המשפטים נגד האוצר

כחלון חשב שריכוז הסמכויות יתן לו חופש פעולה, אבל הוא שכח ממשרד המשפטים

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, נופף לא פעם בכוח הרב שיש למשרד האוצר בתקופת כהונתו של השר משה כחלון, שעומד גם בראש קבינט הדיור. שליטתו ברשות מקרקעי ישראל (שהגיעה ממשרד השיכון) ובמינהל התכנון (שהגיע ממשרד הפנים), מלבד האחריות על קופת המדינה, מאפשרות לו לבצע את הרפורמות הגדולות לפתרון המשבר בתחום הדיור. "ויחד עם זאת", הודה יצחקי לפני שבועיים, "עכשיו אנחנו כבר מבינים שהיה כדאי לדרוש עוד סמכויות".

המכשול הלא צפוי שעליו רמז יצחקי מגיע שוב מאנשי משרד המשפטים. העובדה שמשרד המשפטים גם נמצא אצל יריבה פוליטית, מפלגת הבית היהודי, לא עושה את העניין פשוט יותר.

בשבועות האחרונים הערימו אנשי משרד המשפטים סדרה של מכשולים בדרך למימוש התוכניות הגדולות של השר כחלון.

אנשי המשרד התנגדו בתוקף להחלטה שהתקבלה לפני כחודש על ייבוא עובדים זרים מסין, מאחר שלא נחתם הסכם בילטרלי עם המדינה, שאמור לפקח על התנאים להעסקת אותם סינים. בסופו של דבר, למרות הסתייגות אנשי משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין אישר את החלטת הממשלה על ייבוא העובדים, אולם ציין במפורש שהיא "מעוררת קשיים משפטיים משמעותיים", ושיהיה לו קשה להגן על עמדת המדינה בפני בג"ץ.

אבל העובדים הזרים היו רק הסיפתח. במסגרת תביעת דיירים לעצור פרויקט של תמ"א 38/2 בעיר גבעתיים (הריסה ובנייה מחדש), הגיש משרד המשפטים חוות דעת לבית המשפט ולפיה הפרשנות המרחיבה של רשויות התכנון, שאפשרה לבנות את הפרויקטים על בסיס זכויות התמ"א וכן על בסיס הזכויות ההיסטוריות הלא מנוצלות שיש בבניין, איננה סבירה וכי יש לנקוט פרשנות מצמצמת.

בימים האחרונים צץ מכשול נוסף ולא צפוי מכיוונו של משרד המשפטים. כבר כשהתקבלה בזמנו ההחלטה ש-30% מהדירות שיאושרו במסגרת הוותמ"ל - אותה ועדת-על לקידום מהיר של תוכניות גדולות - יהיו מיועדות להשכרה ארוכת טווח (מחציתן במחיר מופחת ממחיר השוק), היה ברור שיהיו חייבים להיות לכך יוצאים מן הכלל, גם משיקולים תכנוניים וגם משיקולים כלכליים. לכן, בפועל, בלא מעט מקרים אישרה הוותמ"ל תוכניות גדולות ללא היצמדות לאותו כלל. אלא שהמשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ החליט לאחרונה להתערב ולהתריע שמדובר בחריגה מהתנאים בחוק, מה שמאלץ כעת את שר האוצר לקדם תיקון חקיקה, שעלול לעכב לא מעט תוכניות על הפרק, שיפחית גם דה-יורה את מספר הדירות להשכרה באותן תוכניות.

וכאילו זה לא מספיק, גם בסוגיית הקרקע החקלאית, ובעיקר שאלת הפיצוי והתמורה בעת ייעוד קרקעות הקיבוצים והמושבים למגורים, מערימים אנשי משרד המשפטים לא מעט קשיים. באוצר מגששים אחר פתרונות שינסו להוציא את כל הצדדים מרוצים, אולם במשרד המשפטים הבהירו להם כבר יותר מפעם אחת שאסור להם לחרוג מהכללים.