הייתה אמורה להשתחרר באותו יום. בפועל היא נכנסה לקומה וכעבור שלושה חודשים נפטרה".

"לאחר שחוסר הוודאות עלה בחיי אחותו, מילכמן החליט שזה יהיה אתגר חייו", מעיד קליימן. בחברה מעריכים כי 30% מהדיאגנוזות הרפואיות הן שגויות וקליימן מוסיף ש"כל אחד צריך לדעת מה המקום הטוב ביותר לטיפול הרפואי שלו, ולא משנה היכן בעולם הוא חי. אמרו למילכמן שכאשר הוא יידע איך להשוות בין בית חולים בתאילנד לבית חולים בארה"ב - הוא יפצח את האטום"

השוק: "יש יותר מ-50 מיליון שטסים בכל שנה לקבל טיפול רפואי מחוץ לארצם", טוען קליימן, "הם מחפשים אלטרנטיבה זולה יותר או טובה יותר. מעל מיליון איש בשנה יוצאים מארה"ב כדי לעבור ניתוח פלסטי בתאילנד או מקסיקו. מעבר לכך, יש גם עניין של זמינות - לפעמים יש תור ארוך, אז למה לא לקבל את הטיפול כבר בשבוע הבא, אבל במדינה אחרת? השוק הזה מגלגל יותר מ-140 מיליארד דולר בשנה והוא צומח, כי תוחלת החיים נמצאת במגמת עלייה. ממשלות מוציאות על רפואה יותר מאשר על ביטחון. אנשים טסים לראות הופעה. אז למה לא לטוס כדי לעבור פרוצדורה רפואית קלה?".

המוצר: ארכימדיקס מציעה דרך מדעית אובייקטיבית להשוואה בין בתי חולים בכל מקום בעולם - ברמה פרוצדורלית. "כשאני הולך ומחפש מקום לניתוח מסוים, החלפת ברך למשל, אני אחפש את המקום הטוב ביותר לפרוצדורה הספציפית", אומר קליימן. כדי ליצור דירוג אובייקטיבי, התמודדה החברה עם ארבעה אתגרים. הראשון - מתודולוגיה: ההחלטה איזה פרמטרים צריך לאסוף על כל פרוצדורה. אחוז זיהומים, למשל. האתגר השני היה לקבוע מהו משקלו של כל פרמטר באלגוריתם. "הכול התבצע יחד עם מומחים ורופאים", הוא מבהיר, "שלב האפיון נמשך שנה וחצי". האתגר השלישי היה לאסוף מידע בלתי תלוי. "הרי לא נשאל את בית החולים מה אחוז הזיהומים אצלו. צריך מקורות פתוחים וגלויים ומהימנים", הוא מסביר. האתגר הרביעי נוגע כבר למודל העסקי. "השירות שלנו חינמי. ארכימדיקס דוט קום, מכל נייד או דפדפן, בתשע שפות מובילות בעולם (השירות לא זמין בעברית - ש.ד)". ליד שמותיהם של בתי חולים אשר משלמים לחברה, מופיע כפתור ליצירת קשר.

- איך אתם מקבלים כסף מבית חולים? זה לא מטה את התוצאות?

"לא. אין לנו מערכת כמו בגוגל, שבה מי שמשלם מופיע גבוה יותר. אצלנו כל בתי החולים יופיעו, אבל לצד בית חולים משלם, יש כפתור 'צור קשר'. נכון להיום יש במאגר 300 בתי חולים, כאשר עם 160 יש לנו הסכמים".

שלב בפעילות: האתר של ארכימדיקס הושק לפני כחודש, והיום החברה מספרת כי הוא רושם יותר מ-40 אלף כניסות. נציין כי נציגים של החברה השתתפו בשבוע שעבר בכנס המשקיעים הבין לאומי GO4Israel.

גיוסי הון: החברה גייסה 3 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים בהם רוברט טאוב, רון צוקרמן ואחרים.

השלב הבא: "השאיפה שלנו היא להגיע בשנת 2016 לאלף בתי חולים ולכל הפרוצדורות הרפואיות", אומר קליימן, "כבר עכשיו אנחנו פועלים כדי לשתף פעולה עם אתרים כמו 'בוקינג דוט קום' ועם גורמים שעוסקים בהסעות, בלינה, ואפילו שירותי מתורגמנים, כדי לאפשר קבלת סל שירותים מלא. המוצר מיועד לפרוצדורות אלקטיביות - כלומר לא בהולות. אנחנו מטפלים גם בטיפולי פוריות. זה משהו שלא מציל חיים, אבל משנה חיים".

ארכימדיקס / צילום מסך
 ארכימדיקס / צילום מסך